Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stovky minizón nejspíš umožní cestovat po Vysočině na jednu jízdenku

  8:36aktualizováno  8:36
Na krajském úřadu vzniká koncepce integrovaného dopravního systému pro Vysočinu. Přestupní jízdenky a tarifní karty platné pro železnici, autobusy a MHD v regionu mají být zavedeny nejpozději v roce 2019. Kraj však už jednou takový systém odmítl. Teď nejsou negativní hlasy slyšet.
Před koncem roku 2019 by se po Vysočině mohlo jezdit vlaky, linkovými autobusy a městskou hromadnou dopravou na jednu jízdenku. Ilustrační snímek

Před koncem roku 2019 by se po Vysočině mohlo jezdit vlaky, linkovými autobusy a městskou hromadnou dopravou na jednu jízdenku. Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vysočina bude rozškatulkovaná na maličké zóny. Doporučují to dopravní experti v souvislosti s plánem kraje zavést společné jízdenky a tarify pro železnici, autobusy i MHD.

Jaké tarify má sousední Jihomoravský kraj?

Zde uvádíme příklady, jak nastavil tarify v hromadné dopravě Jihomoravský kraj. Ceny jsou uváděny jen pro dospělého cestujícího.

  • Brno + 1 další zóna
- měsíční jízdné 830 Kč
- roční jízdné 7 300 Kč

  • Brno + dalších 8 zón
- měsíční jízdné 2 420 Kč
- roční jízdné 19 800 Kč

  • Dvě zastávky ve vlaku
- jednorázové jízdné 16 Kč

  • Přestupní jízdenka - čtyři zóny
- na 90 minut 34 Kč

Pozn.: Možností jízdenek jsou na jihu Moravy spousty. Jejich celý výčet naleznete na webu www.idsjmk.cz.

Jde o věc, která běžně funguje ve větších městech a jejich okolí, Vysočina zatím takzvaný integrovaný dopravní systém (IDS) nezavedla. Teď se k tomu ale chystá.

„Tarify IDS zde budou vycházet ze zón o velikosti jedna až dvě obce. Je to tak z důvodu, aby tam byla co nejmenší nespravedlnost v rámci pohybů cestujících z jedné zóny do další,“ vysvětlil Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy.

Kraj připravuje výběrové řízení na dopravce, kteří se do IDS zapojí. Firmy budou muset akceptovat navržené tarify a také vybavit autobusy, vlaky či trolejbusy novým odbavovacím zařízením.

„Nový systém připravujeme, abychom umožnili občanům jízdu po Vysočině z bodu A do bodu B na jednu jízdenku nebo tarifní kartu. Cestující pak už nebude muset po přestupu znovu u řidiče platit. Bude se také moci někde zdržet, pokud se vejde do časového úseku platnosti jízdenky,“ doplnil náměstek hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD).

Rezervace míst ve vozidlech i objednávka tarifních karet má být možná i pomocí internetu.

Spuštění se odkládá, kraj však limituje evropská směrnice

Kraj původně počítal se spuštěním nového systému jízdenek a tarifů už od 1. ledna 2017. Tak rychle to ale zřejmě nepůjde. „My jsem limitováni spíš jiným datumem: na základě evropské směrnice máme mít jako kraj vysoutěženou linkovou dopravu do konce roku 2019,“ sdělil Bartoš.

Administrátorem IDS by podle něj mohl být krajský úřad. A vše bude nastavené tak, aby si jednotliví dopravci jízdenky uznávali a aby byly platby řádně vypořádávané.

Základem systému budou čipové karty, alternativně si lidé budou moci zakoupit papírovou jízdenku s kódem. Ten bude důležitý v případě přestupu do jiného vozu.

Kraj jedná i s okolními regiony o propojení tarifů. „Je to ale problematická otázka,“ uznal Bartoš.

O IDS Vysočina už jednou uvažovala. Před pěti lety ho odmítla

„Novému integrovanému dopravnímu systému se nebráníme. Bude dobré pro cestující, že nebudou muset mít po kapsách či peněženkách více karet na platbu jízdného, ale jen jednu. V tomto bude určitě přínos,“ pravil náměstek ředitele Dopravního podniku města Jihlavy Jaroslav Šetek.

„Připomínkovali jsme nový systém v dopravní komisi kraje a nyní i na obci. Nějaké velké výhrady k tomu zatím nemáme,“ řekl Radovan Necid, krajský zastupitel a zároveň starosta Velkého Meziříčí (ODS).

Vznik systému nebude podle něj ale vůbec jednoduchý - například může nastat úskalí v tom, že se budou muset zlevnit jízdenky za vlak, aby se cenově vyrovnaly těm za autobus jedoucí po podobné trase.

Necid také připomněl, že jednou v minulosti už krajští zastupitelé návrh nového dopravního systému odmítli. To bylo v roce 2010.

Nový systém může podle náměstka hejtmana Novotného přinést i změny v jízdních řádech.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce...
Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem...  celý článek

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Takto vypadá budova jihlavského kulturního domu v současnosti. Původním...
Co chybí jihlavskému kulturáku? Plánované náměstíčko s fontánou

Jihlavský dům kultury si architekti Věra a Vladimír Machoninovi „střihli“ před více než 60 lety na rozjezd své kariéry. Pak přišly na řadu i pražský obchodní...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT ELEKTRO - JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.