Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední závoráři na Vysočině točí klikou i v době tabletů

  8:00aktualizováno  8:00
Blíží se vlak od Třebíče. Výpravčí a závorář v jedné osobě Oldřich Benáček roztáčí velkou železnou kliku a dobře promazané řetězy se dávají do pohybu. Hlasité údery zvonku upozorňují, že za půl minuty začnou padat závory.

Devětačtyřicetiletý Oldřich Benáček patří k posledním závorářům na Vysočině. Závory zvedá ručně už tři desítky let. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V době iPadů funguje v Kralicích nad Oslavou jeden z posledních železničních přejezdů na Vysočině s mechanickými závorami. "Naši předkové to dobře vymysleli. I po těch mnoha a mnoha letech je to velmi spolehlivý systém. Teda pokud tu závoru někdo neurazí," pochvaluje si Benáček.

Závory ovládané klikou padají na silnici spojující Kralice a Dukovany. Ještě před půl stoletím byly takové přejezdy běžnou součástí života u kolejí. Každým rokem je jich ale méně a méně. Postupně je vytlačují jejich automaticky ovládaní následovníci, kteří se už obejdou bez ručního pohonu.

"Funguje to jako velký setrvačník," popisuje výpravčí, který už v Kralicích slouží a zvedá závory třicet let. A se smíchem odpovídá na otázku, jestli má svalnatější ruku, kterou již od roku 1981 točí klikou. "Je to trochu jako posilovna. Zvlášť v zimě se točí hůře a je třeba vynaložit větší sílu," potvrzuje.

Závory zvedá i třicetkrát za jednu směnu

Celý přejezd byl kdysi vymyšlen mazaně - aby přes něj stihla projet i ta nejpomalejší auta. A samozřejmě koňské povozy.

Závory zvedá třicet let

Kliku zajišťuje velký a starodávně vyhlížející klíč. Za ty roky je už hodně ohmataný. Trať protínající Kralice totiž spojuje Jihlavu s Brnem, a je tím pádem hodně využívaná nejen rychlíkovými spoji. Ve všední den zvedá kralický železničář závory i třicetkrát za dvanáctihodinovou šichtu.

Přejezd ovládá ze staniční budovy, která je od závor vzdálena na dohled přes dvě stě metrů. Řetězy a dráty vedou od kliky těsně pod zemí. Čas od času je údržbáři promažou štětcem namočeným v oleji. "Pokud bych chtěl svižnějším točením závory urychlit, tak se zaseknou. Je to fakt důmyslné," uznává výpravčí.

Zhruba dvakrát do roka se ale podle něj stane, že červenobílou kulatinu přelomí jako sirku některý méně ukázněný řidič. Benáček je často svědkem toho, že varující zvonek vyzvání a řidiči se stále odvažují přes koleje přejet. I po třiceti letech služby ho dokážou někteří šoféři překvapit.

"Jednou vyskočili z auta dva mladíci a každý zvedl jednu závoru, přestože to moc nejde. Ten třetí pak projel. Přitom vlak už byl tady," ukazuje Benáček. Za všechny roky ale na přejezdu nepamatuje havárii. Možná i proto, že kralické závory se nedají objet.

Hodně mechanických závor zmizelo v 70. letech

Dříve pracovali u drah na Vysočině závoráři, kteří seděli v malých domcích u přejezdů a kromě včasného točení klikou neměli nic jiného na starosti. Takoví zaměstnanci už v kraji nejsou.

"Mechanické závory ale fungují ještě například ve Studenci nebo v Kojeticích. Hodně jich zmizelo v sedmdesátých letech," říká Ladislav Vaníček, dozorčí provozu Správy železniční dopravní cesty z Okříšek.

Stanice v Kralicích je dochovanou ukázkou toho, jak to u drah fungovalo kdysi. Poslední velkou změnu tam zažili v roce 1962, kdy se změnila mechanická návěstidla za světelná. A taky už se v kralické stanici netopí kamny na uhlí jako kdysi.

Devětačtyřicetiletý výpravčí Benáček považuje mechanické závory za spolehlivější než automatické, které se mohou porouchat třeba při bouřce. A chystá se, že kliku roztočí i letos na Štědrý den a po Silvestru na Nový rok.

Autor:



Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Kam dál? Přeškrtaná značka na Jihlavsku baví internet

Fotografie dopravní značky, která baví sociální sítě. Autor tvrdí, že k ní...

Ani doleva, ani doprava. Rovně už vůbec ne. A stopka před křižovatkou také neplatí. Co zbývá? Jen se otočit a jet zpět....



D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Litvínov se udržel mezi elitou, Jihlava se po roce vrací do první ligy

Litvínovský Jakub Černý (vlevo) se raduje z gólu do sítě Kladna.

Závěrečné 12. kolo baráže určilo druhého účastníka hokejové extraligy pro příští sezonu. Litvínov porazil Kladno...

Jihlava přijala zvláštní vyhlášku proti jedinému pouličnímu hudebníkovi

Jiří Šperlík alias George Silverman je zpravidla jediný, kdo v jihlavských...

Jihlava se rozhodla vydat vyhlášku, která omezuje pouliční vystupování. Nařízení vzniklo prakticky kvůli jedinému...

Další z rubriky

Obchodník ze Šmolov neměl na energie. S žádostí o dotaci ale neuspěl

(Ilustrační snímek)

Po vzoru Kraje Vysočina zřídí i Havlíčkův Brod dotační program určený pro provozovatele malých prodejen potravin v...

Tři šéfové na úkoly nestačí, dopravní podnik přijme dalšího ředitele

Nová zastávka MHD funguje v Jihlavě před sídlem policie ve Vrchlického ulici....

Jihlavský dopravní podnik dostane nového provozního ředitele. Vedení města naznalo, že současnou práci nemůže...

Tankovou střelnici se prodat nedaří a cena klesá. Mohli by tu běhat koně

Bývalá tanková střelnice, kterou se ministerstvo obrany snaží prodat, je...

Volnočasový areál s lanovým centrem a koňmi. Tak by mohla v budoucnu vypadat bývalá tanková střelnice u Vílance na...

Najdete na iDNES.cz