Odpůrci obchvatu Okříšek blokují pozemky. Je to drahý nesmysl, říkají

  11:39aktualizováno  11:39
Stop stav. Taková je teď situace v přípravě velkého obchvatu Okříšek a souvisejícího napojení průmyslové zóny Přibyslavice - Nová Ves. Majitelé pozemků, přes něž má napojení zóny vést, uspěli u krajského soudu se svou žalobou. Výstavbu blokují, protože si myslí, že je nová silnice zbytečná.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Půdu, kterou tam mám, nedám. Budu za ni bojovat, vložím do toho všechno úsilí.“ Tak shrnul Jan Dokulil z Nové Vsi svůj boj proti přeložce krajské silnice třetí třídy, která má okolo Petrovic propojit plánovaný obchvat Okříšek a významnou průmyslovou zónu Přibyslavice - Nová Ves.

Spolu se třemi dalšími vlastníky pozemků dali svůj nesouhlas s plánovanou přeložkou ke krajskému soudu. A uspěli.

Problém je v tom, že pokud se příští rok nekopne do země, nemusí silnice nikdy vzniknout. Neseženou se na ni dotační peníze, varovalo už dříve hejtmanství.

„Osobně vnímám přístup těch čtyř oponentů jako situaci, kdy opět vítězí zájem jedinců nad zájmem lidí v celé oblasti,“ komentoval situaci Pavel Pacal, náměstek hejtmana pro regionální rozvoj a zároveň radní Třebíče, který se jednání o nové silnici účastní.

Na stavbu za více než půl miliardy tlačí i velké firmy

V současné době kraj čeká na doručení písemného vyhotovení rozsudku a odůvodnění. „Což předpokládáme, že bude do tří týdnů. Na základě tohoto odůvodnění pak rozhodneme o dalších krocích,“ uvedla krajská mluvčí Eva Neuwirthová.

Zmíněná silnice k fabrikám a obchvat Okříšek jsou dvě části jednoho velkého projektu za odhadovanou částku převyšující půl miliardy korun. Ve finále má vzniknout kromě napojení fabrik obchvat několika obcí.

Vedení rozvíjejících se podniků s tisíci zaměstnanci už několik let tlačí na kraj, aby konečně něco udělal s lepším dopravním napojením. K závodům, mezi které patří například společnosti Mann+Hummel nebo Huhtamaki, vedou od Třebíče jen úzké silnice plné zatáček.

Čtveřice majitelů půdy je ale přesvědčená, že odbočka z velkého obkroužení Okříšek k fabrikám je jeden velký nesmysl.

Cesta do průmyslové zóny se prodlouží, tvrdí odpůrci

Jan Dokulil a další odpůrci jsou odhodlaní jít tvrdě za svým cílem: silnici definitivně pohřbít.

„A není to plané zdržování projektu. Jak soudkyně při vynesení rozsudku řekla, nebyly ze strany investora - tedy kraje - posouzeny všechny možnosti. Musím zdůraznit, že tři z nás, kteří jsme to dali k soudu, zároveň máme půdu ještě v lokalitě, kudy povede obchvat Okříšek, to je v druhé části projektu. A tam neklademe odpor. Tam je pro nás projekt srozumitelný,“ zdůraznil Dokulil.

A proč tedy je plánovaná silnice okolo Petrovic podle oponentů drahý nesmysl? „Protože je tam pro komunikaci třetí třídy naplánovaný příliš velký zábor orné půdy. Vychází to draho. Trasy do průmyslové zóny se nezkrátí, ale prodlouží. A co kraj bude dělat s komunikacemi, které nahradí přeložka? Chce je dát do správy obcím, což se nám taky nelíbí,“ zdůraznil.

Jenže poslední sčítání dopravy loni ukázalo skokový nárůst počtu kamionů v oblasti průmyslové zóny. „Od posledního sčítání před šesti lety u nás stoupl počet kamionů třikrát,“ řekl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Hejtmanův náměstek Pacal mu dal za pravdu. „Stačí si stoupnout na hlavní křižovatku v Okříškách, do centra se od Přibyslavic valí jeden kamion za druhým.“

Firmy se přestanou rozvíjet a mohou odejít, varuje radní

Jan Dokulil však nad sčítáním dopravy mávl rukou. „Myslíme si, že ta čísla byla zkreslená, protože byl zavřený Podklášterský most v Třebíči,“ upozornil. Argument firem, že nutně potřebují přeložku silnice kolem Petrovic, je podle něj lichý.

Na silnicích v lokalitě přímo u fabrik se prý kamiony nezdrží. Zaseknou se spíš v kolonách v Třebíči a dál na své trase. „Navíc přeložka je odvede od zdejší železniční stanice. Neavizuje náhodou Evropská unie, že bude podporovat železniční dopravu? Taky vidíme, že kamiony můžou jet na Kamenici a jezdí. Tedy na druhou stranu než na Třebíč,“ prohlásil. On a spojenci podporují spíš rozšíření silnice z Nové Vsi do Třebíče.

Náměstek hejtmana Pacal upozornil na hrozbu ztráty pracovních příležitostí pro Třebíčsko. „Pokud nebude v dohledné době řádné silniční napojení podniků, jejich zahraniční mateřské firmy buď v této lokalitě přestanou plánovat rozvoj a stavbu dalších hal, nebo se případně přesunou úplně pryč,“ dodal.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Všude budu stoprocentní, slibuje starosta Třebíče. Dál bude i náměstkem

Pavel Pacal (vpravo) zůstává starostou Třebíče i náměstkem Kraje Vysočina.

Kumulace funkcí vedení Kraje Vysočina nevadí. Pavel Pacal z hnutí STAN, který je nově starostou Třebíče, zůstane i...

OBRAZEM: Sněhová nadílka přinesla zábavu dětem a starosti řidičům

Sníh v Jihlavě.

Do začátku astronomické zimy zbývá ještě deset dní. Přesto většinu republiky v úterý a v noci na dnešek zasypal čerstvý...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Najdete na iDNES.cz