Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysokorychlostní vlak pojede až 350 km/h, na Vysočině zastaví čtyřikrát

  18:00aktualizováno  18:00
Přibližně stovka zástupců měst a obcí se v úterý na krajském úřadě v Jihlavě seznámila s plánem výstavby vysokorychlostní železnice, která propojí Prahu s Vysočinou a Brnem. Podobné investice ve světě vycházejí na sto miliard korun. Začít stavět by se mohlo v roce 2025.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Tohle nebude žádný ufuněný motoráček. Jde o rozsáhlý projekt v režii státu. Na starost ho mají ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Ta trať bude příležitostí pro mladé i pro lidi, kteří chtějí do světa. Vysočině se přiblíží Vídeň, Berlín a Drážďany. Do Prahy má vlak navrhovaný dojezdový čas 40 minut a do Brna pětatřicet," řekl po jednání o moderní dráze náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Jihlava - Praha za 40 minut

Plně elektrifikovaná dvojkolejná trať má navrhovanou rychlost 350 kilometrů v hodině. Cesta z Jihlavy do Brna by tímto vlakem trvala 35 minut. Do Prahy je plánováno 40 minut.

Rychlovlak, který bude moci jet až rychlostí 350 kilometrů v hodině, bude mít v kraji čtyři zastávky. Ta první má vzniknout u Velkého Rybníka mezi Pelhřimovem a Humpolcem a ponese název Vysočina. "Další zastávky budou v Jihlavě, Velkém Meziříčí a Velké Bíteši," vyjmenoval Joukl.

Například Velké Meziříčí nebo Jihlava podle Joukla rychlé spojení do Prahy a Brna podporují. Jsou ale i obce, které mají mít trať na svém území a protestují proti tomu.

"Je zde zhruba deset petic v obcích, které mají na tuto investici jiný pohled než stát," zaznamenal ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Vysočinu provrtá řada tunelů, nesmí být delší než 5 kilometrů

Diskuse se zástupci krajů, měst a obcí o tom, kudy trasu vést, aby co nejméně škodila životnímu prostředí, budou ale pokračovat.

"Ten proces vidím ještě jako dlouhý. Přibližně v roce 2025 bychom mohli zahájit stavbu prvních úseků mezi Prahou a Brnem," doplnil Sosna.

Jednou z obcí, které jsou proti trati na svém území, je Vyskytná nad Jihlavou.

"Už dříve jsem se pídil po informacích o této trati. Dnes jsem se dověděl, že po ní pojede více vlaků, než bylo původně řečeno. Uděláme vše pro to, aby tudy trať nevedla, minimálně přes obec Jiřín," řekl vyskytenský starosta Petr Böhm.

Trasa vede z Prahy přes Benešovsko a Pelhřimovsko do Jihlavy, pak bude už velkou měrou lemovat dálnici D1.

Podle Luďka Sosny se v současnosti zabývají projekty nebo stavbou vysokorychlostních tratí například i v severním Německu, Španělsku, Itálii nebo Polsku.

Náklady na výstavbu se v Evropě pohybují v přepočtu mezi 400 až 700 miliony korun na jeden kilometr. Jiné jsou v nížinách, jiné zase v kopcovitějším terénu.

To druhé bude případ Vysočiny. "Tunelů na trase nebude málo, vznikne také řada mostních objektů," připustil Sosna. Žádný z tunelů nemá být z bezpečnostních důvodů delší než pět kilometrů.

Dráha má ekonomický význam, pokud jí denně jede minimálně 20 tisíc cestujících. Na základě evropských dohod ji má Česká republika mít nejpozději do roku 2050.



Nejčtenější

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

U výrobce leteckých součástek hořelo, sanity odvezly devět zraněných

U požáru v jihlavské společnosti Jihlavan zasahovalo osmnáct jednotek hasičů,...

V areálu společnosti Jihlavan v Jihlavě ve čtvrtek v poledne hořelo. Na místě zasahovalo dvanáct jednotek hasičů,...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Další z rubriky

VIDEO: Příznivci železnice v Telči obdivovali lokomotivu z roku 1901

Příznivci železniční historie si v Telči přišli na své.

Lidé, kteří se zajímají o historii železnice, si o víkendu udělali výlet do Telče na Jihlavsku, aby si připomněli 115...

Prosklená budova v Brodě míří do dražby. Město má zájem jen o parkoviště

Státní instituce nemají o budovu bývalého finančního úřadu v Brodě zájem, a tak...

Už rok a půl je prázdné bývalé sídlo finančního úřadu v Havlíčkově Brodě. O prosklenou výškovou budovu na Smetanově...

Tvrdošíjný řidič odhalil, že úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz