Městské nádraží v Jihlavě má za sebou teprve první etapu rozsáhlé modernizace. Město upravilo prostor před budovou. Ty hlavní práce by měly začít do tří let.

Městské nádraží v Jihlavě má za sebou teprve první etapu rozsáhlé modernizace. Město upravilo prostor před budovou. Ty hlavní práce by měly začít do tří let. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Terminál v Jihlavě začneme stavět do tří let, slíbil kraj, město i SŽDC

  • 3
Nejpozději za tři roky se má v Jihlavě začít se stavbou dopravního terminálu. Přestavěné městské vlakové nádraží má být připraveno i na to, že do něj budou zajíždět soupravy z vysokorychlostní trati. Kraj, město a SŽDC podepsaly smlouvu, která zahájení rekonstrukci městského nádraží slibuje.

Černá pouzdra s nápisem Parker leží na stole. Tři muži z nich vyjmou značková pera a zvěčňují své podpisy pod přichystaný dokument. Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, primátor Jihlavy Rudolf Chloupek a zástupce Správy železniční dopravy cesty (SŽDC) Bohuslav Navrátil právě stvrdili dohodu, že nejpozději v roce 2019 se v Jihlavě začne přestavovat současné městské vlakové nádraží na moderní dopravní uzel, v němž se potkají vlaky, autobusy a MHD.

Jaký bude nový jihlavský dopravní uzel

  • Přestavba městského nádraží v moderní dopravní uzel má za sebou pouze první etapu. Za necelých 18 milionů korun se upravil prostor před nádražní budovou.
  • V rámci dalších etap má vyrůst autobusové nádraží a propojovací silnice na Jiráskovu ulici. Náklady těchto etap jsou předběžně odhadovány na 250 milionů korun.
  • Naopak přímé napojení nádraží Jihlava město na trať na Brno zatím stále zůstává pouze v úvahách. V této fázi se žádné nové tratě v Jihlavě neprojektují. Lidé z vlaků od Brna a Třebíče by tedy tak jako dosud přestupovali buď na trolejbusy, nebo vlakové spoje na nový terminál.

„Jsem rád, že jsme se posunuli tak daleko a snad konečně dáme to nádraží dohromady,“ pronesl hejtman Běhounek.

Bude to však ještě dlouhá a hlavně finančně nákladná cesta. Kolik bude stát přestavba současného chátrajícího nádraží, které bylo postaveno v roce 1887, nechce v současné chvíli nikdo přesně říct. „Nyní opravdu nelze říct přesnou částku,“ tvrdí Václav John, manažer sekretariátu generálního ředitele SŽDC.

Dá se však vycházet ze tři roky staré studie. Ta odhadovala náklady na přestavbu nádražní budovy včetně uzpůsobení kolejiště a nástupišť na zhruba 800 milionů korun.

Výpravní budova zatím ještě patří Českým drahám, v pátek však už přejde do majetku státní organizace SŽDC, která ji hodlá modernizovat. Jak? Zatím neví.

VRT pro Vysočinu bez napojení Jihlavy nemá význam

Není vyloučeno, že se upraví dispozice budovy a zlepší její technický stav. Stejně tak je i možné, že půjde kompletně k zemi a na jejím místě vyroste úplně nová stavba. „To je úkol pro projektanta. A já nyní nebudu říkat, jakou variantu bych preferoval,“ uvedl John.

Zcela jistě se upraví i kolejiště, koleje budou dál od sebe. Přibudou také nová nástupiště, která budou propojená zejména podchody.

A hlavně: celé nádraží má být připraveno tak, aby na něj mohly zajíždět soupravy vysokorychlostní trati (VRT), která by v budoucnu měla protnout Kraj Vysočina.

„Bez Jihlavy a jejího napojení pro nás VRT nemá smysl. Proč bychom chodili s kůží na trh? Proč bychom říkali, že souhlasíme s VRT, kdyby nám ani část jejího provozu nebyl umožněn,“ uvedl hejtman Běhounek.

Neznamená to však, že by prakticky do centra krajského města měly zajíždět ty nejrychlejší vlaky, které se mají po plánované dráze pohybovat až třísetkilometrovou rychlostí.

„Jihlava tímto nádražím nebude ležet přímo na ‚třístovce‘, ale na přípojné větvi, o níž se uvažuje,“ potvrdil John.

Integrovaný dopravní systém bude. S terminálem nebo bez něj

Hlavní smysl novému terminálu však nemá dodat jeho poloha na vedlejší větvi vysokorychlostní trati, ale dosud neexistující integrovaný dopravní systém Kraje Vysočina (IDS).

Aby nová stavba smysluplně plnila svůj účel a lidé na ní mohli a chtěli přestupovat mezi vlaky, autobusy a MHD, musí k tomu cestující mít důvod. Ten však v současné době nemají.

Jednotlivé druhy dopravy totiž na sebe nenavazují, cestující si nemohou koupit jednu jízdenku, která by platila na všechny druhy přepravy.

I to vede k tomu, že nyní v Jihlavě přesedá z vlakové dopravy na MHD malé procento přijíždějících.

„Předpokládáme, že krajský integrovaný dopravní systém spustíme v roce 2019, to znamená ještě předtím, než bude terminál dostavěn. Každopádně v našich plánech s IDS počítáme, ať už terminál bude hotový, nebo ne,“ pronesl Libor Joukl, náměstek hejtmana pro dopravu.

Přesunout autobusové nádraží chce ICOM během pěti let

Ze zamýšleného terminálu je prozatím hotová pouze první etapa, při níž Jihlava upravila prostor před starou nádražní budovou. Teď však musí město začít se stavbou nové silnice, aby příjezdy a odjezdy autobusů i vozů MHD byly komfortnější.

Komunikace má propojit nádraží s Jiráskovou ulicí na jedné straně a Havlíčkovou ulicí na druhé.

„Už máme vykoupeny pozemky od nádraží po přivaděč u Ferony. Druhá část vázne na tom, že budeme muset vykupovat i silo, co nám stojí v cestě,“ uvedl primátor Rudolf Chloupek s tím, že komunikace nejspíš povede po povrchu, a ne pod ním, jak se také uvažovalo.

Další klíčovou součástí má být nové autobusové nádraží. Dominantní dopravce v kraji, společnost ICOM transport, počítá s tím, že nástupní prostor přesune na nové místo v horizontu pěti let.

„Beru za účelnou věc, že autobusové nádraží bude spojené s vlakovým. Máte stejnou odbavovací halu, informace, úschovnu zavazadel a další zázemí. A navíc, já nemám s ICOM žádný problém vozit lidi na vlak a od vlaku. Železnici nevidím jako konkurenci, naopak,“ uvedl generální ředitel firmy Zdeněk Kratochvíl.

,