Na silnici z Jihlavy na Třebíč jsou jasně patrná místa, která stavební firma...

Na silnici z Jihlavy na Třebíč jsou jasně patrná místa, která stavební firma znovu opravovala. Této silnici je při tom jen sedm let. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Silnice na Třebíč se znovu opravovala. Byla to reklamace nebo nebyla?

  • 0
Oprava výpadovky z Jihlavy na Třebíč je hotová. Kraj se s dodavatelskou firmou D. I. S. ale neshoduje v tom, proč tam cestáři byli. Podle kraje kvůli reklamaci sedm let staré rekonstrukce. Podle firmy šlo o narovnání vzájemných vztahů. Ty jsou napnuté, obě strany se právě kvůli této opravě soudí.

Rekonstrukce silnice z Jihlavy na Příseku, což je hlavní tah z krajského města do Třebíče, stála před sedmi lety 173 milionů korun. Přesto se tam do 20. dubna zase jezdilo třicítkou kvůli opravám.

Vysvětlení, proč teď v některých částech měnili dělníci povrch zánovní cesty, se různí. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla (ČSSD) šlo o reklamaci. To ale odmítá firma D. I. S., která vede s hejtmanstvím dlouhý spor. A to i před soudy.

"Byla to reklamace, protože se tam našly nějaké trhliny. Firma to udělala na svoje náklady. Původně se to mělo opravit už na podzim, ale kvůli počasí se to přesunulo na jaro," uvedl Joukl.

Podle něj kraj vždy na konci záruční lhůty kontroluje opravené silnice. Pokud zjistí úředníci nedostatky, požadují po firmách opravy. Vady a nedodělky se odhalují i ve chvíli, kdy je stavba dokončena a předána k užívání.

Podle advokátky firmy D. I. S. Ivy Kremplové se ale cesta v žádném případě neopravovala kvůli reklamaci, nýbrž v důsledku narovnání vztahů mezi oběma stranami. "Společnost D. I. S. tuto opravu provedla v zájmu zachování dobrých obchodních vztahů s Krajem Vysočina," uvedla.

Firma totiž podle ní již dříve odmítla reklamaci hejtmanství jako nedůvodnou. Kraj je s firmou ve sporu už od roku 2007. Tehdy ještě byl hejtmanem Miloš Vystrčil (ODS) a náměstkem pro dopravu Václav Kodet (KDU-ČSL). Kraj v té době požadoval za zpožděnou opravu silnice penále 6,65 milionu korun. Rekonstrukce 4,5 kilometru silnice byla ukončena v červenci roku 2007, podle smlouvy to ale mělo být o osm měsíců dříve.

Obě strany chtěly mimosoudní vyřízení. Přesto se soudí dál

Jednu z největších silničních staveb kraje měly na starosti firmy D. I. S. a Alpine Mayreder Valašské Meziříčí. U prvoinstančního soudu už padlo rozhodnutí, které přiznalo nárok na úhradu smluvní pokuty ve zhruba poloviční výši. Nyní běží odvolací řízení, což požadovaly obě strany sporu.

"Společnost D. I. S. mnohokrát nabízela mimosoudní vyřízení věci, a to i v průběhu soudního řízení, ovšem neúspěšně," dodala advokátka Iva Kremplová.

To samé tvrdí i náměstek hejtmana Libor Joukl, přesto soudy řeší případ dál.

"Navrhoval jsem mimosoudní vyrovnání. Už to vypadalo, že se dohodneme, ale nakonec to nedopadlo. Já už jsem to přebíral od minulého vedení kraje a nikdy jsem kvůli tomu v soudní síni nebyl. Už je to hra právníků. Připadá mi to jako nekončící příběh," popsal Joukl.

Jeho předchůdce Kodet na začátku sporu tvrdil, že na výši pokuty se kraj se zhotoviteli nedokázal dohodnout. Stavební firmy se bránily, že za tak dlouhé zpoždění nemohou. Kraj tehdy uznával, že o čtyřiadvacet dnů později předal staveniště, dalších šestaosmdesát dnů zpoždění byl ochoten tolerovat kvůli nepříznivému počasí. Penále požadoval za 133 dní.

Podle náměstka Libora Joukla firma D. I. S., která je členem skupiny PSJ, od té doby na hejtmanství neuspěla v žádné soutěži o zakázku. "Oni se občas přihlásili, ale neměli nejlepší nabídku," dodal náměstek hejtmana.