Stávající autobusové nádraží v Humpolci. V připravovaném integrovaném dopravním...

Stávající autobusové nádraží v Humpolci. V připravovaném integrovaném dopravním systému na něj, ale ani na nádraží budoucí, nechce kraj autobusy pouštět. Podle něj je příliš daleko od centra města. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na přesunu nádraží ICOM trvá, po průtazích však přišel o investora

  • 3
Největší dopravce na Vysočině, společnost ICOM transport, vlastní autobusové nádraží v Humpolci. Už roky se ho snaží přestěhovat, zatím však marně. Ani město mu příliš nepomáhá. Kvůli průtahům už firma přišla o investora, který chtěl na místě dnešních nástupišť stavět nákupní centrum.

Na nástupišti pod střechou z vlnitého plechu postává skupinka mužů. Nervózně podupávají na popraskaném asfaltu. Z puklin na několika místech raší zelená tráva. Po chvilce přijíždí ke stanovišti, nad nímž cedule hlásá, že má číslo 12 a linky odsud míří směrem na Pelhřimov a Velký Rybník, modro-bílý autobus. Cestující nastoupí a odjíždějí za svým cílem.

Na první pohled jde o zcela běžný ospalý prázdninový den, kterých humpolecké autobusové nádraží za desítku let své existence zažilo už nespočet.

A možná jich ještě několik takových zažije. A to i přesto, že majitel nádraží, dopravní společnost ICOM transport, chce nástupní ostrůvky přesunout o několik set metrů. Konkrétně do dalšího svého areálu, kde plánuje vybudovat nový, modernější terminál.

Ovšem kvůli odporu řady místních se k tomu ještě nedostala. „Situace je stále neměnná. Staré nádraží funguje a nové není postavené,“ sdělil stručně Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel ICOM transport.

„Výstavba je v současné chvíli skutečně umrtvená,“ potvrdil humpolecký místostarosta Květoslav Namyslo.

Odpůrci přesunu nádraží zatím mají navrch

S nápadem přesunout autobusové nádraží přišel největší dopravce v Kraji Vysočina už před lety.

Podle vedení společnosti totiž to současné nevyhovuje nynějším požadavkům. Ve špatném stavu je údajně hlavní budova i okolí. Investice do obnovy a modernizace by byly údajně příliš vysoké.

Ovšem přesun vzbudil ve městě nevoli. Proti se mimo jiné vyjádřil i místní architekt Luděk Rýzner.

„Je nutné si uvědomit, že posun - byť o 300 metrů - je stále důležitým faktem. Tímto posunutím se vzdálíme ještě více od centra a od obydlených částí. K současnému nádraží vedly přímé cesty, tudíž bylo pro lidi dostupnější. Plánované nádraží bude umístěno až za poměrně frekventovanou silnicí a bude jen otázka času, než dojde ke zranění,“ shrnul své výhrady již dříve v rozhovoru pro MF DNES.

Ve městě vznikl i Spolek pro Humpolecko, který se snaží přesunu nádraží zabránit. Řadou žalob, stížností a námitek se mu zatím daří výstavbu blokovat.

„Nicméně to vypadá, že v brzké době bude moct vše pokračovat. Víme, že ICOM transport připravuje nové žádosti o stavební povolení, takže by se vše mělo dát zase do pohybu,“ míní místostarosta Namyslo.

Část pozemku pro nákupní centrum odmítla radnice prodat

„Jaká je přesně současná situace, nevím. Nejsem momentálně v republice,“ byl v úterý opatrnější Kratochvíl. Každopádně ale potvrdil, že snaha dopravní společnosti o změnu lokace stále trvá.

Vlekoucí se spor však má už minimálně jeden výsledek - ICOM transport přišel o prvního zájemce, který od něj chtěl koupit stávající autobusové nádraží. Developerská firma RC Reinvest zde hodlala vybudovat nákupní centrum s prodejnou potravin, na niž by navazovaly obchody s oděvy, elektrem a dalším spotřebním zbožím.

„Smlouvy, které byly uzavřeny mezi developerem a společností ICOM, byly rozvázány,“ potvrdil nyní Namyslo.

Jedním z důvodů, proč z obchodu sešlo, byl fakt, že humpolečtí zastupitelé neschválili prodej parkoviště před odbavovací halou. Investor přitom tento pozemek považoval pro svůj záměr za nezbytný.

„Město mohlo prodat parkoviště, které by i nadále sloužilo lidem. Za takovou cenu, kterou nabízel developer, ho neprodají podle mého ani za třicet let,“ ulevil si generální ředitel firmy ICOM transport.

O lukrativní parcelu se ICOM postará. „Nechte to na nás,“ říká

Budoucnost poměrně lukrativní parcely, která je od centra města vzdálená zhruba 700 metrů, je tak stále ve hvězdách. „To nechte na nás, jak s ní naložíme,“ nechtěl komentovat další postup Kratochvíl.

Dá se však předpokládat, že ji ICOM transport nebude chtít nechat ležet ladem a přicházet tak o peníze. Ostatně příjmy z prodeje pozemku měly podle prvotních plánů pomoct zaplatit výstavbu nového terminálu.

Jaké má dopravce s pozemkem momentálně záměry, neví ani místostarosta Namyslo. „V kontaktu s firmou ICOM přímo nejsme, protože do toho, jak naloží se svým majetkem, moc vstupovat nemůžeme. Jako soused bychom byli ale partnerem při dalších jednáních. Momentálně však nevidíme horizont, kdy začne nový autobusák fungovat. Nedá se tudíž o ničem jednat,“ doplnil Namyslo.