Na Sídlišti Pražská (na fotografii bytovky vlevo od hlavní Masarykovy ulice) je mnoho bytů, ale mezi domy chybí místo na parkovací stání.

Na Sídlišti Pražská (na fotografii bytovky vlevo od hlavní Masarykovy ulice) je mnoho bytů, ale mezi domy chybí místo na parkovací stání. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Staré sídliště čeká proměna, dostatek parkovacích míst ale nepřinese

  • 1
Už přes deset let obyvatelé Sídliště Pražská v Havlíčkově Brodě poukazují na neutěšené prostředí mezi staršími bytovkami a na zoufalý nedostatek parkovacích míst. Nyní to vypadá, že by se mohli dočkat částečné nápravy. Radnice plánuje revitalizaci sídliště. Vše ale perfektní nebude.

„Sídliště Pražská je hodně exponovaná lokalita typická tím, že je zde velké množství bytů na velice malém prostoru. Zdejší obyvatelé navíc trpí provozem po frekventované Masarykově ulici,“ říká havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Město zájemce sezvalo na veřejnou besedu a na ní pracovní verzi projektu, jak by mělo být sídliště nově řešeno, představilo. Přibližně dvacet příchozích se o něj živě zajímalo. A odcházeli spokojeni, vedení města i projektanty odměnili potleskem.

Největším problémem sídliště budovaného v 60. a 70. letech minulého století je prostor. Starší bytovky jsou namačkané na sobě, není mezi nimi místo na parkoviště. V době výstavby se s automobilovou dopravou tolik nepočítalo. Z jedné strany sídliště omezuje Masarykova ulice, z druhé ulice Pražská. Rozšířit ho není kam.

Na frak dostávají hlavně normy pro parkovací místa. Každý byt do sta metrů čtverečních by podle nich měl mít nárok v průměru na jedno parkovací místo o ploše 5 krát 2,5 metru. Pokud je byt větší, o pár desetin roste koeficient, kterým se počet parkovacích míst násobí.

„Bohužel, bytů je na Sídlišti Pražská tolik, že takové množství parkovacích míst se mezi domy prostě nepodařilo nacpat,“ konstatoval Honzárek.

Parkoviště u hlavní silnice se stane bezpečnější

Jak by po úpravách mělo sídliště z hlediska dopravy vypadat, představil projektant Luboš Duben. „Počítáme s novými povrchy všech komunikací včetně té od bývalé kotelny směrem ke správě sociálního zabezpečení. Její šířka zůstane zachována, drobně se ale změní napojení na Chotěbořskou ulici,“ popsal.

Větší změny se pak budou týkat odstavných ploch. Počet parkovacích míst před každou bytovkou by se měl zvýšit přibližně na dvacet, další místa vzniknou na podél ulice skrz sídliště. Rozšířen bude vjezd k domům, aby tam projely hasičské vozy. „V sídlišti bude platit omezení na 30 kilometrů v hodině a přednost zprava, aby se z parkovišť u domů dalo snáze vyjet,“ pravil Duben.

Velká úprava se dotkne i parkoviště u Chotěbořské ulice naproti čínské restauraci. To má už roky podobu velkého zálivu se dvěma výjezdy. Jeden je však těsně u křižovatky s Masarykovou ulicí a není bezpečný. „Nově bude mít jen jeden výjezd dál od křižovatky a normovaná parkovací místa,“ řekl projektant.

Ze sídliště zmizí množství starších stromů, nahradí je nové

Množství úprav se bude týkat i zeleně. V první řadě by měly zmizet téměř všechny vzrostlé stromy před domy podél Chotěbořské ulice. „V minulosti nebyly ošetřovány, mnohé se rozlamují a začínají být nebezpečné. Místo nich navrhujeme tři až čtyři metry vysoký živý plot, který by domy trochu odstínil od ulice,“ přednesla zahradní architektka Irena Dundychová.

Lidé na besedě se kácení stromů vůbec nebránili. Naopak, mezi domy vytipovali další stromy, které jim nevyhovují, jsou ve špatném stavu nebo prostě překáží. „Podíváme se na to. Ale zas abychom toho nekáceli moc a dostali na vše povolení,“ s úsměvem podotkl Honzárek.

Podle zahradní architektky by ze sídliště měly zmizet i dřeviny a keře, které lidé spontánně a chaoticky v minulosti sázeli. „Naopak bych si dovedla představit klidná zákoutí s lavičkami, u nichž by byly třeba jednoduché konstrukce porostlé popínavými růžemi,“ nastínila Dundychová.

Projekt tak, jak ho autoři a představitelé radnice ve středu představili, není konečný. Projektanti do něho zkusí zahrnout i úpravy, které zmínili lidé v sále. I když se besedy zúčastnili převážně starší občané, zazněly návrhy na rozšíření parkovacích ploch na úkor zeleně a dokonce i žádost o menší dětské hřiště.

Zpracování další fáze projektu bude několik měsíců trvat. Vedení města plánuje, že by k projednání jeho konečné verze opět přizvala občany. Fakticky zahájit úpravy prostranství by se podle Honzárka mohlo podařit nejdříve příští rok. „Cena se bude pohybovat v milionech a nebude jich málo,“ podotkl.