Vlakové nádraží v Třebíči. I to by se mělo během rekonstrukce trati proměnit.

Vlakové nádraží v Třebíči. I to by se mělo během rekonstrukce trati proměnit. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Z Třebíče do Brna bude kvůli opravě trati možné jezdit jen po silnici

  • 4
Cestování za prací, do škol i na prázdninové výlety se lidem z Třebíčska od pátku podstatně ztíží. Zavře se totiž hlavní železniční trať mezi Jihlavou a Brnem. Práce na modernizaci železnice potrvají téměř rok a vyjdou zhruba na miliardu korun. Vlaky nahradí autobusová doprava.

„Do podzimu to holt musíme vydržet,“ poznamenal Jaroslav Oborný, místostarosta Vladislavi na Třebíčsku.

Právě tento městys letos prožívá hektické dopravní léto. V centru je totiž částečně uzavřen silniční most, přes který se nyní jezdí pouze kyvadlově. V době dopravních špiček se zde tvoří zácpy. Od pátku k tomu přibude i výluka na železniční trati, která Vladislaví prochází. Důvodem je její modernizace.

V praxi to znamená, že provoz na silnici ještě zhoustne. Vlakové soupravy totiž bude suplovat autobusová doprava. „Doufám, že autobusy zvládnou pokrýt výpadek vlaků. Snad to příliš do života lidí nezasáhne,“ doufá Oborný.

Příliš optimistický jízdní řád

O pár kilometrů dál v Náměšti nad Oslavou vyhlížejí plánovanou výluku s většími obavami. I zde se totiž opravuje hlavní silnice procházející městem.

Náhradní zastávky

Rapotice - Hlavní ulice, na zastávce autobusů „Rapotice, škola“

Kralice nad Oslavou - Třebíčská ulice, na zastávce autobusů

Náměšť nad Oslavou - před nádražní budovou

Studenec - před nádražím

Vladislav - v centru na zastávce autobusů

Třebíč - vedle nádraží na přestupním terminálu

Třebíč-Borovina - ulice Pražská, na zastávce autobusů

Krahulov - před nádražím

Okříšky - před nádražím

„Dnes ráno jsem se díval do výlukového jízdního řádu. Autobus, který pojede místo rychlíku, má z Brna do Náměště dorazit za 51 minut. To si myslím, že je reálné pouze za optimálních podmínek,“ netajil svou skepsi místostarosta Jan Kotačka.

Na město může plánovaná výluka na trati dolehnout více než na již zmiňovanou Vladislav. Díky vzdálenosti od Brna a tomu, že v Náměšti funguje zastávka jihomoravského integrovaného dopravního systému, jsou lidé zde více zvyklí využívat železnici při své cestě do práce zejména do druhého největšího města republiky.

„Přesné dopady na život ve městě nedokážu odhadnout. Očekáváme to s velkým napětím, zejména kvůli právě probíhající rekonstrukci silnice,“ říká Kotačka.

Na trati se zvýší rychlost a zkrátí se doba jízdy

„Výluka trati přinese cestujícím nesporně dočasné snížení komfortu dopravy. Věříme však, že po jejím skončení bude moci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabídnout lepší parametry železniční dopravní cesty,“ uvedl Petr Fiala z regionálního obchodního centra Českých drah.

Celá rekonstrukce je rozdělená do dvou etap. Ta první začíná v pátek a potrvá až do 8. prosince. Během ní bude kompletně uzavřený úsek mezi Okříškami a Náměští.

Příští rok v březnu budou zahájeny práce mezi Náměští a Zastávkou u Brna. „Ve vybraných úsecích trati dojde k revitalizaci železničního svršku i spodku a rekonstrukci zabezpečovacího zařízení včetně vybraných železničních přejezdů. Tímto dojde ke zvýšení rychlosti, ke zkrácení jízdní doby a zvýší se komfort cestování,“ vysvětlila Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Důležitou částí první etapy bude i rekonstrukce železniční stanice Třebíč. Zároveň budou opraveny zastávky Třebíč-Borovina a zastávka Vladislav.