"Rychlíky pojedou do neděle sníženou rychlostí, osobní vlaky nahradí autobusy," vysvětlil Pavel Šprdlík z jihlavské Správy železniční dopravní cesty.
Podle posledních informací bylo nakonec na trati potřeba vyměnit 16 tisíc upevňovadel, tisíc svěrek a dva tisíce svěrkových šroubů. Poškozeny byly i panely na železničních přejezdech a také plechy na výhybce v jihlavské stanici.
Škoda se tak bude pohybovat kolem 4,5 milionu korun. První odhady výše škod byly přitom pouze ve statisících korun.
Kačenka stojí v hale depa
Na historické lokomotivě Kačenka z roku 1930 je podle neoficiálních odhadů škoda přes milion korun. Poškození je takového rozsahu, že ani není možné mašinu z Jihlavy bezpečně odvézt.
Kačenka zatím čeká na rozhodnutí o svém budoucím osudu v jedné z jihlavských hal lokomotivního depa. Podle milovníků parních lokomotiv jí hrozí temná budoucnost v podobě nepojízdného pomníku. Nebo může skončit ve šrotu.
"Co jsem slyšel, je hnutá jedna náprava o pět milimetrů. Okem to nepoznáte, ale jestli to je pravda, tak je to mazec," řekl jeden z jihlavských železničářů, který si nepřál uvést jméno.
Informace o vážném stavu parní lokomotivy se začaly jihlavským depem šířit po středeční úřední prohlídce stavu a škod. "Mohu potvrdit informace o poškození dvou náprav. Kačenka nemůže z Jihlavy odjet sama, proto pro ni přijede speciální vagon. O její budoucnosti není rozhodnuto," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Stále více indicií ukazuje na Kačenku jako příčinu nehody. Neoficiální informace mluví o nálezu pružnice u Okříšek, kde měla odpadnout z parní lokomotivy.
"Celá tragédie Kačenky je v tom, že nenaskočila zpátky na koleje na přejezdu před jihlavským nádražím," povzdechl si jihlavský železničář. Přesné informace by měly od železničních inspektorů být k dispozici během příštího měsíce.
Oficiálním majitelem Kačenky je železniční muzeum v Lužné u Rakovníka.
Tisíce šroubů museli železničáři vyměnit ručně
Na cestující směrem na Brno čekají kvůli nehodě už týden autobusy. Rychlíky poškozeným úsekem budou projíždět sníženou rychlostí čtyřicet kilometrů v hodině.
Padesátka dělníků pracovala v prodloužených směnách na zprovoznění trati. "Prověřilo to naše schopnosti krizového řízení. V sobotu a neděli jsme vydrželi s naším materiálem ze zásob, od pondělka materiál na opravy dovážíme," řekl Šprdlíkův náměstek Libor Sobotka.
"Uříznout autogenem poškozený šroub na pražci, vytáhnout starý šroub, nasadit nový a utáhnout. Tohle nejde dělat strojem, musí nastoupit ruční práce," dodal.
Pro milovníky Parního léta na trati Kostelec-Slavonice je dobrou zprávou narychlo sjednaný příjezd náhradní parní lokomotivy Skaličák, která zastoupí po nehodě poškozenou Kačenku. Program akce tak zůstává nezměněn.