Stavba Podklášterského mostu nabrala velké zpoždění.

Stavba Podklášterského mostu nabrala velké zpoždění. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ani noční práce nemusí firmě na dokončení mostu stačit. Zima se blíží

  • 2
Sledovaná stavba Podklášterského mostu v Třebíči nabrala takové zpoždění, že si firma na některé úkony dokonce zajistila povolení pro noční práce. Nasmlouvaný termín dokončení mostu je ale šibeniční.

Zatím přejdou suchou nohou od finančního úřadu směrem na Komenského náměstí v Třebíči jen stavební dělníci.

Most přes řeku Jihlavu v samém centru města už měl ovšem podle jarních slibů politiků touto dobou stát, zatím má ale hotové jen bednění mostovky a takzvané podzákladové pasy na březích. Mostovka samotná chybí.

A zima se blíží.

Nabízejí se otázky, proč firma nepracuje v noci, dokud je přijatelné počasí? A zda vůbec bude most hotový do 15. prosince, jak investor Kraj Vysočina sliboval?

Fatální kolaps dopravy sice chybějící most na frekventovaném místě v centru Třebíče nezpůsobil, ale s jakýmkoli dalším dopravním omezením, která se po městě objevují, se hlavní ulice ucpávají a řidiči stojí v dlouhých kolonách. Rovněž nadávají.

Stavbyvedoucí z firmy Colas Rostislav Široký říká, že jsou u úřadů noční práce víceméně povolené, ale budou se dělat v závislosti na postupu stavby. V průběhu následujícího týdne určitě ne.

Hlavní je bezpečnost dělníků

„Až se následně bude provádět armatura nosné konstrukce, pak k nim přistoupíme. Jde o to, že v noci se nemůže dělat všechno. Z hlediska bezpečnosti práce jsou úkony, které po setmění v tomto počasí dělat nelze. Pracuje se nad řekou, ve výšce. Na vytváření bednění nosné konstrukce se po setmění dělat nedá. Až v další fázi to půjde. Pak dáme určitě veřejnosti vědět,“ sdělil Široký.

Celá stavba mostu se dostala do časového presu poté, co se odstranil starý most a zjistilo se, že původně zamýšlené piloty nepůjde ve skalnatých březích udělat. Důvodem bylo to, že skála je v podloží výš, než se podle prvotního geologického průzkumu v sousedství mostu předpokládalo.

Přemostění se tak muselo v době ideálního léta bez dešťů přeprojektovat a to „spolklo“ dva až tři měsíce, kdy se na stavbě nic moc nedělo.

Stavbyvedoucí Široký řekl, že se firmě nějakou časovou ztrátu podařila dohnat, ale vše dohonit nelze, protože se musí dodržet technologické postupy. „Na to, zda bude most průjezdný 15. prosince, vám neodpovím, zavolejte si mluvčí Kraje Vysočina,“ reagoval stručně.

Hejtmanův dosavadní náměstek pro dopravu Libor Joukl zdůraznil, že zatím nepodepsal a neposunul termín zprůjezdnění za datum 15. prosince tohoto roku. Byť se zdá v tuto chvíli skoro nereálné, že by se stihlo přemostění udělat.

Doufají v přijatelné počasí

Vyvstává rovněž i tento dotaz: nebyla podceněna projekční a investorská příprava dopravní stavby, o níž se letos mluvilo jako o jedné ze dvou krajských nejdůležitějších? Navíc v Třebíči, která je mezi stavaři pověstná skalnatým podložím.

Podle informací MF DNES se měl v létě dělat znalecký posudek, zda původní projektant nepostupoval chybně. Náměstek hejtmana Joukl si myslí, že kraj ani projektant nic nepodcenili.

„Nemám ze strany technického dozoru informaci, že bychom uměli prokázat projektantovi úmyslné nebo neúmyslné opomenutí,“ řekl.

„Upozorňuju, že jde o rekonstrukci mostu, což je něco jiného než novostavba. Až při odstranění toho původního přemostění se mohl dodělat geologický průzkum a mohlo se to doprojektovat. Kdyby vznikala novostavba, tak si pište, že bych po projektantovi šel jak slepice po flusu a zajímal se o jeho opomenutí,“ řekl Joukl. Stále věří, že přijatelné počasí v listopadu vydrží hlavně ve chvílích, kdy se budou dávat izolace.

„Že most možná v zimě nebude plně k dispozici veškerým, tedy i těžkým autům, teď neřeším. Je potřeba, aby se po něm dalo chodit a mohla tam jezdit osobní auta, případně linková autobusová doprava. Uznatelné vícepráce je kraj ochoten zaplatit. Přesné číslo nemám,“ dodal Joukl.