Jihlavskou kartou mohou cestující v Jihlavě platit už čtyři roky za MHD. Původně slibovaného rozšíření funkčnosti karty například ve školních jídelnách, knihovně, akvaparku či zoo se však radnice brání. Ilustrační snímek

Jihlavskou kartou mohou cestující v Jihlavě platit už čtyři roky za MHD. Původně slibovaného rozšíření funkčnosti karty například ve školních jídelnách, knihovně, akvaparku či zoo se však radnice brání. Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Jihlavská radnice prověřuje možnost platbami mobilem v MHD

  • 5
V květnu to budou čtyři roky od zavedení Jihlavské karty v místní městské hromadné dopravě. Karta se měla stát multifunkčním platidlem. Dodnes však neumí víc, než hradit jízdné ve vozech MHD. Podle zjištění MF DNES jihlavská radnice prověřuje možnost platby mobilem v MHD. Analýza by mohla být do měsíce.

Když v květnu roku 2010 Dopravní podnik zaváděl elektronickou jízdenku, takzvanou Jihlavskou kartu, radnice slibovala, že s ní bude možné v budoucnu platit i v městských zařízeních, jako je třeba akvapark či zoo.

Píše se rok 2014. A Jihlavská karta, jejíž zavedení vyšlo na 21 milionů korun, si od letošního července připíše jedinou novou funkci - evidenci ve sběrných dvorech.

Podle zjištění MF DNES se navíc nyní radnice poohlíží jiným směrem. "Hledáme i jiné cesty, protože jsou už modernější technologie než plastové kartičky. Je možné platit třeba mobily, tak jako se platí parkovné. Proto nyní analyzujeme, že by se takto dalo platit i v trolejbusech. Během měsíce bychom k tomu nějakou informaci měli mít," řekl náměstek primátora František Zelníček, který má sektor IT na radnici na starosti.

Ředitel jihlavského Dopravního podniku Josef Vilím byl touto informací zaskočen. "O tom nic nevím," podivoval se. "My jsme zásadně proti tomu, protože to jsou služby, které jsou finančně náročné, a my bychom přicházeli o tržby," dodal.

Sestrou pražské Opencard se nestane, plast je zastaralý

"Je to otázka jednání. Konkrétní roviny ještě nejsou, zatím to je spíše vize, která byla nastolena, a dali jsme za úkol ji prověřit. Jakmile bude zpracována analýza, půjdeme s jejími závěry za panem Vilímem," dodal náměstek Zelníček.

"Budeme pro, pokud nám to někdo zaplatí. Pokud nám někdo uhradí tržby, o které přijdeme. My na to momentálně nemáme," dodal s patrnou ironií v hlase Vilím.

Podle něj by se naopak mělo usilovat o rozšíření funkcí Jihlavské karty tak, jak bylo slibováno.

"Obyvatel Jihlavy by s kartou mohl zaplatit parkovné, občas jet MHD, zajít do knihovny, hradit stravné ve škole... těch aplikací by se dala vymyslet celá spousta. Ale obávám se, že to už není naše starost," dodal Vilím.

Ani v tom se však se Zelníčkem neshodne. "Budeme se snažit kartu využít, ale tak jak to bylo zpočátku zamýšleno, že to bude sestra Opencard, tak nebude. I v Praze už prohlašují, že plastová karta je zastaralá a že budou používat novější metody," řekl náměstek primátora. "Spíš s kartou budeme zacházet velice opatrně," dodal.

V Novém Městě funguje od ledna. A mnohem více než v Jihlavě

Přitom například Novoměstská karta, kterou v desetitisícovém městě zavedli teprve letos v lednu, poskytuje kromě svezení MHD i slevy v městských zařízeních. Například na vstupné na koncerty a do muzea, ale od září třeba i na obědy ve školních jídelnách či školné v mateřských školách.

"Letošní rok je náběhový, takže postupně se karta zavádí tam, kde je to logické. Například ve školství se slevy budou zavádět od září," řekl novoměstský starosta Michal Šmarda.

V ceně Novoměstské karty je zároveň roční jízdné na autobus, poplatek za komunální odpad plus slevy do městských zařízení. Držitelé Novoměstské karty mohou také surfovat čtyři hodiny denně, oproti dvěma hodinám bez karty, na veřejném internetu, který pokrývá i domácnosti, a navíc vyšší rychlostí.

Avšak slevy v Novém Městě nenabízí zadarmo. Základní Novoměstská karta stojí 900 korun. Další ceny se počítají podle slev, na něž mají uživatelé nárok. Karta se podle starosty vyplatí každému. Jen poplatek za komunální odpad ve městě totiž činí 480 korun.

V Novém Městě nevyužívají čipovou kartu tak jako v Jihlavě, ale pouze s čárovým kódem. Neumožňuje nabít si kredit a platit s ním za MHD jako v krajském městě.

Situaci s Jihlavskou kartou Šmarda nechtěl hodnotit. "Možná, že tam je situace složitější. Ale kdybychom u nás kartu zaváděli jen kvůli MHD - ta u nás samozřejmě hraje mnohem menší roli než v Jihlavě - nemělo by to smysl," dodal.

Karta půjčení knih neusnadní, domnívá se náměstek

Také v Pardubicích, kde se podobná karta jako v Jihlavě zaváděla v roce 2006, jsou dál. "Využití karty se našlo na všech základních školách v Pardubicích, kdy žáci kartu používají pro nákupy a evidenci obědů, někde také jako čipovou kartu pro vstup do školy," zmínila za tamní Dopravní podnik mluvčí Petra Brunová.

"Karta samozřejmě může sloužit jako identifikátor, víc bychom se do toho nechtěli pouštět," reagoval náměstek primátora Jihlavy Zelníček.

Ani například v knihovně potenciál pro Jihlavskou kartu nevidí. "Je to i otázka nákladů. Abychom za každou cenu chtěli využívat plastovou kartu, a stálo nás to peníze, to ne. Jestli by starším lidem, kteří do knihovny také chodí, Jihlavská karta usnadnila půjčování knih, tím si nejsem tak jist," dodal.

V Jihlavě už bylo vydáno 37 tisíc Jihlavských karet. "Jestli má Jihlava 50 tisíc lidí, je to zajímavé číslo," dodal šéf Dopravního podniku Vilím.

Novoměstskou kartu, která je v rozjezdu, zatím užívá podle Šmardy asi 200 uživatelů. "Považoval bych za úspěch, kdyby pět až deset procent obyvatel mělo svou kartu," dodal starosta desetitisícového města.