Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odpůrci obchvatu Okříšek blokují pozemky. Je to drahý nesmysl, říkají

  11:39aktualizováno  11:39
Stop stav. Taková je teď situace v přípravě velkého obchvatu Okříšek a souvisejícího napojení průmyslové zóny Přibyslavice - Nová Ves. Majitelé pozemků, přes něž má napojení zóny vést, uspěli u krajského soudu se svou žalobou. Výstavbu blokují, protože si myslí, že je nová silnice zbytečná.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Půdu, kterou tam mám, nedám. Budu za ni bojovat, vložím do toho všechno úsilí.“ Tak shrnul Jan Dokulil z Nové Vsi svůj boj proti přeložce krajské silnice třetí třídy, která má okolo Petrovic propojit plánovaný obchvat Okříšek a významnou průmyslovou zónu Přibyslavice - Nová Ves.

Spolu se třemi dalšími vlastníky pozemků dali svůj nesouhlas s plánovanou přeložkou ke krajskému soudu. A uspěli.

Problém je v tom, že pokud se příští rok nekopne do země, nemusí silnice nikdy vzniknout. Neseženou se na ni dotační peníze, varovalo už dříve hejtmanství.

„Osobně vnímám přístup těch čtyř oponentů jako situaci, kdy opět vítězí zájem jedinců nad zájmem lidí v celé oblasti,“ komentoval situaci Pavel Pacal, náměstek hejtmana pro regionální rozvoj a zároveň radní Třebíče, který se jednání o nové silnici účastní.

Na stavbu za více než půl miliardy tlačí i velké firmy

V současné době kraj čeká na doručení písemného vyhotovení rozsudku a odůvodnění. „Což předpokládáme, že bude do tří týdnů. Na základě tohoto odůvodnění pak rozhodneme o dalších krocích,“ uvedla krajská mluvčí Eva Neuwirthová.

Zmíněná silnice k fabrikám a obchvat Okříšek jsou dvě části jednoho velkého projektu za odhadovanou částku převyšující půl miliardy korun. Ve finále má vzniknout kromě napojení fabrik obchvat několika obcí.

Vedení rozvíjejících se podniků s tisíci zaměstnanci už několik let tlačí na kraj, aby konečně něco udělal s lepším dopravním napojením. K závodům, mezi které patří například společnosti Mann+Hummel nebo Huhtamaki, vedou od Třebíče jen úzké silnice plné zatáček.

Čtveřice majitelů půdy je ale přesvědčená, že odbočka z velkého obkroužení Okříšek k fabrikám je jeden velký nesmysl.

Cesta do průmyslové zóny se prodlouží, tvrdí odpůrci

Jan Dokulil a další odpůrci jsou odhodlaní jít tvrdě za svým cílem: silnici definitivně pohřbít.

„A není to plané zdržování projektu. Jak soudkyně při vynesení rozsudku řekla, nebyly ze strany investora - tedy kraje - posouzeny všechny možnosti. Musím zdůraznit, že tři z nás, kteří jsme to dali k soudu, zároveň máme půdu ještě v lokalitě, kudy povede obchvat Okříšek, to je v druhé části projektu. A tam neklademe odpor. Tam je pro nás projekt srozumitelný,“ zdůraznil Dokulil.

A proč tedy je plánovaná silnice okolo Petrovic podle oponentů drahý nesmysl? „Protože je tam pro komunikaci třetí třídy naplánovaný příliš velký zábor orné půdy. Vychází to draho. Trasy do průmyslové zóny se nezkrátí, ale prodlouží. A co kraj bude dělat s komunikacemi, které nahradí přeložka? Chce je dát do správy obcím, což se nám taky nelíbí,“ zdůraznil.

Jenže poslední sčítání dopravy loni ukázalo skokový nárůst počtu kamionů v oblasti průmyslové zóny. „Od posledního sčítání před šesti lety u nás stoupl počet kamionů třikrát,“ řekl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Hejtmanův náměstek Pacal mu dal za pravdu. „Stačí si stoupnout na hlavní křižovatku v Okříškách, do centra se od Přibyslavic valí jeden kamion za druhým.“

Firmy se přestanou rozvíjet a mohou odejít, varuje radní

Jan Dokulil však nad sčítáním dopravy mávl rukou. „Myslíme si, že ta čísla byla zkreslená, protože byl zavřený Podklášterský most v Třebíči,“ upozornil. Argument firem, že nutně potřebují přeložku silnice kolem Petrovic, je podle něj lichý.

Na silnicích v lokalitě přímo u fabrik se prý kamiony nezdrží. Zaseknou se spíš v kolonách v Třebíči a dál na své trase. „Navíc přeložka je odvede od zdejší železniční stanice. Neavizuje náhodou Evropská unie, že bude podporovat železniční dopravu? Taky vidíme, že kamiony můžou jet na Kamenici a jezdí. Tedy na druhou stranu než na Třebíč,“ prohlásil. On a spojenci podporují spíš rozšíření silnice z Nové Vsi do Třebíče.

Náměstek hejtmana Pacal upozornil na hrozbu ztráty pracovních příležitostí pro Třebíčsko. „Pokud nebude v dohledné době řádné silniční napojení podniků, jejich zahraniční mateřské firmy buď v této lokalitě přestanou plánovat rozvoj a stavbu dalších hal, nebo se případně přesunou úplně pryč,“ dodal.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.

V těchto místech se nachází průmyslová zóna Přibyslavice - Nová Ves. Současně s obchvatem Okříšek na trase mezi Třebíčí a Jihlavou měl Kraj Vysočina vybudovat i její napojení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vyhlášený havlíčkobrodský klub Vagon musel před dvanácti lety ustoupit nově...
Ve Vagonu začala sláva mnoha kapel. Dnes na místě klubu jezdí autobusy

Před dvanácti lety musel ustoupit novému autobusovému nádraží kultovní havlíčkobrodský klub Vagon. Zlatou éru zažil v letech 1999 až 2005. Začínala tam celá...  celý článek

Aktuálně zateplovaný dům v Okružní ulici ve Žďáře nad Sázavou o labutě nepřišel.
Labutě na domě v sídlišti Stalingrad zůstanou, jinde je skryl polystyren

Nejstarší sídliště ve Žďáře nad Sázavou, kterému i přes pokusy o přejmenování nikdo neřekne jinak než Stalingrad, v minulosti kvůli zateplování přišlo o kus...  celý článek

Mezi ulicí U Hřbitova a Telečská dnes vede provizorní cesta z panelů přístupná...
Jihlava stopla stavbu 30 metrů dlouhé silnice. Kvůli hygieně, zlobí se

Mělo to být pouhých třicet metrů nové silnice, která by ulevila přetíženým ulicím na jihu Jihlavy. Magistrát však nakonec propojku ulic Telečská a U Hřbitova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.