Oba dva úseky se původně měly opravovat už v letošním roce. Jenže v únoru podalo sdružení Děti Země rozklad proti stavebnímu povolení.
„Argumentů máme víc. Především ale chceme přitáhnout pozornost nového ministra dopravy k přemrštěné ceně oprav. Zjistili jsme, že lze D1 rekonstruovat třikrát levněji za poloviční dobu, pokud by se zvolila jiná metoda, a to takzvaná fragmentace. Jen je potřeba vnímat názor odborníků na dopravní stavby, které dosud ministerstvo neposlouchalo,“ tvrdí Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.
Ekologům vadilo i to, že se při plánování stavby neposuzoval její vliv na životní prostředí. A chybělo jim zároveň nové územní rozhodnutí. To bylo podle ekologů potřeba kvůli rozšíření vozovky.
Po necelém roce však argumenty sdružení komise ministerstva dopravy a sám ministr Dan Ťok odmítli. Oproti původnímu stavebnímu povolení ale ministr zpřísnil podmínky výstavby a zvýšil zejména ochranu vodník toků, které by mohly být stavebními úpravami dotčeny.
Dálnice je zhruba 10 let za svou životností
„U prvního úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím rozhodnutí už nabylo právní moci, termín nabytí úseku z Hvězdonic do Ostředka vychází na konec tohoto týdne,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Loni začali na dálnici D1 silničáři opravovat první čtveřici úseků mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Dokončeny dosud byly dva. Napřesrok plánuje Ředitelství silnic a dálnic zahájit práce na dalších pěti úsecích.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je kvůli ulehčení uzavírek rozdělená na 21 úseků, které se mají opravovat postupně.