Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příště už by měli dostat šanci mladší, říká nový primátor Jihlavy

  7:16aktualizováno  7:16
Třiašedesátiletý Rudolf Chloupek je prvním primátorem Jihlavy za ČSSD po roce 1989. „Bylo by dobré zase mít ministra dopravy z Jihlavy, aby se prosadil obchvat,“ říká.

Jihlavští zastupitelé zvolili primátorem města Rudolfa Chloupka z ČSSD (4. listopadu 2014). | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Mají u vás doma radost, že jste teď z náměstka primátorem?
To je dvojznačné. Na jedné straně je radost, když člověk dosáhne úspěchu. Rodina to s ním sdílí. Na druhou stranu si uvědomíte, že to přináší další povinnosti navíc oproti předchozí funkci. Přece jen se asi doma budu vyskytovat méně. Snad mi zbude i dál čas na malá vnoučata, která občas hlídám.

Jaké budou vaše první kroky? Necháte Lubomíra Dohnala ve funkci tajemníka radnice, což je vlastně takový ředitel magistrátu?
Je předčasné o tom uvažovat. Zatím nechceme dělat najednou velké změny. To se uvidí, jak to bude fungovat dál. Jestli bude schopen splnit úkoly, které po něm budeme chtít. Aby to bylo ke spokojenosti všech zúčastněných.

Fotogalerie

Poslední čtyři roky jste s ním byl spokojen?
Víceméně ano. Řízení úřadu ale bylo většinou mimo mé kompetence, takže nemůžu dát za něj ruku do ohně. V těch věcech, kdy jsem s ním spolupracoval, ale žádný problém nebyl.

Foru Jihlava, které je teď s vámi v koalici, se moc nelíbí návrat exprimátora Výborného do aktivní politiky. Zástupci Fora mluví o jeho napojení na firmu PSJ. Nezaděláváte si tím na první rozklížení nové rady města?
Myslím, že ne. U řady lidí je to pocitová záležitost ohledně pana Výborného. Že tady už jednou byl a odešel kvůli vnitřním sporům v ODS. Celkem nechápu animozitu některých bývalých radních vůči PSJ. Tedy pokud v tom nejsou osobní věci. Je to výrazná jihlavská firma, která, i když pominu fotbalový klub, pomáhá se spoustou věcí. Co v Jihlavě dělali, tak udělali vždy relativně slušně ve srovnání s některými jinými firmami. Zákon mluví jasně a oni nemůžou prosazovat nějaké zakázky. Taky si vzpomeňte, že prošvihli možná díky svojí chybě celou tu akci se zoologickou zahradou, která byla v hodnotě přes sto milionů. To nedostali, protože nedali nejnižší nabídku.

Lídr vítězného hnutí ANO Radek Popelka, kterého jste poslali do opozice, si všiml, že si tady napříč stranami tykáte. Jen s nimi si vykáte, protože prý nezapadají do vašeho konceptu. Jak je to s tou mezistranickou „tykačkou“ a propojeností v Jihlavě?
Uvědomte si, že třeba pana Vymazala z ODS znám už z doby, kdy do Jihlavy přišel a začínal učit. Byl jsem spolužák jeho první ženy na gymnáziu. Pana Výborného znám taky ještě z gymnázia. S Milanem Kolářem z Fora Jihlava se taky známe strašně dlouho. Spolupracujeme spoustu let na mnoha akcích. To si lidi zkrátka k sobě najdou cestu a začnou si tykat. Třeba pan Popelka je Jihlavák, ale já jsem ho dosud neznal. V ANO jsou většinou lidé, kteří se zatím ve zdejším veřejném životě neprojevovali. Jsou pro nás neznámí, noví. To není tak, že bychom je chtěli odstrkovat. Třeba nově zvoleného zastupitele ANO pana Mayera jsem viděl teprve podruhé na koaličním jednání. Poprvé jsem ho potkal coby zástupce firmy, která tady něco nabízela. To si pak těžko můžeme tykat.

Jaké to budou pro Jihlavu příští čtyři roky pod vaším vedením?
Úplně lehké nebudou z několika důvodů. Jde o to, že skončilo jedno programovací období Evropské unie. Teď nastává druhé, o kterém ještě přesně nevíme, co všechno přinese. Půjde o to, abychom dokázali dobře čerpat dotace jako v minulosti. Pak je tady pokračování rozpracovaných úkolů. Převzetí kanalizace a její rekonstrukce. Z hlediska získání financí a přesvědčení lidí bude nejsložitější přestavba Horáckého zimního stadionu. To máme všichni v programu, ale nevnímáme to všichni stejně. Navíc to bude finančně hodně náročné, město to zatíží na nějakou dobu. To je věc, která mě trápí trošku víc než ty ostatní.

Takže ve hře je buď přestavba za pomoci dotace z EU, nebo zadlužení?
Opravdu je problém, že zatím nikdo neví, co z EU můžeme získat. Je to pořád trochu ve hvězdách. Předpokládám, že další určité zadlužení města s tím bude souviset. Určitě na to nebude možné čerpat sto procent dotace. Město ale nějaké peníze připravené má, něco je slíbené od kraje.

Co uděláte do roku 2018 s Masarykovým náměstím? Třeba vaši koaliční partneři z Fora o plánu změn mluví dost zapáleně.
To je dost složité. V tomto směru budu muset přesvědčit některé kolegy, kteří tyto změny v programu mají a chtěli by je rádi udělat. To bychom samozřejmě chtěli všichni. Ale snaha o odkoupení Prioru mi přijde mimo mísu. A to nemluvím o sumě, kterou za něj majitel chce. Dát 300 milionů za objekt, který tady zůstane stát, by byl nesmyslný luxus. Nehledě na to, že bude podstatně víc nároků na finance ve městě. Raději bych to dal do rozvoje města, než kupoval Prior. Zase na druhou stranu - bez Prioru se dají dělat na náměstí jen kosmetické úpravy, které by hodně pomohly, ale není to komplexní řešení.

Takže se změnami na náměstí to moc nevypadá. Jak jste se domluvili v koalici, že zlepšíte dopravu?
Všichni víme, že nejlepší by bylo prosadit vnější obchvat města, což je teď záležitost kraje a státu. Do toho nemůžeme zasáhnout jinak než lobbováním a tlakem na nejvyšší orgány.

Chtělo by to najít někoho takového, jako byl exministr dopravy Schling. Jemu je připisována zásluha na vybudování první části obchvatu.
Ano, bylo by dobré zase mít ministra dopravy z Jihlavy, který by to uměl dostat mezi priority. Nebo by se to mohlo povést přes kraj, kde to ještě můžeme dva roky tlačit, než budou volby. Ale nevím, jestli se to tak rychle podaří. Ale zkusit to musíme.

Co městské trolejbusy a autobusy?
V MHD bych byl velice rád, kdyby se přehodnotil systém linek a nastavil tak, jak je v Jihlavě potřeba. Ten systém je historicky daný a kosmeticky se upravuje. Vím o některých slabých místech, jako je třeba doprava z Březinek do průmyslové zóny. Teď je otazník nad linkou BI, která by měla být podle Dopravního podniku zrušena. Vyvolává to velký a oprávněný odpor. Chtělo by to vytvořit nový generel MHD.

Vím, že příští jihlavské volby jsou hodně daleko, ale byla tohle vaše poslední kandidatura na primátora?
V tuhle chvíli si myslím, že již bych asi za čtyři roky nekandidoval. Už by měli taky dostat šanci mladší. Těžko ale říct, co všechno se může do té doby stát.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výlovy rybníků patří i na Vysočině mezi oblíbené a hojně navštěvované podzimní...
Rybáři na Vysočině kapra příliš zdražovat nemohou, klesl by jim prodej

Rybáři na Vysočině už zahájili tradiční podzimní výlovy. Největší rybníky však své bohatství teprve vydají. Zatímco velká jihočeská rybářství kvůli velké...  celý článek

Letiště Henčov u Jihlavy hostí o víkendu Horácký letecký den.
Pozemky pro modernizaci letiště u Jihlavy zařídí armáda

Ministerstvo obrany vstoupilo do dění kolem letiště v Henčově, do jehož modernizace chce Jihlava investovat. Musela by ho ale nejdřív koupit od státu, což by...  celý článek

Ruční granát F1
Muž našel v lese na Havlíčkobrodsku granát. Odnesl si ho domů

Hodně neopatrně si počínal třiapadesátiletý muž z Květnova, který našel při vycházce v lese ruční granát a vzal si ho s sebou domů. Teprve ze svého bydliště...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.