Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jihlavská tramvaj je památkou, přitom z ní bude jen kopie

  11:28aktualizováno  11:28
Torzo stoleté první jihlavské tramvaje čeká na svou renovaci. Tu zkomplikovalo prohlášení vozu za památku i přes nesouhlas jejího vlastníka, jihlavské radnice. Podle primátora by za to mělo ministerstvo kultury nést následky a daleko dražší renovaci zaplatit.

Torzo první jihlavské tramvaje, kterou ministerstvo kultury prohlásilo památkou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Více než stoletá tramvaj, jež byla první v Jihlavě a poslední desítky let sloužila jako seník na zahradě, čeká nyní v tichosti v garáži na jihlavském Pístově na svůj další osud.

Nejstarší tramvaje v České republice

Nejstarší dochovaná tramvaj na našem území je z Plzně. Pochází z roku 1899 a má za sebou odbornou renovaci. Dnes slouží příležitostně k historickým jízdám.

„Hned za ni bychom chronologicky řadili tramvaj z Jihlavy, neboť druhá nejstarší tramvaj je olomoucká tramvaj z roku 1912,“ připomněli památkáři.

Tramvajová doprava jezdila v Jihlavě do roku 1949, pak byly vozy převezeny do Opavy. Tam sloužily do roku 1951.

Ministerstvo kultury letos i přes nesouhlas vlastníka vozu, jihlavské radnice, rozhodlo o zpamátnění torza. Tím podle radnice paradoxně dost zkomplikovalo naděje na její obnovu.

„Objevila se spousta zájemců o provedení renovace tramvaje. Pak se ale stalo, že občan z Brna měl zájem na tom, aby byla tramvaj zpamátněná. My jsme s tím nesouhlasili. Výjimečnost tramvaji ale neupíráme,“ uvedl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Právě tento vůz slavnostně zahájil provoz jihlavské tramvajové trati již v roce 1909.

A podnět k prohlášení tramvaje podal letos v lednu Jiří Štursa z Brna.

„Je to jediné tramvajové vozidlo dokumentující provoz v Jihlavě. Jedná se o již zaniklé tramvajové provozy s úzkým rozchodem. Jde o výjimečný tramvajový vůz jak z hlediska historie, tak i konstrukce,“ zdůvodnil nutnost památkové ochrany Štursa ve svém dopisu ministerstvu kultury.

A ministerstvo žádosti vyhovělo i přes nesouhlas radnice, která torzo tramvaje ze zahrady na Opavsku odkoupila a nechala převézt zpět do Jihlavy.

Rekonstrukce už není možná. A má být památkou replika?

„Jestli ministerstvo takhle rozhodlo, tak by mělo nést všechny následky,“ nelíbí se tento krok primátorovi Jihlavy Jaroslavu Vymazalovi (ODS).

„Tramvaj je nedílnou součástí historie města a zajímavým dokladem své doby. Technický stav tramvaje je však bohužel tristní - úplně chybí podvozek, dřevěné části jsou shnilé, oplechování ztrouchnivělé. Rekonstrukce objektu již prakticky není možná. Je možné pouze vytvořit repliku. A prohlašovat repliku za kulturní památku považujeme za nevhodné,“ ohradila se proti záměru zpamátnění jihlavská radnice.

K námitce jihlavské radnice ministerstvo kultury poznamenává, že ačkoliv je tramvaj ve špatném stavu, její obnova je z hlediska památkové péče možná.

V interiéru tramvaje se dochovala řada cenných detailů, jako třeba nápisové cedule, poličky, držáky, dřevěné lavice, obložení stěn i některá okenní skla. Zvenčí pak oplechování skříně a z boku městský znak. Chybí však zcela podvozek tramvaje.

„Obnova je proveditelná na základě dochované fotografické i archivní dokumentace či na základě zachovaných prvků z obdobných vozů,“ obhajuje své rozhodnutí ministerstvo kultury.

Ať z toho důstojnou památku udělá samo ministerstvo

„V momentu, kdy začneme renovovat památku, jsme s náklady někde úplně jinde, zpamátnění paradoxně tramvaji uškodí víc, než by jí pomohlo. Nedokážu si představit, že by městské zastupitelstvo dalo šest a více milionů korun na renovaci tramvaje, kterou kvůli zpamátnění musí provést certifikované firmy,“ oponuje mluvčí radnice Tulis.

Fotogalerie

„Pro město je nyní cesta věnovat torzo tramvaje ministerstvu kultury, ať z toho udělá důstojnou památku, která potom bude vystavená někde v muzeu,“ dodal primátor Vymazal. Radnice přitom původně zamýšlela po opravě tramvaj vystavit v ulicích města.

Za této situace by podle Vymazala mohlo město laciněji nechat vyhotovit repliku historické tramvaje. „Tu bychom mohli vystavit na náměstí, nebo na secesním mostě, kudy dříve tramvaj jezdila,“ dodal Vymazal.

Zpamátnění tramvaje doporučil i krajský úřad a Národní památkový ústav v Telči.

„Jihlavský vůz reprezentuje podobné vozy, které byly v provozu i v Opavě, Těšíně a v Mostě. Ani jeden z vozů se nedochoval,“ argumentuje mimo jiné Národní památkový ústav.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Starosta dobrovolných hasičů Karel Richter zemřel, v čele sborů stál 18 let

Starosta Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska Karel Richter.

Dlouholetý starosta dobrovolných hasičů Karel Richter v sobotu náhle zemřel, bylo mu 67 let. Sdružení hasičů Čech,...

Zákazníci budou mít na výběr. Vlevo půjdou za nábytkem, vpravo za módou

Se svými rakouskými partnery budoval Ota Kohoutek již několik nákupních center...

Po letních prázdninách se to na poli u výpadovky z Jihlavy na Pelhřimov bude hemžit bagry. Začnou tam rozsáhlé zemní...

Spojilo je divadlo. Kabaret Smějte se s námi hrál v terezínském ghettu

Fotografie je z obálky americké knihy o divadle v Terezíně. Tanečnice...

Před domem v Mahlerově ulici v Jihlavě stál hlouček postav. Všechny hleděly k zemi na chodník před schody u vchodu. Na...

Najdete na iDNES.cz