Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Parkování v centru se musí regulovat, hájí placená stání brodští radní

  • 1
Opozice na radnici i mnozí obyvatelé města kritizují nynější podobu parkování v Havlíčkově Brodě. Nelíbí se jim hlavně to, že v centru města musí na mnoha místech za stání platit. "Nejsme takoví diletanti, jak si někdo myslí," reaguje radní Libor Honzárek. Podle něj je třeba parkování v centru regulovat.

Právě Libor Honzárek je za tuto oblast zodpovědný. Na posledním mimořádném jednání zastupitelů ho kritizoval zejména opoziční sociálnědemokratický odborník na územní plánování Zdeněk Kopecký. Postěžoval si, že nová placená parkoviště nejsou dostatečně využívána a že město nemá žádnou koncepci, jíž by se při úpravách systému parkování řídilo.

"S opozicí jednáme neustále, ví o našich záměrech i o připravovaných investicích," ohradil se Honzárek. "Ale vyřešit parkování v centru města není jednoduché nikde, ani v Brodě," dodal.

Jenže podle Kopeckého se sice jedná, ale fakticky se vše řeší velice pomalu. Zmínil například úpravu parkovacího režimu u vlakového nádraží. Původní rozsah placených hodin radní před koncem roku omezili, jenže než se to řidiči dozvěděli, uběhlo mnoho dní. A ani v současné době tomu podle Kopeckého nejsou uzpůsobeny malé mincové automaty, která jsou nastaveny ještě pro původní režim.

Městu navíc dlouhodobě chybí jakýsi generel dopravy v klidu. Ten by analyzoval současný stav a v souladu s územním plánem navrhoval úpravy a vznik nových parkovišť tak, aby byla lépe využívána. Návrh na pořízení tohoto generelu ale zastupitelé odmítli. Pro nehlasovala vesměs celá vládnoucí pravice.

Řidiči blokují centrum celé hodiny, upozorňuje radní

Výhodný systém parkování Honzárek slibuje už mnoho měsíců. Základ by podle něho měl být v tom, aby řidiči dojíždějící do Brodu za prací nechávali auta na okraji města a neparkovali v centru.

"Přijedou v sedm hodin a do odpoledne blokují místa pro ty, kdo si potřebují během dopoledne jen na hodinu něco vyřídit," vysvětlil radní. Záchytná parkoviště na okrajích města jsou, jenže počet aut by se tam dal spočítat na prstech jedné ruky. "Proto je potřeba parkování v centru regulovat," obhajuje placená stání.

To se ale nelíbí řidičům. Ti se placení vyhýbají a auta odstavují všude, kde je to jen trochu možné. "Protože na to radnice jde špatně. Chce si nechat platit za každou minutu stání. Na to, abych si na tři minuty zašel do trafiky, nebudu dávat deset korun za parkování," říká brodský řidič Pavel Marek. "Když město neví, kudy kam, ať se inspiruje u soukromníků. Jen ať se podívá, jak chytře je vyřešeno stání u Aleje nebo u nemocnice," dodal.

Obě soukromá parkoviště jsou opatřena automatickou závorou. První dvě hodiny jsou zdarma, když auto opouští parkoviště později, už je třeba zaplatit, aby se závora otevřela. "Pro toho, kdo jde nakoupit nebo k lékaři, je to ideální. Nemusí hledat drobné a místa na parkovišti nezabírají stejná auta po celý den," pochvaluje si Marek.

Nové mincové automaty a méně placených míst u nádraží

Možná do podobného režimu by se během letošního roku mohlo dostat parkoviště u polikliniky. Město má na úpravu jeho režimu v rozpočtu 120 tisíc korun. Zda bude prostor opatřen závorami, nebo bude zvolen jiný způsob zpoplatnění, zatím není jasné.

A v centru města v dohledné době přibudou další malé mincové automaty Citymeter, jež vzbudily vlnu nevole například u nádraží. Osadit by jimi radnice chtěla parkoviště před finančním úřadem.

Naopak placených míst by mohlo ubýt před nádražím. Od podzimu se platí na všech zhruba pětadvaceti, některé z nich by se mohly vrátit zpět do bezplatného režimu. Když tak chtěl Kopecký už na minulém zastupitelstvu u zhruba dvaceti míst učinit, našel podporu jen u deseti zastupitelů.

"Počet placených míst omezíme, ale ne tak výrazně. Stačilo by, aby jich bezplatných zůstalo třeba jen šest. Přeci jen je to před jednou z největších administrativních budov ve městě," poznamenal Honzárek.