Na obrazovce na hlavní jihlavské poště se střídají obrázky mořských živočichů...

Na obrazovce na hlavní jihlavské poště se střídají obrázky mořských živočichů (vlevo nahoře). | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Pošta září novotou, lidé ale na vyřízení svých záležitostí čekají déle

  • 19
Zlaté časy, kdy se ještě na jihlavské hlavní poště stávaly fronty. Teď se sice čeká u přepážek v moderních prostorách, ale ještě déle než dříve. Rychlost poskytování služeb místní pošty je teď v poslední době v Jihlavě časté téma debat.

Redaktor MF DNES navštívil poštu celkem třikrát v různých časech. Ve všední den dopoledne, pak večer po osmnácté hodině i v sobotu dopoledne. Vždy přesáhly čekací doby 20 minut.

„Když byly fronty, člověk viděl, kolik lidí je před ním. Mohl se otočit a přijít jindy. Teď s těmi čísly na papírcích to poznáte mnohem hůře, střídají se na tabuli různé číselné řady. Třeba já teď mám číslo 34 a na tabuli jsou jen čísla nad stovku. Fronty byly lepší, ale chápu, že při tomto systému si úředníci víc odpočinou,“ popsal jeden z čekajících zákazníků.

Přitom přepážek bývá vždy otevřeno poměrně dost. Někteří úředníci ale nepřijímají a cosi čtou, rovnají na stole nebo píšou.

„Když mi přijde oznámení, že mám na hlavní poště dopis, tak se osypu předem. Děti tam ani neberu, protože s nimi je to čekání ještě složitější,“ popsala další zákaznice, která minulý týden ve všední večer čekala kolem půl sedmé přesně 24 minut.

Co je přiměřená doba čekání?

Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka nelze paušálně říci, jaká čekací doba je pro jejich zákazníky přiměřená a jaká už nikoli.

„Každý ze zákazníků má tuto hranici nastavenou jinak. Česká pošta se na všech svých pobočkách snaží o co nejrychlejší obsluhu svých klientů. Tato činnost může být ovšem limitována jak počtem zákazníků, tak počtem pracovníků pošty a časovou náročností obsluhy konkrétního požadavku,“ uvedl Vitík.

Vyvolávací systém s čísly je podle něj určený především k tomu, aby se netvořily zbytečné fronty a zákazníci byli voláni k přepážce. Řady čísel se mění podle typu požadovaných služeb. Nejvíc zákazníků míří na poštu odpoledne cestou z práce.

Rekonstrukce jihlavské hlavní pošty na Masarykově náměstí skončila letos v květnu. „Přepážky jsou nyní umístěny pouze v přízemí a klienti nemusí kvůli vyřízení svých záležitostí vystupovat do prvního patra,“ vyzdvihl mluvčí.

Jenže počet přepážek v hlavní hale se snížil z deseti na osm. Počet zaměstnanců přepážek ale zůstal podle Vitíka oproti původnímu stavu nezměněný.

„Obsluha pokračuje ve stejném rozsahu jako před rekonstrukcí. Rozsah hodin pro veřejnost je od osmi hodin do 19 hodin a poskytuje dostatek času na vyřízení poštovních záležitostí. Kromě toho funguje v Jihlavě dalších pět poboček,“ dodal mluvčí. Jednu z nich si můžou lidé zvolit jako ukládací pro svoje zásilky.