Rekonstrukce úseku Zašovice–Okříšky na krajské silnici II/405, tedy na hlavním tahu z Třebíče do Jihlavy.

Rekonstrukce úseku Zašovice–Okříšky na krajské silnici II/405, tedy na hlavním tahu z Třebíče do Jihlavy. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Plány na lepší silnice a nové obchvaty na Vysočině spoléhají na dotace

  • 2
Jedním z nejčastějších stesků na Vysočině bývá špatná "dopravní dostupnost". Kraj má rozdrobenou síť silnic a přáním nejen podnikatelů je, aby byly pohodlně průjezdné alespoň jeho páteřní komunikace.

Jednou z nich je takzvané severojižní propojení: 120 kilometrů krajských silnic od obcí u Poličky na severu po Jemnici na jihu. Spojují Vysočinu s východními Čechami a na druhé straně ústí do Rakouska, přičemž ve Velkém Meziříčí je protíná dálnice D1.

V posledních letech se řada úseků severojižního propojení dočkala rozsáhlých oprav, jinde na ně stále čekají. Řeč je například o Jaroměřicích nad Rokytnou, které potřebují obchvat.

"V Jaroměřicích čekáme na obchvat jako na smilování. Denně městem projede přes pět tisíc aut. V Březinově ulici se náklaďáky vyhýbají jen tak tak," popsal problémy města jeho starosta Jaroslav Soukup. Podle informací z krajského úřadu má tato stavba hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí, kudy novou silnici vést. Je potřeba vykoupit pozemky, odhady hovoří o tom, že obchvat bude stát okolo dvou set milionů korun.

Obchvat se napojí na opravenou silnici za Štěpánovicemi u odbočky na Vacenovice a vyústí za benzinkou směrem na Moravské Budějovice. Odvede z centra Jaroměřic většinu tranzitu. Zůstane jen ten, který míří na Hrotovice a na Brno, což je však výrazně menší část aut.

Hovoří se i o úseku z Třebíče po Střítež

"Víme rovněž o nepříjemných zatáčkách od Třebíče směrem k Pocoucovu. Velkému Meziříčí chybí obchvat. Okolo Strážku na Žďársku je mnoho zatáček. Je toho víc," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

"Žijeme v napětí, jak se vyvine diskuse ohledně dalšího dotačního období. Pokud se budou operační programy centralizovat, budeme mít smůlu. Dá se očekávat, že peníze půjdou na vytíženější silnice blíž velkým městům republiky. Pokud ale zdroje dotací zůstanou v krajích, máme pro celou Vysočinu dobře nachystané silniční projekty za dvě miliardy korun tak, že bude možné rychle žádat o dotace," vysvětlil Joukl.

Opravy v roce 2015

Podle Joukla by kvalitně připravené opravy mohly odstartovat ve druhé polovině roku 2015.

"To jsem ale velký optimista. Uvidíme, jak dopadne sestavování vlády a jak rychlá bude práce nových ministrů," řekl hejtmanův náměstek.

Na trase severojižního propojení je nejvíc připravená rekonstrukce úseku z Třebíče do Stříteže, má hotovou dokumentaci pro stavební povolení. Silnice má být po opravách široká 9,5 metru a bude pohodlnější. Jedná se o projekt za několik desítek milionů korun.

V minulosti byla rovněž na spadnutí výstavba narovnání silnice od Rafaelovy ulice v Třebíči k Pocoucovu. I zde je podle některých informací projekt dobře nachystaný.

A na jihu kraje, u Menhartic, ještě stále není jasno, zda obec potřebuje obchvat, nebo by tam stačilo kvalitně opravit průtah vesnicí.