Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dealeři energií se do domácností vloudí i přes zákaz. Nechají se pozvat

  • 7
V Třebíči platí zákaz podomního prodeje. Dealeři, kteří nabízejí produkty, ho však dokáží obejít. Do domácností se nechají sami pozvat po telefonátu, v němž se představí jako pracovníci jiné firmy. Policie s tím nic nezmůže.

Zavolat si do Bohemia Energy, společnosti, která je dodavatelem plynu a elektřiny, znamená vyslechnout si nejdříve heslo, že „mají chuť se zlepšovat“ a písničku o procházce na slunci.

S tím ale příliš nekoresponduje jednání prodejců, kteří počátkem tohoto týdne operovali v Třebíči. Podle slov třebíčského místostarosty Pavla Pacala a mluvčí tamní městské policie Lucie Šerkové si předem u starších lidí telefonicky domluvili schůzku přímo v domácnosti, do sluchátka se přitom ale představili jako pracovníci konkurenční společnosti E. ON.

Jednou použili jako záminku argument, že přijdou kontrolovat elektroměry a plynoměry. „V dalším případě řekli, že zkontrolují sazby elektrické energie podle smlouvy pro nadcházející digitalizaci,“ uvedla Šerková.

Podařilo se jim vzbudit důvěru dokonce i u starších manželů, kteří si jinak z domu vytvořili skoro nedobytnou tvrz. „Ani koledníky na Velikonoce nevpouštějí. Tady uvěřili a vpustili,“ řekl Pacal.

V obou případech, jakmile zástupci energetické firmy vyndali ceníky, odkryli svou skutečnou identitu a začali nabízet služby společnosti Bohemia Energy, je majitelé nemovitostí okamžitě razantně vykázali.

„Dealeři byli velmi opatrní, nenechali po sobě ani vizitku. Rychle prchli k přistavenému autu,“ řekl Pacal.

Rozhořčení „hostitelé“ hned poté volali na městskou policii a na radnici, protože v Třebíči je zakázán podomní prodej. Toto byl ovšem trochu jiný případ, a na to evidentně obchodníci hřešili.

Je to boj s větrnými mlýny, poznamenal šéf strážníků

„Pokud si lidé dobrovolně pozvou někoho do bytu, nemůžeme dělat nic. Je to pozvaná návštěva. Je to jejich svobodná vůle. My jen můžeme upozorňovat v rámci prevence na co největší obezřetnost,“ říká ředitel městské policie v Třebíči Ladislav Prvák.

Navíc se podle něj taková činnost těžko prokazuje. Můžou pomoci osobní svědectví. „Na druhé straně jsou tyto společnosti schopné najmout si právníky zvučných jmen a boj s nimi je boj s větrnými mlýny,“ míní Prvák.

Bohemia Energy se prostřednictvím mluvčí Alžběty Šťastné ohradila, že nemá informace o takovém jednání svých prodejců.

„V popsaném případě se jednalo o externí obchodní skupinu, která zajišťuje nabídku služeb Bohemia Energy. I když se jedná o externího dodavatele, všichni prodejci jsou povinni se řídit etickým kodexem prodejce, který jim mimo jiné ukládá se při kontaktování potenciálního zákazníka nejprve představit plným jménem a uvést, že zastupují společnost Bohemia Energy,“ řekla mluvčí Šťastná.

O tom, že by se tito obchodní zástupci vydávali za pracovníky společnosti E. ON, podle jejích slov Bohemia Energy nemá žádné informace.

„Nic takového jsme nezaznamenali jak v nahraných telefonátech se zákazníky, které jsme podrobně procházeli, tak ani v rámci takzvaných verifikačních telefonátů se zákazníky, jimiž si vždy znovu ověřujeme souhlas s uzavřenou smlouvou a také s jejich spokojeností s návštěvou prodejce. Pokud by se nicméně takové jednání prokázalo, jedná se jednoznačně o pochybení jednotlivce a bylo by řešeno okamžitým ukončením spolupráce s tímto prodejcem,“ uvedla mluvčí.

Jak ale podotkla, „je nicméně možné, že došlo k nepochopení telefonického rozhovoru“.

Energetický poradce prověřuje stav měřidel a navrhuje úspory

Taktéž dodala, že Bohemia Energy od loňského roku zákazníkům nabízí takzvané energetické poradenství. Po telefonicky domluvené schůzce energetický poradce navštíví domácnost a na místě navrhne řešení pro úspory na energiích. A mimo jiné prověřuje i stav měřidla.

Mluvčí konkurenční firmy E. ON Vladimír Vácha říká, že jeho společnost nikdy nekontroluje měřiče v nemovitostech tak, že by její pracovníci předtím zatelefonovali a sjednali si na to osobní schůzku.

„Necháváme ve schránce kartičku s oznámením, kdy bude odečet. Měřiče jsou navíc na zvenčí přístupných místech, kdy se často ani nemusí vstupovat do nemovitosti. Pokud chceme zákazníkovi něco sdělit, nejčastěji komunikujeme písemně,“ říká Vácha.

Jestliže někdo zákazníkovi firmy E. ON zavolá, že coby pracovník této společnosti plánuje přijít a něco řešit, navrhuje mluvčí lidem zavolat na zákaznickou linku a ověřit si, zda se opravdu někdo od nich chystá na osobní schůzku.

„Pokud už někdo z firmy E. ON přichází, legitimuje se. Ano, někdy osobně nabízíme v klidu domácnosti vylepšení služeb zákazníkům po předchozím telefonickém sjednání schůzky. Ale - a to zdůrazňuji několikrát - vždycky zákazníkovi do telefonu rovnou sdělíme: Přijdeme a prokonzultujeme s vámi nové možnosti, které máte u společnosti E. ON,“ uvedl mluvčí.

Nenechte se překvapit a volejte policii, nabádá mluvčí E. ON

Jak říká, dělají to pouze kmenoví zaměstnanci, E. ON na to už nenajímá externisty. „Dostali školení, chceme, aby dodržovali kodex, jak jej zveřejnil Energetický regulační úřad. Pokud ale přijdou podvodníci, kteří se nejprve tváří jako zaměstnanci firmy E. ON, a hostitel nečekanou situaci zvládne tak, že okamžitě volá městskou policii, je to ideální. Zpravidla takoví prodejci nezůstávají u jednoho bytu, ale operují na větším území v dané lokalitě, dá se je tak ještě dostihnout,“ doplnil Vladimír Vácha.

MF DNES oslovila také Energetický regulační úřad, pod který spadá dozorování této oblasti podnikání. Na dotaz, jak takové případy řeší a jaká výše postihu hrozí, však nepřišla odpověď.

Bohemia Energy vykázala předloni zisk 590 milionů korun, loňský hospodářský výsledek zatím nezveřejnila. Na konci loňského roku od ní bralo elektřinu přes 316 tisíc klientů a plyn necelých 182 tisíc zákazníků.