Lávka slouží pouze pěším, či cyklistům. Pro ně je hodně naddimenzovaná. Při zátěžových zkouškách unesla 12 tatrovek. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Po dvaceti letech se vranovský Golden Gate chystá na opravu za miliony

  • 7
Přes Švýcarskou zátoku Vranovské přehrady se klene unikátní visutá lávka. Není však v tak dobrém stavu, jak se zdá. Drobná prasklina pylonu může městys Štítary přijít na miliony korun.

Visutá lávka přes Švýcarskou zátoku na Vranovské přehradě je mostem, který ve své kategorii patří k nejkrásnějším v republice. Však taky v roce 1994 brala ocenění až ve Washingtonu.

Teď se ale objevil problém, který může pěkně vyždímat obecní kasu malému městysi Štítary, kterému lávka patří. Po jednom z nosných pylonů se jako had klikatí trhlina. A odborníci už naznačují, že oprava spojená s údržbou konstrukce přesáhne 10 milionů korun.

Mostaři propočítávají, jak je poškození závažné. Na most nesmějí vozidla, která tam v minulosti sporadicky projížděla. Chodcům prý ale nic nehrozí.

Manželé Braunerovi z Brna jezdí na Vranov už roky. Pamatují, když se lávka stavěla, a pamatují taky ještě starý přívoz, který lidi vozil mezi oběma břehy.

"Vůbec by nás nenapadlo, že most může mít nějaký problém, působí pořád nově a je hezký, fotogenický," říkají. Strach po něm chodit nemají. Věří, že kdyby to bylo opravdu vážné, byly by na obou koncích zátarasy proti vstupu chodců.

Těžkou hlavu z celé situace má teď štítarský starosta Oldřich Veselý. "Pokud neseženeme velké dotace, nemůžeme si opravu dovolit. Každopádně uděláme všechno, co bude v našich silách, abychom se lávky zbavili, a vzal si ji do své správy stát," řekl Veselý.

Pro obec s necelými sedmi stovkami obyvatel je údržba dvacet let starého skvostu příliš velkým břemenem. Stačí, že Štítary mají rozsáhlý katastr s kilometry obecních cest. To všechno polyká peníze.

Trhlinu vytvořil nejspíš blesk

Trhlina se vine od vršku ocelobetonového pylonu, který je na straně u Vranovské pláže. Jak se na ni přišlo, když není z mostu pouhým okem viditelná?

Visutý most přes Vranovskou přehradu

  • Most s nosností 403,2 tuny byl postaven v roce 1993.
  • Lávku s rozpětím 252 metrů tvoří visutá konstrukce sestavená z prefabrikovaných segmentů tloušťky 40 centimetrů. Výška pylonů je 28 metrů.
  • Stavbu projektovalo Projektové středisko Brno, postavily Dopravní stavby Olomouc.
  • Dřív zátoku mezi přehradou a pláží překonával přívoz. Při velkém pohybu turistů to ale bylo nepraktické.

"Máme nasmlouvaného odborníka, který nám v pravidelných intervalech dělá technické prohlídky lávky. Přišel za mnou a říká: Starosto, je problém a bude to stát miliony. Přiznávám, že mě to posadilo do židle. Od té doby hledáme řešení," zmínil Veselý.

Autorem projektu lávky je přední český odborník na mostní konstrukce Jiří Stráský. Jeho brněnská projekční kancelář SHP připravuje projekt opravy. Když Štítary seženou tučné dotace, mohly by se příští rok pustit do rekonstrukce.

"Kolegové byli na místě, zdokumentovali stav trhliny v ocelobetonovém pylonu, děláme propočty. Zatím se to jeví tak, že trhlinu způsobil velký teplotní šok. Podle všeho úder blesku," naznačil Stráský.

Odborníci zkoumají, zda je poškozená ocelová výztuž. To by bylo vážné. "Kontrolní vývrty však ukazují, že trhlina je jen na povrchu," naznačil Stráský.

Jak se opravuje nosný pylon visutého mostu? "Nebude potřeba rozebírat konstrukci lávky. Mohla by se udělat důkladná injektáž, která trhlinu zacelí, aniž by se změnily požadované vlastnosti pylonu," řekl autor projektu.

Podle něho se s úderem blesku počítalo už při stavbě. Lávka dostala hromosvod. "Pokud úder blesku způsobil odlomení kousku betonu, byl účinek blesku větší, než hromosvod snesl. Musí se nahradit novým," vysvětlil.

Další potíže jsou s mostovkou, tedy tou částí, po které se chodí. Dnes už neexistující olomoucká firma, která počátkem 90. let most stavěla, na ní neudělala závěrečný ochranný povrch z plastobetonu. Vozidla, která tudy občas jezdila, tak odírala mostovku, jejíž povrch pomalu ztrácel dlouhodobou životnost. Její konstrukci je nutné ošetřit a překrýt stěrkou ze směsi epoxidu a betonu.

Lávka bez potíží unese 12 Tater

Zřícení lávky ale nehrozí. Pro pohyb chodců je výrazně naddimenzovaná. Po opravě tudy opět bude moci v nutných případech projet sanitka nebo policie.

"Když se lávka stavěla, zátěžové testy probíhaly tak, že na ni najelo dvanáct nákladních Tater. Unesla je," zmínil Jiří Stráský.

Když už se bude dělat oprava a údržba unikátního přemostění, odstraní se zároveň obří betonové kostky, které obepínají ukotvení ocelových táhel, na nichž je most zavěšen. Kostky nemají vliv na pevnost ukotvení a mostu nesluší.

Stráský náklady na kompletní opravu a údržbu mostu odhadl na 13 milionů. Až k rekonstrukci dojde, potrvá několik týdnů. Podle jeho slov souvisí dnešní stav mostu se stářím víc než s nekvalitní prací firmy, která ho stavěla. "Každý most potřebuje údržbu," řekl přední český odborník.

Cena lávky v roce 1993 byla 38 milionů korun, dnes by byla několikanásobně vyšší. Obec Štítary dala do její údržby už téměř milion.

Podobnou konstrukci má Golden Gate v San Franciscu. Nosná lana visí mezi dvěma pylony a na nich jsou zavěšena vertikální lana, která nesou mostovku.