Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na přesunu nádraží ICOM trvá, po průtazích však přišel o investora

  8:44aktualizováno  8:44
Největší dopravce na Vysočině, společnost ICOM transport, vlastní autobusové nádraží v Humpolci. Už roky se ho snaží přestěhovat, zatím však marně. Ani město mu příliš nepomáhá. Kvůli průtahům už firma přišla o investora, který chtěl na místě dnešních nástupišť stavět nákupní centrum.

Na humpolecké autobusové nádraží budou lidé ještě nějaký čas chodit. Výstavba nového terminálu stojí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na nástupišti pod střechou z vlnitého plechu postává skupinka mužů. Nervózně podupávají na popraskaném asfaltu. Z puklin na několika místech raší zelená tráva. Po chvilce přijíždí ke stanovišti, nad nímž cedule hlásá, že má číslo 12 a linky odsud míří směrem na Pelhřimov a Velký Rybník, modro-bílý autobus. Cestující nastoupí a odjíždějí za svým cílem.

Fotogalerie

Na první pohled jde o zcela běžný ospalý prázdninový den, kterých humpolecké autobusové nádraží za desítku let své existence zažilo už nespočet.

A možná jich ještě několik takových zažije. A to i přesto, že majitel nádraží, dopravní společnost ICOM transport, chce nástupní ostrůvky přesunout o několik set metrů. Konkrétně do dalšího svého areálu, kde plánuje vybudovat nový, modernější terminál.

Ovšem kvůli odporu řady místních se k tomu ještě nedostala. „Situace je stále neměnná. Staré nádraží funguje a nové není postavené,“ sdělil stručně Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel ICOM transport.

„Výstavba je v současné chvíli skutečně umrtvená,“ potvrdil humpolecký místostarosta Květoslav Namyslo.

Odpůrci přesunu nádraží zatím mají navrch

S nápadem přesunout autobusové nádraží přišel největší dopravce v Kraji Vysočina už před lety.

Podle vedení společnosti totiž to současné nevyhovuje nynějším požadavkům. Ve špatném stavu je údajně hlavní budova i okolí. Investice do obnovy a modernizace by byly údajně příliš vysoké.

Ovšem přesun vzbudil ve městě nevoli. Proti se mimo jiné vyjádřil i místní architekt Luděk Rýzner.

„Je nutné si uvědomit, že posun - byť o 300 metrů - je stále důležitým faktem. Tímto posunutím se vzdálíme ještě více od centra a od obydlených částí. K současnému nádraží vedly přímé cesty, tudíž bylo pro lidi dostupnější. Plánované nádraží bude umístěno až za poměrně frekventovanou silnicí a bude jen otázka času, než dojde ke zranění,“ shrnul své výhrady již dříve v rozhovoru pro MF DNES.

Ve městě vznikl i Spolek pro Humpolecko, který se snaží přesunu nádraží zabránit. Řadou žalob, stížností a námitek se mu zatím daří výstavbu blokovat.

„Nicméně to vypadá, že v brzké době bude moct vše pokračovat. Víme, že ICOM transport připravuje nové žádosti o stavební povolení, takže by se vše mělo dát zase do pohybu,“ míní místostarosta Namyslo.

Část pozemku pro nákupní centrum odmítla radnice prodat

„Jaká je přesně současná situace, nevím. Nejsem momentálně v republice,“ byl v úterý opatrnější Kratochvíl. Každopádně ale potvrdil, že snaha dopravní společnosti o změnu lokace stále trvá.

Vlekoucí se spor však má už minimálně jeden výsledek - ICOM transport přišel o prvního zájemce, který od něj chtěl koupit stávající autobusové nádraží. Developerská firma RC Reinvest zde hodlala vybudovat nákupní centrum s prodejnou potravin, na niž by navazovaly obchody s oděvy, elektrem a dalším spotřebním zbožím.

„Smlouvy, které byly uzavřeny mezi developerem a společností ICOM, byly rozvázány,“ potvrdil nyní Namyslo.

Jedním z důvodů, proč z obchodu sešlo, byl fakt, že humpolečtí zastupitelé neschválili prodej parkoviště před odbavovací halou. Investor přitom tento pozemek považoval pro svůj záměr za nezbytný.

„Město mohlo prodat parkoviště, které by i nadále sloužilo lidem. Za takovou cenu, kterou nabízel developer, ho neprodají podle mého ani za třicet let,“ ulevil si generální ředitel firmy ICOM transport.

O lukrativní parcelu se ICOM postará. „Nechte to na nás,“ říká

Budoucnost poměrně lukrativní parcely, která je od centra města vzdálená zhruba 700 metrů, je tak stále ve hvězdách. „To nechte na nás, jak s ní naložíme,“ nechtěl komentovat další postup Kratochvíl.

Dá se však předpokládat, že ji ICOM transport nebude chtít nechat ležet ladem a přicházet tak o peníze. Ostatně příjmy z prodeje pozemku měly podle prvotních plánů pomoct zaplatit výstavbu nového terminálu.

Jaké má dopravce s pozemkem momentálně záměry, neví ani místostarosta Namyslo. „V kontaktu s firmou ICOM přímo nejsme, protože do toho, jak naloží se svým majetkem, moc vstupovat nemůžeme. Jako soused bychom byli ale partnerem při dalších jednáních. Momentálně však nevidíme horizont, kdy začne nový autobusák fungovat. Nedá se tudíž o ničem jednat,“ doplnil Namyslo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Na zlaté slunce na fasádě Staré radnice se obyvatelé Brodu dívají se smíšenými...
Na radnici září „zlaté slunce Inků“. Brod nová malba rozděluje i baví

Říší, nad níž slunce nezapadá, bývalo svého času Španělsko, které ovládlo i říši Inků. Městem, nad nímž se slunce už ani na chvilku neschová, je nově Havlíčkův...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.