V Masarykově ulici v Havlíčkově Brodě lidé už dvakrát protestovali za obchvat. Policie ale právě tento přechod u Penny za bezpečný nepovažuje. Ilustrační snímek z června 2011

V Masarykově ulici v Havlíčkově Brodě lidé už dvakrát protestovali za obchvat. Policie ale právě tento přechod u Penny za bezpečný nepovažuje. Ilustrační snímek z června 2011 | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Policisté zrušili v Brodu 35 přechodů pro chodce. Lidé to odsuzují

  • 2
Z Havlíčkova Brodu mizí bílé i červené zebry namalované na asfaltu v místech přechodů pro chodce. Podle dopravních policistů jsou desítky přechodů ve městě nebezpečné a odporují předpisům. Nahradí je místa pro přecházení bez vodorovného značení.

Paní Jitka často přechází přes havlíčkobrodský obchvat ze Žižkova do kyjovské ulice, kde pracuje. Donedávna jí sloužil přechod pro chodce, u kterého auta zastavila. Dnes musí u obchvatu čekat i dlouhé minuty, dokud nic nejede. Přechod u Kyjovské ulice totiž už neexistuje.

"Bez přechodu nezastaví vůbec nikdo. Auta rychle projedou, občas jede jedno za druhým, u silnice čekám i několik minut," stěžuje si.

Přechod nechala odstranit policie. Ležel na silnici první třídy s hustým provozem, byl široký a mohl způsobovat kolizní situace. Řidiči jsou nyní rádi, že je chodci nezdržují, chodci si naopak stěžují, že se přecházení zkomplikovalo. A nejen přes obchvat.

Policie nechala odstranit přechody pro chodce na mnoha místech Brodu. Některé dočasně, jiné natrvalo.

Na území města už zmizelo anebo, nebo zmizí 35 přechodů. Jen patnáct z nich projde potřebnou rekonstrukcí.

Problém: šířka a tma

"U některých přechodů byly zjištěny nesrovnalosti, jde především o délku přechodu přesahující 6 metrů a chybějící bezpečnostní nasvícení přechodu. Do doby, než budou závady odstraněny, nelze obnovit vodorovné dopravní značení a místo stávající přechodu se stane pouze místem pro přecházení," píše se v závěrečné zprávě vypracované dopravní policií.

Policisté navrhli zrušit všechny přechody na silnicích první třídy. Obnovovat se nebude ani přechod v Masarykově ulici nad křižovatkou s ulicí Sídliště Pražská.

Druhý přechod pod ní je navržen na rekonstrukci. Tu bude muset podstoupit i přechod u obchodu Penny, kde se v souvislosti s výstavbou obchodního domu Tesco plánují zřídit semafory. "Já s takovým krokem souhlasím," přikyvuje brodský radní pro oblast dopravy Libor Honzárek.

"Na přechodech na tak frekventovaných silnicích dochází k těm vůbec nejhorším nehodám. Lidé si myslí, že mají na přechodech absolutní přednost, a bez rozmyslu vkročí do vozovky. Jestliže přechody zmizí, budou chodci víc obezřetní," vysvětluje.

Paradoxně tak zastává názor, že čím méně přechodů je, tím je na silnicích bezpečněji. "Přecházení vozovky je na některých místech nutné. Ovšem ne jako klasický přechod pro chodce, ale jako místo k přecházení bez zebry, ale třeba se sníženými chodníky," doplnil.

Vyhovuje jen 18 přechodů

Policejní prověrka narazila jen na 18 přechodů, které předpisům vyhovují. Vesměs leží v nových či opravených ulicích. Bez výhrad například prošly přechody v Pražské ulici nebo v Havlíčkově, v ulicích 5. května a Nádražní nebo Jihlavské, Nerudově či Horní.

Nejvíc špatných přechodů se nacházelo v Beckovského ulici, v ulicích na sídlišti Žižkov či v centru.

"Vodorovné dopravní značení bude obnoveno až po rekonstrukci přechodu pro chodce a jeho uvedení do souladu s platnými předpisy a normami. Což si ovšem vyžádá nemalé prostředky z rozpočtu města," poznamenal vedoucí odboru dopravy Martin Stehno.

Zcela zrušit chtějí policisté řadu přechodů na sídlišti Žižkov, v ulicích Štáflova a Boženy Němcové, Zahradnického a Wolkerova nebo v Železničářské a Na Spádu. Z některých míst už přechody pro chodce zmizely před koncem října.