Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dolík býval klidné místo. Brod tam při opravě Humpolecké pustil víc aut

  11:31aktualizováno  11:31
Lokalita Dolík bývala klidným místem na jihu Havlíčkova Brodu. Změnilo ji vyasfaltování polní cesty. Kvůli omezení na Humpolecké ulici právě tudy jezdí stovky aut denně. Obyvatelé si kvůli nim stěžovali. Radní reagovali rychle, ale nečekaně. Nechají odstranit zákazové značky.

Pokud je v havlíčkobrodské Humpolecké ulici problém a tvoří se zácpy a kolony, nemají ji řidiči kudy objet. Jedinou možností je jet přes Dolík, což se ovšem místním nelíbí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jana Eisenvortová žije v havlíčkobrodské lokalitě Dolík a provozuje zde i chovnou stanici. A to vše hned u cesty, kterou nedávno nechala radnice vyasfaltovat. Nový povrch na někdejší nezpevněné polní cestě přivedl do kdysi klidného místa výrazně více dopravy.

Eisenvortová proto s několika svými sousedy před pár týdny sepsala petici a poslala ji na městský úřad. Podepsaly se pod ní zhruba tři desítky lidí.

„Vypadá to, že vedení města se na nás zlobí za to, že jsme si dovolili se ozvat,“ kroutí hlavou.

Svým nynějším komentářem reagovala na rozhodnutí havlíčkobrodské městské rady. Ta vynesla pro obyvatele Dolíku nečekané usnesení. Podle něho nechá město od vjezdu do celé oblasti odstranit značku „průjezd zakázán“. A to je věc, která obyvatele lokality rozčílila.

„Vždyť je to jediná věc, která nám trochu pomáhala. Jen díky ní kolem nás jezdí denně ‚pouze‘ pět set až sedm set aut. Teď jich bude mnohem víc,“ předpokládá Eisenvortová.

„Cestu jsme nechali vyasfaltovat proto, aby po ní jezdila auta“

„Nechali jsme komunikaci opravit, polní cestu jsme zpevnili. Bylo by proti logice, abychom do ní investovali a pak do ní zakázali vjezd,“ vysvětluje rozhodnutí radních místostarosta Libor Honzárek.

Jak dodal, silnice byly budovány proto, aby po nich jezdila auta. „Žádostí, aby někde auta nejezdila, máme ohromné množství. Pokud bychom všem vyhověli, nejezdilo by se ve městě skoro nikde. To přece nejde,“ dodává.

Podle něj je situace pouze dočasná. Počet aut projíždějících inkriminovanou cestou by se měl v budoucnosti snížit.

„V Dolíku bude znovu klid, jen to musí obyvatelé ještě několik měsíců vydržet. Až bude opravena Humpolecká ulice, nebude mít nikdo důvod přes Dolík jezdit,“ snaží se uklidnit obyvatele místostarosta.

Suplujeme chybějící jihozápadní obchvat, zlobí se obyvatelé

Dolík se nachází na strategickém místě. Alespoň to tak vypadá poslední tři roky. Leží jen kousek jižně od Havlíčkova Brodu. Zmíněná cesta, o které celý spor je, spojuje výpadovky na Humpolec a na Jihlavu.

Pokud se stane, že se ve městě zablokuje Humpolecká ulice, většina místních a znalých řidičů ji spontánně objíždí právě přes Dolík. Pokud nechtějí čekat v kolonách, jinou možnost ani teoreticky nemají. Jiná cesta totiž mezi oběma silnicemi v Brodě nebo jeho těsném sousedství neexistuje.

„V podstatě suplujeme chybějící jihozápadní obchvat,“ namítá Jana Eisenvortová. Domnívá se, že město nechalo přes Dolík položit asfaltku s jasným záměrem zřídit tudy v případě potřeby použitelnou objízdnou trasu.

V posledních třech letech obyvatelé Dolíku nárůst dopravy zažívají pravidelně. Humpolecká ulice se totiž několik let po částech opravuje. A to i letos, práce začaly v prvním květnovém týdnu.

Místním tak došla trpělivost a peticí se chtěli domoci zákazu vjezdu motorových vozidel s výjimkou obyvatel lokality. Požadovali zpomalovací práh a odstranění zmatečného dopravního značení.

Městská policie dostala za úkol dohlížet v Dolíku častěji

„Silnice tu v nepřehledné zatáčce kříží cyklotrasu a vede přímo u vchodů do domů místních obyvatel. Je úzká, takže dvě auta se na ní nevyhnou a přejíždějí nám po pozemku. Už se tu stalo několik nehod a zasahovala záchranná služba. Při tom byl Dolík vždy klidným místem určeným k relaxaci, je tu i farma, kam jezdí děti,“ podotýká Eisenvortová.

Podle ní chybí i větší kontrola ze strany policie a městských strážníků. Ti lokalitou projedou jen výjimečně. „A když už a potkají zde nákladní auto, které tu vůbec nemá co dělat a má sem vjezd zakázaný, dělají, že ho nevidí,“ tvrdí.

Nedostatečnou kontrolu si radní uvědomují. I proto k nejvyšší povolené třicítce a zákazu vjezdu aut širších než 2,2 metru schválili další usnesení, v němž ukládají městské policii zvýšit kontroly dodržování silničních předpisů v Dolíku.

Přesto obyvatelé lokality budou za klid kolem svých domů bojovat dál.

„Z jednání a rozhodnutí radních jsme minimálně v rozpacích. Nevůle vyjít obyvatelům a návštěvníkům dotčených míst vstříc je skutečně zarážející. Samozřejmě že situaci budeme řešit i nadále, v první řadě odvoláním se proti rozhodnutí rady města,“ nastínila Eisenvortová.

Do jihozápadní části Brodu vede jen jedna ulice

Jihozápadní část Havlíčkova Brodu je z hlediska dopravy velice problémovou lokalitou. Do celého rozlehlého území města začínajícího už u světelné křižovatky u hotelu Slunce totiž vede jen jedna ulice. Navíc se jedná o silnici první třídy, výpadovku z města do průmyslové zóny a dále k dálnici.

Právě tato ulice, Humpolecká, se v posledních třech letech postupně po částech opravuje. Průjezd jí je omezen i letos. Oprava má trvat od začátku května do poloviny letních prázdnin. Provoz bude po etapách veden kyvadlově a částečně i v Sázavské ulici.

Že do pětiny města vede jen jedna ulice, navíc často opravovaná, radnice dobře ví už roky. Nikdy s tím však nedokázala nic udělat. „Zkoušeli jsme různé varianty, ale řešení jsme nenašli,“ přiznal havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

V minulosti se uvažovalo o propojení Humpolecké a Lidické ulice (výpadovka na Jihlavu - pozn. red.) z Čechovky kolem zahrádek u přehrady Žabinec. Tam ale město narazilo na soukromé pozemky a nevhodné přemostění potoka. Přemýšlelo se i o průjezdu areálem Amylonu, což rovněž nevyšlo.

Ozvaly se hlasy o nutnosti přemostění železniční trati a řeky Sázavy a vytvoření spojnice Lipnické ulice s Ledečskou. To zase narazilo na vysoké pořizovací náklady. Ze všech možností nakonec zůstal nejschůdnější a nejlevnější průjezd přes Dolík.

„Doufáme, že tento problém jednou vyřeší obchvat, který spojí silnice na Jihlavu a na Humpolec,“ věří Libor Honzárek. „Snad po dokončení obchvatu jihovýchodního začne Ředitelství silnic a dálnic plánovat obchvat jihozápadní,“ přeje si.

Jenže i on ví, že nakonec může zůstat jen u přání. ŘSD už před dvěma roky do města vzkázalo, že jihovýchodním obchvatem v Brodě končí. Jihozápadní část v plánu už nemá. Pokud o ni má Brod zájem, nechť si ji postaví sám.

Přes lokalitu Dolík (červený bod na mapě) vede jediná spojnice brodských výpadovek na Jihlavu (hlavní tah kolmo na jih) a na Humpolec (silnice 34 přes Šmolovy).

Přes lokalitu Dolík (červený bod na mapě) vede jediná spojnice brodských výpadovek na Jihlavu (hlavní tah kolmo na jih) a na Humpolec (silnice 34 přes Šmolovy).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pod vodou se v Lukách ocitla i značka, jež připomínala výšku hladiny při...
Voda v Lukách zabíjela. V budoucnu ji mají zadržet nové hráze a stěny

Luka nad Jihlavou a Povodí Moravy připravují protipovodňová opatření na řece Jihlavě, která mají městys chránit před stoletou vodou. Záplavy ho totiž postihují...  celý článek

Karel Ondráček starší a mladší mají kovárnu ve Vysokém. Společně posbírali už...
Ondráčkovi se už po generace věnují kovařině, ovlivnil je i „papež“

Nejsou tak slavní jako Habermannovi, ale jednou třeba budou. Však získali už několik cen na prestižní soutěži Hefaiston. V rodině Ondráčkových se už minimálně...  celý článek

Z budovy bývalé obchodní akademie by se mohl stát azylový dům pro matky s dětmi...
Bývalá škola se promění v azylový dům. Potřeba budou desítky milionů

Sedm let trvalo, než našla havlíčkobrodská radnice nové využití pro budovu bývalé obchodní akademie na křižovatce ulic Štáflova a Boženy Němcové. V budoucnu by...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.