Zastaralé vedení jednotlivých linek, které nereflektuje rozvoj města, nevhodné a špatně zapamatovatelné intervaly mezi spoji a nedostatečná prodejní síť jízdenek. To jsou podle studie, již si nechal zpracovat magistrát, jedny z největších nedostatků současného systému městské hromadné dopravy v Jihlavě.
Vedení trolejbusových linek od října 2016Linka A - zůstává beze změn Linka B - pojede z hlavního nádraží po Okružní, kolem City Parku na Masarykovo náměstí, odtud k Domu kultury, pak od autobusového nádraží k poliklinice, Vrchlického ulicí na Dolinu a končit bude ve Starých Horách Linka C - beze změn Linka D - vyjede z hlavního nádraží, pokračovat bude kolem DKO a Horáckého zimního stadionu, kde odbočí do Dvořákovy ulice, následně Seifertovou, kolem hřbitova dojede na konečnou k poliklinice Linka E - beze změn Zdroj: Magistrát města Jihlavy |
Výsledky studie se už zabývají radní a pomalu začínají s postupným odstraňováním nedostatků. V dubnu přijdou na řadu drobnější změny. První z nich je úprava intervalů trolejbusových linek.
Město k tomu má prostý důvod. „Současné časy jsou prostě nezapamatovatelné,“ přiznal Karel Trojan z magistrátního odboru dopravy. Ve všední dny se proto časové rozestupy zkrátí ze současných třinácti minut na dvanáct.
V praxi to bude mít ten efekt, že trolejbus bude každou hodinu přijíždět na zastávku vždy ve stejnou minutu (například takto: 12, 24, 36, 48, 00). Nejvytíženější linka C bude ve špičce jezdit po devíti minutách.
O víkendech pak místo současných sedmnácti minut budou trolejbusy jezdit po patnácti a dvaceti minutách, na nejméně využívané trase E budou mít spoje interval čtyřicet minut.
V dubnu do ulic vyjede speciální noční spoj
Upravovat se zatím budou pouze trolejbusové jízdní řády, autobusy se budou stále řídit současným rozpisem. „Momentálně není v našich silách zvládnout úpravy jízdních řádů i u autobusů,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal.
V dubnu do jihlavských ulic vyjede také speciální noční spoj, který ve městě nyní schází. Stávající noční provoz zajišťuje jeden trolejbus na několika linkách.
„V současnosti neexistuje pravidelný interval mezi spoji. Ty jsou vedeny nahodile po různých částech linek A, B a BI. Zcela pak chybí obsluha jedněch z největších jihlavských sídlišť Horní Kosov a Na Dolech a také obsluha Bedřichova,“ upozornili ve studii pro jihlavskou radnici experti.
Nový spoj bude mít interval jedné hodiny a bude jezdit zhruba od půlnoci do čtyř hodin ráno. Trasa povede z hlavního nádraží přes Březinky, Masarykovo náměstí k Sokolovně a pak Jiráskovou ulicí k mlékárně a do Horního Kosova.
„Uvidíme, jak se tento spoj osvědčí. Pokud by byl mezi cestujícími zájem, můžeme v budoucnu přidat další linku,“ slíbil Karel Trojan s tím, že noční spoje budou zajišťovat trolejbusy. „Jsou ekologičtější a tišší než autobusy,“ dodal Trojan.
Navržená trasa je ovšem dočasná. Jakmile budou nataženy troleje ve Vrchlického ulici, odkloní se noční spoj u autobusového nádraží směrem k poliklinice a kolem nemocnice opět dojede na Horní Kosov.
K tomu dojde nejdříve v říjnu, kdy by se měla dovršit celková „revoluce“ v jihlavské MHD.
Do průmyslové zóny bude zaměstnance ze sídlišť vozit expres
Změní se i vedení autobusových tras, které by měly více zohlednit dojíždění pracujících do průmyslových zón v Hruškových Dvorech a Pávově. Do obou budou jezdit expresní linky. Jedna z Horního Kosova po přivaděči přímo na Pávov, druhá z Březinek kolem hlavního nádraží do Hruškových Dvorů a končit bude opět v průmyslové zóně Pávov.
„Doufáme, že se tak MHD stane pro lidi atraktivnější a bude konkurencí pro osobní automobilovou dopravu,“ řekl Vymazal.
Zatím nevyřešeným problémem zůstává autobusová linka 6 z Masarykova náměstí k městskému nádraží. Ta teď podle průzkumu magistrátu denně sveze v průměru jen devět lidí. Návrh, aby projížděla Benešovou ulicí, pěší zónou v centru města, dopravní komise nedoporučila. Její stanovisko však není závazné, rozhodovat o trase linky bude opět městská rada.