Kamery kontrolující dodržování rychlosti v jihlavském tunelu na obchvatu města slouží od loňského dubna.
Dalo by se tedy předpokládat, že řidiči budou opatrnější a více si kontrolují svůj tachometr, aby se vyhnuli pokutám. Jak však ukazují statistiky, které zveřejnil jihlavský magistrát, denně v průměru překročí povolenou šedesátikilometrovou rychlost 94 aut.
V několika případech dokonce několikanásobně.
„Rekordmanem je řidič dodávky doručovatelské služby, který tunelem projel víc než 190kilometrovou rychlostí,“ uvedl mluvčí radnice Radovan Daněk.
Neukáznění řidiči tak v loňském roce na pokutách přispěli do městské kasy částkou téměř 17 milionů korun.
Přesto je efekt úsekového měření podle policejní mluvčí Dany Čírtkové znatelný.
„Doprava v místě se určitě výrazně zklidnila. Provoz a průjezdy tunelem jsou nyní mnohem bezpečnější,“ uvedla.
Jako první by mohl přijít na řadu kopec u Hosova
Vytipováním konkrétních míst vhodných pro úsekové měření rychlosti se zabývá policie ve spolupráci s městskými strážníky a magistrátem. Před časem vznikl jejich seznam pro krajské město. Kde je tedy vhodné soupravu kamer pro měření instalovat?
„Především na komunikacích vedoucích obytnými čtvrtěmi. Jedná se o silnice první nebo druhé třídy protínající obec. Také na jinak nebezpečných úsecích, kde je snížená rychlost. Místa jsou vybírána také na základě místní znalosti nebo statistickým vyhodnocením nehodovosti,“ řekla k výběru lokalit policejní mluvčí Dana Čírtková.
Vytipovaná místa pro úsekové měření rychlosti
Zdroj: Policie ČR |
Seznam vytipovaných míst není uzavřený a lze jej průběžně upravovat a doplňovat. Kromě tunelu, kde se již měří, patří k těmto místům například silnice třetí třídy v lokalitě U Lyžaře.
Nebo lokalita na Sokolovské od křižovatky ulice 5. května po Slavíčkovu. Právě tam si řidiči často pletou silnici se závodní dráhou.
V prvních dnech letošního roku se tam stala smrtelná nehoda, když řidič na přechodu srazil chodce. Navíc je zde sportovní hala, kam docházejí děti na kroužky. V nejbližším okolí též stojí dvě základní školy.
K dalším vybraným místům patří i výpadovka na Pelhřimov na kopci u Hosova. I to je místo častých nehod a úsek, kde řidiči často nebezpečně předjíždějí.
Právě poslední dva jmenované úseky - tedy Sokolovská a kopec u Hosova jsou kandidáty, kde by se mohly soupravy úsekového měření rychlosti objevit. Přičemž Hosov by měl být na řadě jako první.
Třináct úředníků těžko stíhá přestupky vyřizovat
Plánované rozšíření systému i do dalších míst ale naráží na nedostatek úředníků vyřizujících přestupky. Těch je nyní na oddělení dopravněsprávních agend podle mluvčího radnice Radovana Daňka třináct. A těžko stíhají současnou agendu.
Vyřizují totiž i další dopravní přestupky. „Nesmíme zapomenout na dalších několik stovek hříšníků měsíčně na kontrolovaných semaforech u City Parku a u autobusového nádraží. A na další desítky přestupků denně, které nám předává k vyřízení republiková i městská policie,“ vysvětluje vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.
Pokud městu letos přibude ještě agenda spojená s úsekovým měřením na dalším modernizovaném úseku dálnice D1, je podle něj nemyslitelné v takové situaci dál rozšiřovat systém po městě.
O tom, zda by magistrát nabíral další úředníky na vyřizování restů řidičů, nechce tajemník magistrátu Evžen Zámek zatím spekulovat.
„Vše záleží na tom, zda nám přibude dálnice a jak by stoupla agenda. Pak na to budeme muset reagovat,“ dodal.