Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Revoluce v jihlavské MHD se odkládá, město nestihne postavit troleje

  • 0
Přetrasování trolejbusových linek po městě i expresní autobusy do průmyslové zóny. Měla to být největší revoluce v MHD v Jihlavě za několik desetiletí. Už nyní je však jasné, že se plánovaný podzimní termín nestihne. Překážkou je jihlavský evergreen - zatrolejování Vrchlického ulice

Právě po Vrchlického ulici měla od podzimu jezdit linka B s konečnými stanicemi ve Starých Horách a u hlavního vlakového nádraží. Jenže město stále nemá dořešeno financování celé akce.

Ještě na začátku roku se počítalo s tím, že na jaře bude vypsaná dotační výzva a v současné chvíli už se bude vybírat dodavatel.

„Jenže na výzvu stále čekáme,“ posteskne si Vratislav Výborný, náměstek primátora zodpovědný za rozvoj města (ČSSD). „Teď se mluví o tom, že dalším termínem pro její vypsání bude červenec,“ doplňuje ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Bez peněz z Evropské unie se magistrátu do natahování trolejí nechce. Celý projekt má stát okolo 13 milionů korun. Firma postaví trolejové vedení včetně sedmi dosud chybějících sloupů. Také nainstaluje na křižovatkách u Domu zdraví a pod Horním Kosovem výhybky s dálkovým ovládáním.

Dobří hospodáři nemohou stavět bez dotací, tvrdí Výborný

„Na novou trasu trolejbusu můžeme získat významnou dotaci až ve výši 90 procent uznatelných nákladů,“ nechal se už dříve slyšet primátorův náměstek pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS).

„Jde asi o 11 milionů korun, které bychom mohli dostat. O ně nechceme přijít. To jako dobří hospodáři nemůžeme dopustit,“ hájí další odklad projektu Výborný.

Právě kvůli vidině dotace z Evropské unie odpískala natažení trolejí ve Vrchlického ulici už předchozí politická reprezentace města.

Podle současného vedení radnice by však momentální zdržení nemuselo být příliš velké. „Akce se posouvá asi o půl roku,“ odhaduje náměstek Vymazal. „Já předpokládám, že to stihneme do letošního prosince,“ netají se ještě větším optimismem jeho kolega Výborný.

Tyto vyhlídky však nesdílí ředitel dopravního podniku. Ten tvrdí, že reálné datum je září 2017. „Pokud bude v červenci skutečně vypsaná výzva, do konce letošního září bychom mohli zpracovat projekt. Na jeho posouzení a rozhodnutí, zda dotaci dostaneme, bude ministerstvo dopravy potřebovat pět až šest měsíců. A to už jsme na jaře 2017. Pak musíte počítat ještě nějaký čas na výběrové řízení na dodavatele stavby,“ zdůvodňuje Vilím, jak dospěl k tak pozdnímu termínu.

Pustit do Vrchlické autobusy? Je to drahé a dopravce je nemá

Ať už bude zpoždění jakékoliv, radnice společně s dopravním podnikem stojí před situací, kterou musí řešit. Podle Výborného nic nebrání tomu, aby se linky MHD přetrasovaly, jak bylo v plánu.

„Vše by proběhlo, jak má, jen by dočasně po Vrchlického ulici místo trolejbusů jezdily autobusy,“ navrhuje řešení primátorův náměstek.

Proti tomu se ovšem staví vedení dopravního podniku. Podle něj je toto řešení drahé, firma navíc nedisponuje dostatečným počtem autobusů. Další variantou je, že by se přetrasování odložilo, dokud nebudou natažené troleje.

Do Vrchlického ulice by však mohla zajíždět autobusová linka 6. Ta zatím spojuje pouze městské vlakové nádraží s Masarykovým náměstím a je lidmi prakticky nevyužívaná. Dočasně by proto mohla pokračovat z náměstí po Hradební ulici a pak kolem pivovaru a nemocnice až do Starých Hor.

„Zatím je to ve fázi úvah. Pokud tak město rozhodne, problém s tím nemáme,“ dodává Vilím.

Všechny změny, které se v jihlavské MHD od podzimu zamýšlely, ale pod stůl nepadají. V listopadu mají začít jezdit expresní autobusové linky, jež spojí jihlavská sídliště Březinky a Horní Kosov s průmyslovými zónami.