Doprava v havlíčkobrodské Humpolecké ulici je částečně omezena už od poloviny března. Důvodem jsou práce na odstranění havárie vodovodu. Oprava povrchu vozovky, kterou plánuje Ředitelství silnic a dálnic, by se měla uskutečnit od května do poloviny prázdnin. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Podnikatelé se bouří proti zastávce. Oprava jim ji přesune před vrata

  • 2
I v letošním roce čekají Havlíčkův Brod dopravní manévry. Kvůli opravě povrchu vozovky se na tři měsíce omezí provoz v Humpolecké ulici. Na komplikace si stěžují hlavně podnikatelé. Po opravě se jim totiž autobusová zastávka přesune přímo před obchody a zabere parkovací místa.

Když si Gina Opyrchal zřizovala na havlíčkobrodské Humpolecké ulici Stylovou restauraci, ještě netušila, jaké problémy ji čekají. Po připravované opravě ulice se právě před její podnik přesune autobusová zastávka. Zmizí tím pro provozovatelku restaurace tolik potřebná parkovací místa.

„Když tady bude zastávka, spadnou nám tržby o tři čtvrtiny. Loni už jsme si to na týden vyzkoušeli. Lidé k nám jezdí na obědy i večeře auty, mám tu nasmlouvané svatby. Jsme jediná restaurace s velkou zahradou až k řece, ale kdyby měli svatebčané jít čtyři sta metrů pěšky, rozmyslí si to. To můžu rovnou zavřít,“ lamentovala na besedě, kterou město uspořádalo před zahájením opravy Humpolecké ulice.

Jedna z nejdůležitějších brodských ulic je po téměř dvaceti letech od poslední rekonstrukce ve špatném stavu. Ředitelství silnic a dálnic, kterému jako silnice první třídy patří, chystá její opravu. Vyměněn bude asfaltový povrch na vozovce i v odstavných pruzích v úseku od světelné křižovatky u hotelu Slunce až po most přes železnici.

Buď bude zastávka u bývalého plicního střediska, nebo nikde

Podobu ulice zůstane i do budoucna stejná. Přesun autobusové zastávky od sídla ČEZ před někdejší plicní středisko, v němž je dnes mimo jiné i Stylová restaurace, bude po opravě největší změnou.

„Nemáme jinou možnost,“ obhajoval přesunutí zastávky Martin Stehno, vedoucí městského odboru dopravy. „Na celé Humpolecké jsou výjezdy ze zahrad, křižovatky, ne všude jsou ideální rozhledové podmínky. Buď bude zastávka před bývalým plicním, nebo nikde,“ konstatoval.

Autobusovou zastávku v Humpolecké ulici si v době, kdy se stavěl dopravní terminál u vlakového nádraží, vymínili cestující a trvalo na ní i město. Lidé nechtěli na autobus chodit až na okraj města k nádraží, chtěli nastupovat do linkových spojů v centru. Pro ty jedoucí Humpoleckou ulicí tedy byla zřízena zastávka blíž středu města. Umístěna byla za světelnou křižovatkou u ČEZ.

Pětiletá výjimka vypršela už před pěti lety, prodloužena nebude

„Jenže už v roce 2007 byla zřizována na pětiletou výjimku. Zastávka není na vhodném a přehledném místě. I proto jsme ji tu nikdy nenechali zastřešit. Po opravě ulice už na ní výjimku nedostaneme,“ vysvětloval Stehno. Toto umístění zastávky však nedělalo výraznější problémy podnikatelům, neblokovala jim místa před provozovnami.

Nyní by se měla zastávka přesunout o několik stovek metrů dál od centra. A tam, jak vyplynulo z besedy, problémem bude. V bývalém plicním středisku jsou kromě restaurace i obchody, prodejny jsou i v sousedních domech. A jejich provozovatelům vadí, že by v odstavném pruhu ulice před jejich domy nikdo nemohl zastavit.

„Jezdí k nám zákazníci, nakládá a vykládá se tu velké zboží, potřebujeme tady mít zásobování. Jak si budou lidé odvážet z obchodu okna a dveře? To je ponesou stovky metrů k autu?“ zlobili se i další podnikatelé z lokality.

„Bude záležet, kolik lidí bude zastávku využívat. Přece jen bude dál od centra města a ne pro každého bude výhodná. Nikde není dáno, že její fungování nemůžeme po pár týdnech provozu změnit nebo ji zrušit,“ snažil se uklidnit rozčilené podnikatele starosta Jan Tecl.

Přechod může být pro chodce nebezpečnější než přebíhání ulice

Debata o opravě Humpolecké ulice byla chvílemi hodně bouřlivá. Dalším lidem se nelíbilo, že v 700 metrů dlouhé ulici nepřibude ke dvěma stávajícím třetí přechod pro chodce. Přebíhání je podle nich nebezpečné.

„Právě naopak - přechod pro chodce je místem, kde se stává mnohem víc tragických nehod,“ vysvětloval jeho absenci autor projektu Aleš Sloup. „A navíc, lze ho zřídit jen tam, kde je dostatečná intenzita chodců,“ podotkl.

Humpoleckou ulici nechá ŘSD opravit v letošním roce. Práce mají trvat přibližně od května do poloviny prázdnin. Po většinu této doby přinese řidičům, obyvatelům lokality i podnikatelům řadu omezení.

Rozdělena bude na tři etapy. V té první stavebníci opraví úsek od železničního mostu na konec křižovatky s ulicí U Panských. „Ta bude upravena tak, aby byl umožněn snazší výjezd a byla přehlednější i pro chodce a cyklisty,“ pověděl brodský místostarosta Libor Honzárek. Po dobu oprav této části se bude místem jezdit kyvadlově na semafory.

Zastavování sanitních vozů může celou ulici na čas zablokovat

Druhá etapa povede k ulici Na Bojišti. Také zde se práce odehrají postupně na jedné a pak na druhé polovině vozovky. Jezdit se bude obousměrně i po odstavném pruhu.

„V odstavném pruhu parkují sanity, vozí mi pacienty i zásoby,“ poukazovala lékařka a provozovatelka kožní ambulance Jaroslava Blažková. Další sanity vozí několikrát týdně na dialýzu i jednu z jejích sousedek. Podle projektanta se v tom případě nedá nic dělat a na dobu nezbytně nutnou bude muset být provoz zastaven.

Ve třetí etapě stavebníci opraví zbývající část od ulice Na Bojišti po světelnou křižovatku. Auta tudy budou jezdit v jednom pruhu, v opačném směru bude stanovena objížďka souběžnou Sázavskou ulicí. Určena ovšem bude jen vozidlům do 3,5 tuny. Objížďka pro tranzit a větší nákladní vozy bude vedena až přes Humpolec, dálnici D1 a Pávov.

Humpolecká ulice v Havlíčkově Brodě.

Humpolecká ulice v Havlíčkově Brodě.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz