Řidičům na dálnici komplikují cestu uzavřené sjezdy i odpočívadla

  • 2
Na dvou úsecích dálnice D1 naplno začala modernizace povrchu. Řidiče čeká jízda ve zúžených pruzích vyžadující opatrnost kvůli možným kolizím při míjení se s kamiony. Ve špičce je tu dost těsno.

Řidičům nyní nejvíce komplikují jízdu zřejmě dva uzavřené nájezdy na dálnici u Lokte a u Jihlavy - oba ve směru na Brno. Cesta se šoférům kvůli objížďce prodlouží až o desítky minut.

Na vlastní kůži se o tom přesvědčil i reportér MF DNES, který trasu od Lokte až do Jihlavy projel. Kvůli uzavřenému nájezdu u Lokte na Brno musel nejprve ujet dalších deset kilometrů směrem na Prahu po stanovené objížďce, pak z D1 sjet, znovu se na ni napojit a absolvovat stejnou trasu zpět a teprve pak pokračovat na Brno.

To zabralo mimo špičku během dopoledne asi 20 minut. Ve špičce se ale ta doba může znásobit.

Samotný průjezd zúženými pruhy od Lokte do Hořic v délce necelých deseti kilometrů řidičům během dopoledne výrazné zdržení nezpůsoboval.

"Omezilo mě to malinko v rychlosti, protože je tam osmdesátka, ale provoz byl plynulý. Z Rudné u Prahy jsem tady byl asi za hodinu, takže s minimálním zdržením," zhodnotil dopolední průjezd řidič kamionu Petr Zajíček z Prahy, který mířil do Pelhřimova.

Co se děje na dálnici D1

exit 41 Šternov – exit 49 Psáře
Zde se bude opravovat 7,25 kilometru vozovky včetně pěti mostů a mimoúrovňové křižovatky Psáře. Dva nadjezdy nad dálnicí budou zcela přestavěny.

exit 66 Loket – exit 75 Hořice
Úsek zahrnuje 9,6 km vozovky, pět mostů, mimoúrovňovou křižovatku Hořice a čtyři nadjezdy, z nichž tři přebudují a jeden opraví. Nyní se v této části dálnice D1 modernizuje pravý jízdní pás.

exit 104 Větrný Jeníkov – exit 112 Jihlava
Tady jde o úsek o délce 8,5 kilometru čítající i devět mostů, mimoúrovňovou křižovatku Jihlava a dva nadjezdy nad dálnicí. Ten u Smrčné postaví nově. Teď se modernizuje pravý jízdní pás.

exit 153 Lhotka – exit 162 Velká Bíteš
Ve směru na Prahu probíhají práce na provizorním rozšíření dálnice. Pak tu opraví devět kilometrů vozovky a přestaví dva nájezdy.

droj: Ředitelství silnic a dálnic

Problém neměl ani Václav Klail z Plzně, který mířil po poledni s manželkou autem do Brna na výstavu. "Jelo se nám fajn, manželka to prospala. Je tam sice osmdesátka, ale někteří tam jezdí hodně přes sto. Člověk se musí mít na pozoru, když ho někdo na tak úzkém prostoru předjíždí," poznamenal starší řidič.

Deset minut vedle kamionu

Výrazné zdržení nenabral ani řidič kamionu Pavel Škůrek, který jel z Hamburku do Sence. Tomu se ale nelíbí extrémně zúžený levý jízdní pruh, široký jen 2,5 metru, kterým se pokoušejí kamiony předjíždět i méně zkušení řidiči.

"Ten, kdo to vymýšlel, by si měl zkusit jet deset minut vedle kamionu. Povrch není rovný a musí se to volantem vyrovnávat. Střídavá jízda moc nefunguje. Do toho zúžení se najíždí po jednom a pak už se předjíždí těžko. Je to nebezpečné. Většina řidičů osobáků se štosuje za kamiony a někteří pak právě jedou vedle nás," míní zkušený řidič.

Úsek z Větrného Jeníkova do Jihlavy projela poprvé v omezeném režimu i řidička Miroslava Coufalová z Jihlavy.

"Jelo se mi nic moc. Chtěla jsem sjet na odpočívku před Jihlavou Pávov, ale ta je uzavřená," zjistila. "Přitom jsem tam měla sraz. Další odpočívka je ale až za Velkým Beranovem, takže musím sjet na Měřín a až pak se vrátit zpátky do Jihlavy," zlobila se.

Kvůli špatné informovanosti o rozsahu omezení na dé jedničce tak řidiči nabírali další zpoždění. Mohou si ale říkat, že drncání typické pro vysočinský úsek dálnice brzy definitivně skončí.

Podle Martiny Vápeníkové z Ředitelství silnic a dálnic je třeba, aby řidiči před cestou získali potřebné informace na webu novaD1.cz. Informace včetně omezení a uzavírek jsou také na portálu doprava.iDNES.cz.

Mluvčí Vápeníková doplnila, že všechny práce na jeníkovském a hořickém úseku začaly přesně podle plánovaného harmonogramu i díky vhodným klimatickým podmínkám. Během následujících dnů silničáři kompletně odstraní dálniční těleso včetně všech vrstev i včetně zastaralých panelových desek, které způsobovaly při přejezdu nezaměnitelné drncání. "Nahradí je jednolitá betonová vrstva vytvořená pomocí finišeru," uvedla Vápeníková.

Ke dvěma už zahájeným úsekům modernizace D1 přibude koncem týdne - zřejmě už v pátek - ještě třetí úsek od Šternova po Psáře.