„Dalším problémem pro orientaci je množící se přemisťování dopravních značek na zcela jiná místa, jejich sprejování nebo otáčení a lámání,“ zmínil Jan Hyliš, radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy.
Opakovaně muselo být doplňováno a instalováno značení například při opravách silnic v okolí Telče.
„Tady to v poslední době bylo opravdu až markantní, ale jinak se dá říct, že se tahle věc týká celé Vysočině,“ prozradila Eva Neuwirthová z tiskového oddělení krajského úřadu.
Důvod je podle ní jasný: „Pro některé spoluobčany se změna průjezdnosti s novým dopravním značením stává nepřekonatelným problémem a řeší ho svérázně, často v rozporu s předpisy a dobrými mravy,“ uvedla.
V současné době se na Vysočině pracuje zhruba na stovce dopravních staveb na silnicích II. a III. tříd za téměř 800 miliónů korun.
„Jedná se tedy řádově o tisíce dopravních značek navíc, které jsou rozmisťovány tak, aby byla zachována co největší obslužnost území,“ vysvětlovala Neuwirthová.
Poškozování nebo ničení značek může být kvalifikováno jako přestupek nebo i trestný čin. Faktem ovšem je, že pachatele a vandaly se odhalit většinou nedaří.
„To by musel jet zrovna někdo kolem a toho člověka vyfotit nebo natočit,“ poznamenala Neuwirthová. „Náklady na výměnu a stálé doplňování značek se pohybují ve stovkách tisíc až jednotek miliónů korun ročně,“ doplnil Hyliš.