Prostřednictvím mobilní aplikace mohou obyvatelé Brodu nahlásit plné kontejnery, případně jejich poškození. Pokud tak člověk učiní, odboru životního prostředí i Technickým službám, jež se o svoz odpadu starají, přijde hlášení. V něm je aplikace informuje, ve které lokalitě se daný kontejner nachází.
Uživatel jednoduše „rozklikne“ příslušné kontejnerové stání. Přímo v aplikaci pak udělá i fotku a automaticky ji odešle.
Ve velkém se tento program pro mobilní telefony s operačním systémem Android začal po Brodě šířit v posledních dvou měsících. Město, jež se samo podílelo na jeho vylepšení, spustilo velkou informační kampaň.
Množství podnětů veřejnosti ho ovšem trochu zaskočilo.
„Aplikace konečně začala fungovat tak, jak by měla. A lidé ji využívají. Jen za poslední měsíc nám přišlo několik desítek podnětů,“ informoval Beno Trávníček z odboru životního prostředí, který má tuto novinku na starosti.
Město bude řešit, jak rychle na jednotlivé podněty reagovat
Pro jeho odbor i Technické služby tím však vznikl menší problém. Zatím totiž neexistuje přesný postup, který by určoval, jak rychle je třeba nahlášené podněty vyřešit.
„Budeme se s Technickými službami domlouvat na takových věcech, jako co dělat, když třeba plný kontejner někdo nahlásí ve středu a na čtvrtek je naplánován jeho pravidelný vývoz. Zda den počkat, či ho vyvézt okamžitě. Zda je vhodné, aby tam byla nějaká časová prodleva a případně jak dlouhá,“ řekl Trávníček.
„V souvislosti s chodem aplikace se budeme bavit s Technickými službami o případném posílení svozu tříděného odpadu. Prostor na nějakou reakci určitě existuje,“ vzkázal brodský místostarosta Zbyněk Stejskal, do jehož kompetence Technické služby spadají.
Mobilní aplikaci k monitorování separačních stání využívají i jiná města v kraji. Ke stažení jsou například pro Žďár nad Sázavou nebo Třebíč.
„Aplikace u nás běží třetím rokem. Občané se ji naučili využívat,“ pravila mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová.
Chotěboř jde dál, aplikací lidé upozorní na jakékoliv nedostatky
Velmi by se před pár týdny hodila i Chotěboři. Tam v polovině února změnili systém svozu odpadu ve snaze přimět obyvatele více třídit. Komunální odpad se od té doby vyváží jen jednou za dva týdny. A kolem separačních stání bylo rázem přeplněno. Ukázalo se, že když lidé skutečně třídit začnou, kontejnery nestačí.
„Každý má dnes v kapse chytrý telefon. S jeho pomocí je takové informování radnice o různých nedostatcích ve městě velice jednoduché. Nikdo nemusí nikam na úřad, podnět zašle během pár vteřin přímo z místa,“ pověděl chotěbořský místostarosta David Šafránek.
Proto i toto město připravuje spuštění podobné aplikace. V Chotěboři však chtějí jít o kus dál a neomezovat se pouze na kontejnery a svoz odpadu.
„Chtěli bychom takový nástroj, s jehož pomocí by lidé mohli informovat o jakýchkoliv nedostatcích či závadách. Nejen o přeplněných kontejnerech, ale třeba i o poškozené lavičce, chybějícím koši či nesvítící lampě,“ popsal Šafránek.
Místostarosta se o vytvoření takové aplikace zajímá od svého nástupu na úřad. „Necháme si ji naprogramovat přímo na míru. Některé nabídky jsme už dostali, pár dalších vývojářů ještě oslovíme,“ dodal druhý muž radnice.
Aplikace by měla fungovat na podobném principu jako ta s odpadem v Havlíčkově Brodě. Uživatel nahlásí závadu, informace okamžitě přijdou k úředníkovi, který je přepošle konkrétním vykonavatelům. Na nich pak bude záležet, jak vysokou každý nahlášený problém dostane prioritu.