Most přes Sázavu v Ronově, přibyslavské místní části, utrpěl letos velké škody. Nejprve ho poničily ledové kry v řece, pak se část vozovky probořila pod těžkým traktorem. A nakonec se začal sám drolit, odpadly z něj kusy oblouků.
Přibyslavská radnice přišla s plánem na jeho opravu. Ten se však nelíbil památkářům. A na jejich doporučení projekt odmítl i brodský stavební úřad. Město proti tomu nyní podalo odvolání ke krajskému úřadu a čeká na jeho vyřízení.
"Požadavek památkářů na způsob opravy je pro nás nepřijatelný. Potřebujeme, aby most i nadále sloužil jako klasická místní komunikace s nosností 22 tun. Aby přes něj mohla zemědělská technika. To, co navrhli památkáři, by umožnilo průjezd jen vozidel do hmotnosti pěti tun," přiblížil zásadní rozpor přibyslavský místostarosta Martin Kamarád.
Zatímco město chtělo most zpevnit betonovými trny, které by držely pilíře a oblouky, a na ně položit betonovou desku a posléze i vozovku, památkáři se chtěli betonovým trnům vyhnout. "Historickou mostní konstrukci by tak oprava pasovala do role pouhého opláštění," uvedla mluvčí pobočky Národního památkového ústavu v Telči Marie Jirková.
Most zatím provizorně zpevní dřevěné výztuhy
Brodský stavební úřad sice projekt přibyslavské radnice odmítl, zároveň ale učinil příslib toho, že bude moci město s mostem něco udělat. Měl by vydat předběžné opatření. Město tak bude moci alespoň provizorně most zpevnit.
Most v RonověRonovský most je cennou historickou památkou. Podle průzkumu pochází ze 16. století, některé prameny ale jeho stáří ještě o stovku let prodlužují. Na svůj věk a původní stav na tom byl až do letoška technicky velice dobře. |
"Mělo by jít o částečné odstranění středového oblouku a pilíře a zpevnění mostu nejspíše dřevem. Přesně postup prací stanoví projekt, který jsme nyní nechali zpracovat," popsal Kamarád.
Co ale bude s mostem dál, se zatím neví. Město na svém způsobu opravy bude i nadále trvat. Jakýkoliv jiný, vzhledem k využití mostu, odmítne. "Přes most se musí dostat zemědělská technika na pole a louky, musí se přes něj dostat lidé, kteří tam bydlí. Nemáme do těch míst jiný přístup, nemáme ani pozemky pro stavbu případné nové cesty nebo mostu," zdůraznil Martin Kamarád. Obyvatelé se k domům nyní dostávají po cyklostezce.