Rekonstrukce železniční stanice v Havlíčkově Brodě začala v roce 2015. Tehdy...

Rekonstrukce železniční stanice v Havlíčkově Brodě začala v roce 2015. Tehdy vznikly dvě zbrusu nové nástupiště. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Největší železniční stanici na Vysočině posune oprava do 21. století

  • 0
Nádraží v Havlíčkově Brodě podstupuje velkou rekonstrukci. Za více než 130 milionů korun zde rostou nová nástupiště, mění se kolejový svršek, vylepšuje se podchod. Dokončené rekonstrukce výpravní haly s nákupní galerií a novou fasádou se však cestující jen tak nedočkají.

Hrbolatá asfaltová a popraskaná nástupiště, na která skrz rezavé a oprýskané přístřešky při deštích kape voda. Omšelý a špinavý podchod. O strach by také bylo použít stařičký nákladní výtah. O nějaké bezbariérovosti většiny nástupišť si může hendikepovaný nechat jen zdát. A na peronech je dnes už téměř historický informační systém, který by se víc vyjímal v muzeu.

Tak v posledních letech vypadá železniční stanice v Havlíčkově Brodě. V 70. a 80. letech minulého století to byla chlouba města. Ještě do poloviny let devadesátých to byla jedna z nejmodernějších a nejvýznamnějších stanic v republice. I když je i teď stále největším nádražím na Vysočině, její význam, technický stav a vzhled rapidně upadá.

Dojem z havlíčkobrodského nádraží by však v letošním roce měla alespoň částečně vylepšit rekonstrukce stanice. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zde do druhé poloviny října investuje více než 132 milionů korun bez daně.

„Součástí rekonstrukce je obměna železničního svršku i spodku, nástupiště, přístřešků a jejich odvodnění. Současně se řeší úpravy trakčního vedení, zabezpečovacího zařízení, rekonstrukce osvětlení i izolace podchodu pro cestující a zavazadlového tunelu,“ vyjmenoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ve stanici fungují tři nástupiště z pěti, jedno zmizelo

Státní firma plánuje také zřídit nový výtah pro cestující do podchodu a na druhé až čtvrté nástupiště. Zároveň zaslepí dnes už téměř nevyužívaný nákladový výtah na II. a III. nástupiště. Na nádraží bude nový orientační systém a rozhlas, součástí úprav je i rekonstrukce celého elektronického informačního systému.

„Cílem je splnit nové normy, zvýšit bezpečnost železniční dopravy a zvýšit komfort cestování na úroveň odpovídající současným trendům,“ vzkázal Illiaš.

Stavebním pracím se musela přizpůsobit i železniční doprava ve stanici. Mimo provoz jsou momentálně III. a IV. nástupiště. Třetí zcela zmizelo ze světa, čtvrté slouží pro zázemí stavebníkům.

„Musíme co nejvíc vyhovět požadavkům dopravy, ale zároveň co nejméně omezit pohodlí cestujících. Vždy budou zachována tři použitelná nástupiště,“ vzkázal Illiaš.

Cestující i vlaky mají k dipozici nástupiště I, II a V a jen část podchodu. Pro cestující s tím ale žádné další komplikace spojené nejsou. Vlaky jezdí bez omezení, těžší hlavy s jejich řazením mají jen železniční dispečeři.

Tento stav by měl trvat do 21. října. V ten den by měly skončit výluky a nová část železniční stanice bude předána do užívání. Zda se ihned poté práce přesunou na další nástupiště, však Marek Illiaš zatím nebyl schopen sdělit.

Hala není ve špatném stavu, jen se něco nestihlo, tvrdí ČD

Zcela jistě se žádné razantnější úpravy nedočká nádražní budova a hala pro cestující. Tu nevlastní SŽDC, je v majetku Českých drah. A ty budovu zahrnuly do majetku, který se snaží společnosti SŽDC odprodat.

„České dráhy mají zpracovaný projekt na další etapu modernizace nádraží, dokončení úprav interiéru a opravu fasády. V současnosti však neplánujeme významnější stavební úpravy,“ vzkázala mluvčí drah Kateřina Šubová s tím, že nový vlastník by mohl na projekt navázat.

Už teď však mohla nádražní hala vypadat k nepoznání. České dráhy ji v roce 2006 na základě dlouhodobé smlouvy pronajaly společnosti AŽD. Ta představila projekt na přebudování haly na moderní komerční prostory. Jenže po napadení smlouvy Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže se o čtyři roky později nemovitost vrátila Českým drahám. A ty rozsah úprav podstatně omezily.

„Dokončili jsme opravu vstupu, vybourání vnitřní vestavby, zaslepení nevyužívaného ramene podchodu a odbourání přístavby výtahu u pošty. V přízemí jsme dokončili úpravy části komerčních prostor v hale, vybudovali nové toalety a obměnili vybavení haly,“ vyjmenovala Šubová.

Dráhy však zcela upustily od vybudování patrové nákupní galerie. „Havlíčkobrodské nádraží přesto nepatří k budovám ve špatném stavu. Pouze zde s ohledem na plánovaný prodej nebyly realizovány závěrečné práce, a to především oprava fasády a dokončení úprav komerčních prostor v hale budovy,“ konstatovala mluvčí Českých drah.