Pro dopravu se otevřela první část obchvatu Žďáru nad Sázavou.

Pro dopravu se otevřela první část obchvatu Žďáru nad Sázavou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Žďár má kus obchvatu a chce další. Jámy se ale bojí křižovatky smrti

  • 3
Řidiči začali jezdit po první části obchvatu Žďáru nad Sázavou. Spojil výpadovky na Nové Město na Moravě a k dálnici ve směru na Brno. Město by ho rádo co nejdříve prodloužilo až k Jihlavské ulici. To ale tak rychlé nebude. Projekt zatím neodsouhlasilo ministerstvo dopravy.

Novou propojku silnic od Brna a Nového Města na Moravě získal Žďár nad Sázavou. Silnice vedoucí od Mělkovic okolo průmyslové zóny k Brněnské ulici začala sloužit v pondělí a dá se považovat za první část obchvatu města.

Vedení Žďáru by však chtělo, aby tato silnice byla protažená ještě zhruba o dalších 650 metrů až k výpadovce na Jihlavu. „Město je na to pozemkově připraveno, má trasu zanesenou v územním plánu,“ řekl starosta Zdeněk Navrátil. Nabídl, aby spolupráce se státními organizacemi pokračovala.

Jenže nebude vůbec snadné, aby do Žďáru nad Sázavou ze státní kasy přitekly další desítky milionů na dopravní stavby. Dosavadní část obchvatu vyjde zhruba na 59 milionů korun bez DPH.

„Abychom se zde posunuli dál, tak by bylo potřeba mít dokumentaci vlivů na životní prostředí. A tam jsme zatím ze strany ministerstva, které rozhoduje, co budeme připravovat a v jakém stupni, nepochodili,“ reagovala ředitelka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

„A asi není divu, protože ta současná intenzita dopravy na průtahu Žďárem není zas taková. Je to spíš o vůli, jestli se to prodloužení nové silnice na Jihlavskou ulici náš zřizovatel rozhodne pořídit,“ doplnila Tesařová.

„Myslím, že by bylo vhodné ve spolupráci pokračovat. Aby tato stávající stavba měla svůj definitivní smysl, tak je potřeba ji propojit až na ulici Jihlavskou, čímž dojde k úplnému odklonu tranzitní dopravy z města na Jihlavu,“ řekl starosta Navrátil.

Po nové silnici mohou řidiči z Bystřicka, Novoměstska a od Poličky zamířit také na dálnici D1 a opačně.

Nebezpečnou křižovatku mohou doplnit semafory

Na první části žďárského obchvatu se nachází i jedno rizikové místo: křižovatka se silnicí vedoucí od Jam.

Na její úskalí pro řidiče upozornilo již vícekrát vedení obce, ale neúspěšně. „Podle mě je hranice křižovatky nízko. Když jedete od nás, není přes mez vidět,“ řekl starosta Jam Jiří Šikl. „Když jsou ale - pokud jde o projekt - všichni ostatní v pohodě, i policie, tak se s tím nedá nic dělat,“ dodal.

Před křižovatkou je snížená rychlost na 70 kilometrů v hodině. „Tam se ale i tak bude jezdit rychle,“ obává se Šikl.

„Projektová dokumentace se vždy projednává s celým okruhem účastníků a orgánů. Vždy je u toho policie a silniční správní úřad. Z hlediska bezpečnosti odkazuji na ně. Nikdo nenaznačil, že by se toto křížení silnic mělo řešit nějak jinak,“ reagovala Marie Tesařová z Ředitelství silnic a dálnic.

Podle žďárského starosty Zdeňka Navrátila je možné na křižovatce v případě potřeby instalovat semafory. „Prosazovali jsme, aby v každé z křižovatek byly položeny chráničky pro osazení veřejného osvětlení, tak případně do budoucna i semaforů, pokud by si to bezpečnost na této trase vyžádala,“ doplnil.

Po nové silnici by mělo v průměru denně projet pět tisíc aut.