S ohromným nadšením na přelomu roku přivítali představitelé havlíčkobrodské radnice zařazení stavby jihovýchodního obchvatu do plánovaných investic. Získali tak jistotu, že se s novou silnicí skutečně počítá.
Uběhlo čtvrt roku a vše může být jinak. A paradoxně tak trochu i vinou havlíčkobrodského městského úřadu.
Loni na podzim brodský stavební odbor prodloužil o pět let platnost takzvaného územního rozhodnutí. To definuje trasu, kudy by nová stavba měla vést a přesně jí umísťuje na dotčené pozemky.
Proti tomuto rozhodnutí se krátce poté odvolal zemědělec a vlastník jednoho z dotčených pozemků. Rozhodnutí stavebního úřadu tak posuzoval krajský úřad. Ten nejenže zemědělci s odvoláním vyhověl, ale také nalezl v územním rozhodnutí několik nedostatků a pochybení.
Rozhodnutí brodského stavebního úřadu – tím i prodloužení územního rozhodnutí – proto zrušil a vrátil k novému projednání. Teoreticky by tak mohlo dojít k dlouhému zdržení přípravných prací.
Na stažení námitky bylo pozdě
"Proti územnímu rozhodnutí podal odvolání farmář hospodařící na dotčených pozemcích nedaleko Mírovky. Nelíbilo se mu, že stavbou obchvatu přijde o celistvost pozemku, na němž hospodaří, a žádal náhradu," přiblížil vznik problému havlíčkobrodský radní Libor Honzárek.
Jenže v té době bylo na stažení námitky již pozdě, jeho odvolání a prodloužení územního rozhodnutí už posuzoval kraj. A v dokumentu při té příležitosti našel nesrovnalostí mnohem víc.
Zjistil, že například v místní části Termesivy se liší seznam zabraných pozemků od záborů vyznačených v mapách, liší se i v původním územním řízení od nynější přílohy při žádání o prodloužení územního rozhodnutí. A třeba pozemky v Mírovce žádost neřeší vůbec, i když po některých má obchvat vést. Stavební úřad navíc nezajistil vyjádření od všech majitelů pozemků.
"Nejedná se tedy již pouze o prodloužení platnosti územního rozhodnutí, ale i o změnu územního rozhodnutí. Tu však může stavební úřad povolit pouze na základě žádosti žadatele a po provedeném řízení," píše se v dokumentu vyhotoveném na odboru územního plánování Kraje Vysočina.
"Na základě výsledků odvolacího řízení krajský úřad konstatuje, že stavební úřad nepostupoval v řízení v souladu s ustanovením stavebního zákona a správního řádu. Proto nezbylo než rozhodnutí Městského úřadu Havlíčkův Brod zrušit a věc vrátit k novému projednání," uzavírá kraj dokument.
Stavět se mělo v roce 2017
Podle ředitelky jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic, jež výstavbu připravuje a bude jejím investorem, však tato pochybení nejsou nikterak závažná a neměla by mít vliv na délku doby přípravy výstavby.
"Třeba s nesrovnalostmi v seznamu dotčených pozemků se setkáváme poměrně často. Postupnou digitalizací katastrů dochází k upřesnění hranic pozemků, a proto se nynější mapy od původních mohou nepatrně lišit," vysvětluje.
Jak dodala, se stavebním úřadem se ŘSD již domlouvá na nápravě. A ta by podle ní mohla být velice rychlá a bez nutnosti vracet celý proces územního řízení na začátek. "Provedeme pouze faktické změny v administrativě a vše snad bez dlouhého zdržení poběží dál," doufá Tesařová.
Přípravy na stavbu jihovýchodního obchvatu měly letos na jaře pokročit do stadia vypracování geometrického plánu, v příštím roce by se mělo začít s výkupy pozemků.
"Ta nejoptimističtější varianta předpokládá zahájení výstavby obchvatu v roce 2017. Ze zkušeností však odhaduji, že k němu dojde později," vyjádřila se na počátku ledna Marie Tesařová. Po nové silnici měli řidiči jezdit nejdříve v roce 2019.