Na rolbu se roky prášilo, město ji chtělo prodat. Teď ji opěvují běžkaři

  • 0
Nejlepší zima za posledních minimálně pět let. V superlativech mluví běžkaři o aktuálním počasí na Vysočině. Sněhu je po letech zase tolik, že mohli úpravci stop nasadit i v okolí Žďáru nad Sázavou místo univerzálnějších čtyřkolek nebo skútrů naplno zase velké a těžké rolby.

„Konec lyžařské krize a globálního oteplování. Teď už budou jenom takovéto zimy,“ pokřikoval v euforii na reportéra jeden z lyžařů na Řádkově louce nad Pilskou nádrží.

Pro nadšení měl velký důvod. Kolem Žďáru nad Sázavou se objevila spousta kilometrů upravených běžkařských stop. Mnoho z nich připravených těžkou rolbou, která vytvoří i pás pro bruslení.

„Na Žďársku máme rolbou upraveno padesát kilometrů tratí, tedy všech pět základních okruhů se dvěma stopami pro klasiku a pásem pro bruslení,“ hlásil uprostřed týdne Josef Holemář, který se pod hlavičkou městské organizace Sportis stará o stopy v okolí Žďáru. Čtyřkolkou upravil s pomocníky dalších asi 70 km tratí na klasiku.

Žďárské tratě jsou vyhlášené široko daleko a lákají sportovce i ze sousedních krajů. „Přijela jsem z Říčan u Brna, mám to sem 56 kilometrů. Místní tratě jsou pestřejší, členitější a malebnější,“ líčila v úterý Kateřina Cambalová, proč dala přednost Žďársku před jinými oblastmi.

Stroj s minimem elektroniky dřív upravoval americké sjezdovky

Běžkaři teď mohou děkovat za to, že se městu zatím nepodařilo rolbu prodat. Po několika slabých sezonách za sebou totiž radní na návrh Sportisu rozhodli, že se 23 let staré mašiny zbaví a raději pořídí druhou čtyřkolku. Nyní však v terénu rolba znovu odvádí skvělou práci.

„Každý ze strojů má své výhody a nevýhody. Pro rolbování musí být vrstva zhruba 25 centimetrů. Pásovou čtyřkolkou se stopovačem uděláme stopy už od nějakých pěti centimetrů sněhu. Naopak je problém s ní hutnit větší vrstvu sněhu, jaká je zrovna teď,“ srovnává Holemář.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Rolba Pisten Bully, rok výroby 1994, která dříve jezdila na amerických sjezdovkách, slouží ve Žďáře od roku 2003.

„Ve srovnání s novějšími stroji má minimum elektroniky, což je výhoda kvůli servisu,“ míní Holemář.

Podle radnice byla prodejní cena rolby stanovena znaleckým posudkem na 463 tisíc korun.

Není v ladovské zimě čas na přehodnocení prodeje? „Sportis by rád využil ekonomičtější zařízení. Ale dáme to panu řediteli Vladimíru Kovaříkovi na zvážení,“ reagoval místostarosta Josef Klement.

Ideální podmínky panují i v dalších mikroregionech. Lyžovat se dá prakticky všude tam, kde se někdo stará o strojovou úpravu.