Mohutné opravy kanalizační sítě a povrchů ulic prakticky odřízly Moravské Budějovice od světa. Za vše mohou dotace. Ilustrační snímek

Mohutné opravy kanalizační sítě a povrchů ulic prakticky odřízly Moravské Budějovice od světa. Za vše mohou dotace. Ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Dotace působí chaos, město musí prostavět desítky milionů za pár týdnů

  • 4
Rekonstrukce kanálů a ulic v Moravských Budějovicích doprovází chaos. Ve městě snad není ulice, která by se neopravovala. Za vše mohou tučné dotace. Během pár týdnů mají být prostavěny desítky milionů korun. Firmy mají povolení pracovat o víkendech, ovšem zaplacené soboty a neděle nedostávají.

Brňan Jiří Hirsch s manželkou se před několika dny rozhodli, že cestou domů z výletu do Plzně se zastaví u známých v Jaroměřicích nad Rokytnou. Zvolili trasu po státní silnici I/38 a odbočku u Moravských Budějovic.

„Netušili jsme, že bloudění po Budějovicích pár kilometrů od Jaroměřic nám zabere skoro hodinu,“ popsali Hirschovi nepříjemný zážitek.

Také Budějovičtí samotní mají potíž dostat se často tam, kam ve svém městě potřebují. Rozpoutalo se zde totiž stavební „peklo“, na jehož konci sice budou opravené kanály, silnice, chodníky a osvětlení ve více než desítce ulic, ale než to bude, nejeden řidič tam prodělá malou „maturitu“.

Navíc řada dopravních značek, které upozorňovaly na objížďky, byla celý uplynulý víkend i v pondělí poválená u silnice I/38.

Vodárenský svazek obcí, město i kraj dostaly příslib tučných dotací. Jenže je časově omezený, a tak se sešlo několik akcí naráz. Peníze je nutné včas „prostavět“. Nejvíce výkopů má ve své režii právě svazek.

Jde o hodně. Svazek na kanalizace dostane až přes 130 milionů

Lidé v Moravských Budějovicích sledují nejen kvalitu značení objízdných tras, ale také aktivitu stavebních firem. Podle některých by mohly víc pracovat o víkendech. Všechny obyvatele rovněž zajímá, kdy tohle celé skončí a město bude zase normálně dýchat.

„Máme vidinu zisku opravdu velkých dotací. Jde o hodně, z celkové sumy 188 milionů je ta hlavní v přislíbené výši až 132 milionů korun. Co vím, firmy mají skluz, ale snad všechno stihnou do termínu 30. listopadu. Pokud ne, můžeme o část dotace přijít. Přitom počasí pro práci bylo přijatelné a firmy mají povolenou práci po celou sobotu a v neděli dopoledne,“ uvedl tajemník svazku Karel Nedvědický s tím, že bude stavaře informovat o potížích s dopravním značením.

V pondělí po poledni se uskutečnila schůzka představenstva svazku, na které byl i budějovický starosta Vlastimil Bařinka. Připustil, že ví o negativním názoru místních lidí na koordinaci stavebních prací, výkonnost firem a nepřehledné dopravní značení.

„Musím ale říct, že jsem byl minulý čtvrtek a pátek na kontrolních dnech. Je příslib, že firmy termíny stihnou. Do 15. listopadu mají být ulice hotové a do konce listopadu vše vyfakturované,“ řekl Bařinka.

Firmy mohou pracovat o víkendech. Přidáno ale nedostávají

„Firmy mají penalizační dodatek tak přísný, že by na penále mohly přijít o velké peníze. Navíc příští týden by mohla být průjezdná Husova a Pražská ulice, to dopravě hodně pomůže. Půjde tak poté zavřít komplet celý výjezd na Jaroměřice a opravovat ho, což je zase krajská akce,“ zmínil starosta. O uplynulém víkendu firmy podle něj dělaly ne sice ve všech, ale v některých ulicích i v sobotu. Byl se tam podívat.

Zakázku od svazku obcí získalo sdružení tří firem, jedna z nich, brněnská společnost D. I. S., tam má stavbyvedoucího.

„Je povoleno, nikoli ovšem zaplaceno pracovat o víkendu. Víkendová práce nás stojí dvakrát tolik. V nabídkovém řízení nebyla tato věc akcentována,“ řekl právník společnosti D. I. S. Zdeněk Solař.

Ke značení objížděk uvedl, že stavebníky na tuto věc upozorní. „Máme na našich stavbách zkušenost, že nám dopravní značky vandalové schválně shazují nebo otáčejí,“ podotkl.