Bystřice fabriku odmítla. Uranovým městem se tak může stát Světlá

  18:03aktualizováno  18:03
Na podzim po odporu obyvatel definitivně opustili plán na vybudování fabriky v Bystřici nad Pernštejnem. Jen o pár měsíců později firma UJP představila záměr vybudovat továrnu na výrobu palivových článků do jaderných elektráren ve Světlé nad Sázavou. Vedení města je záměru nakloněno.

Výměna palivových kazet v dukovanské jaderné elektrárně. V budoucnu by se mohly vyrábět třeba ve Světlé nad Sázavou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Horké léto si loni prožila Bystřice nad Pernštejnem. S velkým odporem se tam setkal záměr společnosti UJP vybudovat továrnu na výrobu uranových palivových kazet pro jaderné elektrárny. Projekt budící vášně v referendu na podzim narazil.

Uplynuly dva měsíce a společnost UJP to na Vysočině zkouší znovu. Stejný projekt představila ve Světlé nad Sázavou. Projevila předběžný zájem o osm hektarů pozemků v dosud prázdné průmyslové zóně. Jak tento týden naznačilo veřejné představení jejich záměru, nebude to mít ve Světlé o nic jednodušší než v Bystřici.

Podle účastníků vášně planuly už při první prezentaci ve světelském kině. Na jedné straně stojí obhájci záměru, kteří v něm vidí pracovní místa i dávku prestiže, na druhém odpůrci, pro něž vše spojené s uranem je to špatné.

„Ve městě, kde je uran, nepůjdu ani na kafe“

„Já tady rozhodně nechci fabriku, kde se zpracovává radioaktivní uran. Jako laik si pomyslím leda to, že do města s takovou továrnou bych ani nešla na kafe. Znehodnotí to cenu domů a bytů, protože lidi nezajímají detaily, ale to, že tady něco takového je. A odradí je to od pobytu tady,“ prohlásila po návštěvě prezentace jedna z mladších obyvatelek města.

Co firma UJP Invest nabízí

* Ve světelské průmyslové zóně chce UJP Invest postavit závod pro zpracování ochuzeného uranu a výrobu jaderného paliva pro atomové elektrárny.

* Podnik by ve Světlé vyráběl automatizovaně palivové tablety z oxidu uraničitého, palivové tyče a konečně palivové kazety pro jaderné elektrárny.

* Mateřská firma UJP Praha sídlí ve Zbraslavi, o vybudování závodu v Bystřici nad Pernštejnem se začala zajímat před třemi roky. Zabývá se také výrobou uranových sloučenin pro potřeby sklářského průmyslu, přepravních kontejnerů a radioterapeutických ozařovačů pro zdravotnictví.

* Firma vznikla jako nástupce Ústavu jaderných paliv, jenž byl odštěpným závodem státního podniku DIAMO.

* Dle projektu slibuje přes 200 pracovních míst převážně pro místní lidi v automatizované výrobě.

Jednatele společnosti UJP Invest Otakara Bártu takový postoj, stejně jako odpor lidí v Bystřici, nepřekvapil. „Dokud závod nestojí, je vůči němu averze. Teprve pak jej lidé přijmou. Tak to bylo například i v případě Dukovan a Temelína a je to moje celoživotní zkušenost,“ poznamenal.

Starosta Světlé nad Sázavou Jan Tourek, kterému by se příchod investora do města zamlouval, však situaci nevidí nikterak dramaticky. „Byli jsme firmou osloveni, přijeli jsme se podívat do sídla společnosti. Během čtrnácti dnů tam jeli i další zastupitelé. Teď předvedli Světelákům provoz. Jsme teprve na začátku,“ nechce předbíhat. „Chtěli bychom, aby si každý udělal svůj vlastní názor,“ dodal.

V případě Světlé nad Sázavou jde o stejný projekt jako v Bystřici nad Pernštejnem. Tedy o automatizovanou výrobu palivových tablet z oxidu uraničitého, palivových tyčí a kazet pro jaderné elektrárny.

„Ano, je to úplně stejné, jen jde o jinou lokalitu,“ potvrdil jednatel UJP Invest Otakar Bárta.

„A stejně tak platí, že proti vůli obyvatel nepůjdeme. Jestliže ucítíme, že nejsme vítáni, nebudeme v naší snaze dál pokračovat,“ ubezpečil Bárta, který investiční záměr osobně představil obyvatelům Světlé.

Městu jde i o miliony z dotací, hrozí mu vracení obří sumy

Starostu si na svou stranu získal. Hlavně tím, že podnik bude mít státní dozor. A přesvědčila ho i vlastní zkušenost z návštěvy jiného závodu společnosti. Zároveň ho láká vidina dvou stovek pracovních míst s nadstandardním platem.

Fotogalerie

A Světlá by stavbu továrny uvítala ještě z jednoho důvodu. Rychle se jí totiž krátí čas, do kdy musí jedenácti hektarovou průmyslovou zónu u skláren alespoň z části zaplnit. Na její vybudování získala dvaceti milionovou dotaci. A jednou z podmínek jejího získání bylo nejpozději do roku 2020 nabídnout v ní 200 nových pracovních míst. Jinak by musela státní peníze vrátit.

„To by nám investor splnil a ještě by nám zbyly tři hektary. Zatím totiž jiného vážného zájemce nemáme,“ konstatoval Tourek s tím, že pozemky si přijeli za poslední roky prohlédnout zástupci osmi firem. „Jenže vždy odjeli a už se neozvali,“ pokrčil rameny starosta.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Kritik poměrů vyhrál volby v Třebíči, přesto nevládne ani nedohlíží

Největší kritik vedení radnice a vítěz voleb Jaromír Barák.

Jaromír Barák je jednoznačně největším kritikem poměrů na třebíčské radnici. A i když získal v říjnových volbách...

V kritickém úseku D1 už dělníci rozšiřují pruhy, dočasně omezují provoz

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru začali dělníci pracovat...

Voda pro Jihlavu už se čerpá i z řeky, před úpravou ji filtrují rybníky

Na Vysočině jsou tisíce vodních ploch. Tato je u Valdíkova nedaleko Třebíče. A...

I když je Jihlavsko pokryté sněhem, odborníci stále řeší problém s nedostatkem vody. Vedení radnice děkuje předkům, že...

Najdete na iDNES.cz