Letiště v Jihlavě - Henčově je v provozu jen přes letní sezonu. Zpevněná přistávací a vzletová dráha by toto období mohla razantně prodloužit. Obce a lidé bydlící v okolí letiště jsou ale proti výstavbě nové ranveje.

Letiště v Jihlavě - Henčově je v provozu jen přes letní sezonu. Zpevněná přistávací a vzletová dráha by toto období mohla razantně prodloužit. Obce a lidé bydlící v okolí letiště jsou ale proti výstavbě nové ranveje. | foto: Archiv, MAFRA

Hluk, bláto, emoce. Stovky lidí odmítají modernizaci letiště v Jihlavě

  • 5
Výstavba zpevněné dráhy na letišti v Jihlavě Henčově se nelíbí lidem z okolí. Bojí se hluku a nočního provozu. Proto sepsali petici, kterou podepsaly stovky lidí. Jihlava i Kraj Vysočina ale s výstavbou počítají. Zpevněná dráha za 60 milionů korun umožní celoroční provoz a pomůže podle nich investicím.

Lidé z okolí jihlavského letiště se brání návrhu na modernizaci areálu a na vybudování zpevněné dráhy. Sepsali petici a svými podpisy vyjadřují nesouhlas s projektem, díky kterému se z části stávající travnaté plochy pro starty a přistávání letadel stane zpevněná ranvej. Za to má město zaplatit 30 milionů korun a kraj přidá stejnou částku.

„Rozhodně bychom letiště chtěli stavět. Pomohlo by i rozvoji podnikání,“ uvedl náměstek jihlavského primátora Milan Kolář.

Modernizaci henčovského letiště však odmítají lidé v Měšíně, Velkém Beranově i jihlavských okrajových částech Heroltice a Henčov. Bojí se totiž zhoršení životního prostředí, znehodnocení pozemků a hlavně překročení hygienických limitů hluku a poškozování zdraví.

Petici podle jejího iniciátora Martina Švece dosud podepsalo čtyři sta lidí. Švec je z Jihlavy, jeho rodiče žijí v Měšíně.

„Máme petici na obecním úřadě a na webu, kdokoli se k ní může vyjádřit, a lidé se k ní vyjádřit chodí. My ji ale neiniciovali, jen jsme se připojili. K podpisu nikoho nepřesvědčujeme,“ řekl starosta Velkého Beranova Jan Plevčík.

Obce se obávají nočního provozu. S tím ale projekt nepočítá

„S dostavbou nesouhlasíme, protože hluková studie se nám nezdála příznivá pro Velký Beranov,“ podotkl Plevčík. Jen z této obce je podepsáno přibližně 200 lidí.

Také v Měšíně s dostavbou nesouhlasí. „Za obec jsme na podzim na žádost kraje o vyjádření odpověděli, že to nechceme,“ nastínil starosta Měšína Aleš Lancman. Měšínští se obávají zejména zhoršení hlukových poměrů.

„Navíc z toho záměru není jednoznačně řečeno, kolik tam bude létat letadel, jak a kudy. Obáváme se, že by se v obci dramaticky zvýšila hladina hluku a letadla by létala i v noci,“ dodává Lancman, který už řešil také stížnosti místních na víkendový hluk z letadel.

Podle náměstka jihlavského primátora Vratislava Výborného ale noční létání nehrozí. „To v projektu není, nejsou na to peníze,“ řekl.

Hluk se naopak sníží, protože zůstane na ploše, tvrdí studie

Podle Zdeňka Kölbla ze společnosti Air Jihlava - service nemá petice faktické opodstatnění. „Důvody uváděné v petici podle mne nejsou podložené žádným relevantním údajem. Modernizace, jak je v téhle fázi naplánovaná, umožní akorát to, aby letadla mohla přistávat a vzlétat z kvalitnějšího povrchu,“ vysvětlil Kölbl.

Vyšší hlučnost s sebou podle Kölbla ta dostavba letiště nepřinese. „Má naopak přispět k jejímu snížení. Dostanou se sem totiž letadla, která jsou modernější a konstruovaná podle pravidel Evropské unie. Mají tedy takzvaný hlukový certifikát. Ten znamená, že nepřekračují hygienické normy. Takže z mého pohledu může zpevněná dráha spíše prospět než uškodit,“ pravil Kölbl.

„Za poslední čtyři roky byly vypracované dvě hlukové studie. Prokázaly, že úroveň rámusu, která by převyšovala určité pásmo a mohla obtěžovat, zůstává na ploše letiště,“ dodal.

Je to jako protest proti dálničnímu přivaděči místo blátivé cesty

Modernizace letiště má za cíl i zvýšení návštěvnosti regionu. Provoz na letišti by po vytvoření zpevněné dráhy podle odhadů vzrostl o 15 až 20 procent.

Skončila by i současná praxe, kdy kvůli špatným klimatickým podmínkám na Vysočině není možné travnatou plochu používat.

Pro protest má letec Kölbl i jedno přirovnání. „To je jako kdybych protestoval proti vybudování kvalitního přivaděče na dálnici v místě blátivé cesty. Protože henčovská přistávací dráha je momentálně ve stavu té blátivé cesty. A pro účastníky leteckého provozu je letiště tím dálničním přivaděčem,“ vysvětlil.

Dostavbu letiště podpořilo krajské i jihlavské zastupitelstvo. Město připravuje projektovou dokumentaci. Celý plán má ovšem ještě „trhlinu“. Jihlava se musí majetkově dohodnout se státem. „Bez toho se nehneme dál,“ řekl Výborný. Pokud by šlo vše podle plánu, tak se podle něj začne se stavbou v příštím roce.

,