Petici za trať do Jemnice podepsalo 1 739 lidí. Vlak ale stejně nebude. Ilustrační foto.

Petici za trať do Jemnice podepsalo 1 739 lidí. Vlak ale stejně nebude. Ilustrační foto. | foto: Petr Večeřa, MF DNES

Petici za trať do Jemnice podepsalo 1 739 lidí. Vlak ale stejně nebude

  • 1
Trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi zůstane bez pravidelných jízd motoráčků další rok. I přes protesty místních, kteří pod petici nasbírali 1739 podpisů.

„Trať je neperspektivní, pravidelné vlaky na ní nezajistíme, bude k vám častěji jezdit autobus.“ Tak by se dala stručně shrnout reakce ředitele krajského úřadu Zdeňka Kadlece na petici, kterou hejtmanství obdrželo od naštvaných obyvatel Jemnicka a od řady dalších lidí, kteří mají tento kout Vysočiny rádi nebo tam jezdí za příbuznými.

Jinde v republice postupně skončila v propadlišti dějin řada malých regionálních tratí, aniž by to často příliš budilo pozornost veřejnosti. V případě té jemnické však úředníci a krajští politici narazili.

Trať číslo 243

Jednokolejná regionální trať z Jemnice do Moravských Budějovic byla uvedena do provozu v roce 1896. O 100 let později byla prohlášena za kulturní památku. Je dlouhá 21 km, má sedm zastávek.

Osobní vlaky po ní přestaly jezdit na konci roku 2010.

ČD Cargo po ní vozí železný šrot či dřevo. Občas po ní jezdí výletní vlaky.

Kolejiště o délce dvacet kilometrů, které vede malebnou krajinou, do tohoto místa patří už víc než sto let. A stále se najde dost hlasitých přívrženců, kteří i po téměř čtyřech letech od posledního průjezdu vlaku odmítají připustit, že by se sem veřejná doprava nevrátila. Jejich protesty neutichají.

Motoráček k tomuto kraji podle nich neodmyslitelně patří. Jednak z praktických důvodů, jednak z ekologického hlediska.

„A taky by se nemělo nechat ležet ladem něco, co vybudovali naši předkové,“ upozorňují například signatáři petice.

Zdeněk Kadlec ale oponuje a úřednickou řečí vzkazuje: „Železnice jako páteřní doprava je z našeho pohledu velmi důležitá, ale z důvodu její budoucnosti je velmi nešťastné se za každou cenu snažit udržet stav založený v minulosti a objednávat regionální dopravu například na trati 243 místo přesunu objednávaných vlakokilometrů na jiné tratě.“

Krajský úřad podle jeho slov pracuje na zlepšení dopravní obslužnosti Budějovicka a Jemnicka.

„Vrcholem je, že lidem na petici odpovídal úředník krajského úřadu, nikoli politik. Reflektovat názory občanů se zřejmě nenosí. My, Jemničtí, ale budeme s větrnými mlýny bojovat dál,“ reagoval jemnický místostarosta Petr Novotný.

Boj s větrnými mlýny nevzdají

„Regionu se dotkne plánovaná změna. Od roku 2015 připravujeme rozšíření objednávky linkové autobusové dopravy i o sobotách, nedělích a svátcích,“ naznačil Kadlec.

Konkrétně se například prý cestující dočkají toho, že se i v tyto dny svezou autobusem z Třebíče až do Jemnice.

Dosavadní jemnický místostarosta Petr Novotný podle svých slov čekal, že ani takto mohutně podpořená petice nebude mít na hejtmanství odezvu. Petičnímu výboru, tvořenému jemnickými občany, to prý od počátku naznačoval. On sám se pod text podepsal.