Už nyní je na havlíčkobrodském severovýchodním obchvatu šest křižovatek,...

Už nyní je na havlíčkobrodském severovýchodním obchvatu šest křižovatek, rychlost je omezena v některých úsecích na 50 kilometrů v hodině. Třeba na tomto křížení obchvatu s Chotěbořskou ulicí. | foto: MF DNES

Obchvat přestává být obchvatem. Brod by na něj chtěl napojit sídliště

  • 4
Severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu se měl stát základem pro nový obchvat města v severojižním směru. Ale devět let stará část stále více slouží jako vnitroměstská komunikace, už teď je na ní šest křižovatek. A dost možná na ní přibude další, radnice uvažuje o napojení sídliště Žižkov.

Na severním okraji Žižkova vyrostly desítky nových rodinných domků, přibylo několik nových ulic. Celá čtvrť mezi parkem a severovýchodním obchvatem se rychle rozrůstá.

Obchvat Brodu

Severovýchodní část byla otevřena před devíti lety. Už dlouho se plánuje její prodloužení o úsek jihovýchodní k výpadovce na Jihlavu. Jenže ten by i po přepracování stál více než dvě miliardy. Na to, kolik dopravy by měl z města odvést a kolik času řidičům uspořit, je příliš drahý. Záměr tak byl uložen k ledu.

Jenže se při plánování nových parcel zapomnělo na příjezdové cesty. Obyvatelé nových domů jezdí po starých strmých ulicích Bratříků a Prokopa Holého, část jich je ještě ze žulových kostek, nemají chodníky. A vedou vilovou čtvrtí, kde by obyvatelé chtěli mít klid.

Radnice si to uvědomuje a začíná přemýšlet o nápravě. Rodí se nové myšlenky, jak sídliště napojit. Jednou z nich je vyústění přímo na obchvat, což by bylo stavebně nejjednodušší a nejlevnější.

"Už teď severovýchodní obchvat přestává být obchvatem, stává se čím dál víc vnitroměstskou komunikací," uvědomuje si brodský radní Libor Honzárek.

Jeho slova potvrzují místní řidiči, kteří při uzavírce mostu v Dolní ulici obchvat běžně využívají. Podél silnice vyrostly nové provozovny, na obchvatu je šest křižovatek. Rychlost je omezena na 70 kilometrů v hodině, místy je dokonce padesátka.

"Ale zároveň bychom nechtěli obchvat příliš degradovat," prohlásil vzápětí Honzárek. Se severovýchodní částí se počítá stále jako se základem pro budoucí obchvat v severojižním směru. I když tento záměr se stále více noří do nejistoty a pochybností.

"Jakákoliv křižovatka nebo omezení obchvat samozřejmě degradují. Je otázka, zda s ním do budoucna chceme takto naložit," vyjádřila se k nápadu ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

Podle Honzárka by se mohlo uvažovat o plnohodnotné křižovatce v místech, kde nyní odbočuje silnice na Vršovice a Břevnici nebo u školy. Křižovatka by mohla mít připojovací pruhy, nebo by se mohlo jednat pouze o jednosměrné odbočení z obchvatu vpravo.

Vše jsou to zatím jen úvahy. Radnice prozkoumá i napojení sídliště na Chotěbořskou nebo rozšíření Prokopa Holého a Bratříků. "Necháme zpracovat studii, která by mohla napovědět, jak situaci vyřešit," říká Honzárek. Její vypracování musí schválit zastupitelstvo.

ŘSD proto nechce úvahy podrobně komentovat. "Je dobře, že si město nechá zpracovat studii, co je možné a co je nemožné. Ale další postup se pro nás bude odvíjet od konkrétního záměru opírajícího se o inženýrské výpočty," dodala Tesařová.

Nově vznikající sídliště by se mohlo napojit přímo na severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu.

Nově vznikající sídliště by se mohlo napojit přímo na severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu.