Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpevněná ranvej se na letišti v Jihlavě začne budovat nejdřív za rok

  17:27aktualizováno  17:27
Zpevněnou dráhu letiště v Jihlavě letos nedostane. Magistrát její budování odloží nejdříve na příští rok. Důvodem jsou nedořešené majetkové vztahy k pozemkům. Už rok je stát blokuje, paradoxně pro rozšíření letiště. K těmto účelům je nyní potřebuje město. Stavba má přijít na více než 70 milionů.

Letiště v Jihlavě-Henčově má, stejně jako ostatní letiště na Vysočině, pouze travnatou přistávací dráhu. A tak tomu zůstane minimálně v počátku příštího roku. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Zvýšit návštěvnost celého jihlavského regionu a Vysočiny a hlavně vyhovět potřebám velkých firem a podniků. To jsou největší důvody, proč jihlavský magistrát už roky připravuje výstavbu zpevněné vzletové a přistávací dráhy na letišti v Jihlavě-Henčově.

Jenže minimálně i na začátku příští sezony se bude moci opět využívat jen travnatá plocha. Letiště letos už zpevněnou dráhu nedostane. Její výstavba začne nejdříve v roce příštím.

„Podle původních předpokladů se mělo stavět už letos, ale město ještě od státu nezískalo potřebné pozemky,“ vysvětlil pro ČTK mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis. Jak dodal, komplikovaná jednání o jejich uvolnění by mohla skončit letos.

„Po vyřešení majetkoprávních vztahů může úřad nechat dokončit projektovou dokumentaci a v roce 2016 by mohlo proběhnout výběrové řízení na dodavatele a zahájení stavby,“ pravil jihlavský mluvčí.

Stát pozemky blokuje, paradoxně pro rozšíření letiště

Výstavbu už rok komplikuje do jisté míry bizarní věc. Stát pozemky, které jsou pro budování nové dráhy potřebné, blokuje právě proto, aby byly použitelné pro rozšíření letiště a nemohly být uvolněny k jiným účelům.

Investorem výstavby však bude Jihlava. Pozemky je tak nutné odblokovat a předat jinému vlastníkovi. „Odstranění blokace je náročný administrativní úkon, který v tomto případě musí projednat několik ministerstev,“ poznamenal Radek Tulis.

Nová přistvací a vzletová dráha by měla být dlouhá 1300 metrů. Její vybudování by mělo přijít na 72 milionů korun. Třiceti miliony přislíbil přispět Kraj Vysočina, smlouva s ním na uvolnění peněz však platí jen do konce příštího roku.

Komplikací však může být i postoj obcí v okolí. Jejich obyvatelé sepsali petici proti rozšíření letiště, podepsalo ji na pět stovek lidí. Obávají se zhoršení životního prostředí, znehodnocení pozemků a hlavně překročení hygienických limitů hluku a poškozování zdraví.

Protest jako proti přivaděči k dálnici místo blátivé cesty

„S dostavbou nesouhlasíme, protože hluková studie se nám nezdála příznivá,“ vyjádřil se už před časem starosta Velkého Beranova Jan Plevčík. Jen z této obce je podepsáno přibližně 200 lidí.

Také v Měšíně s dostavbou nesouhlasí. „Za obec jsme na žádost kraje o vyjádření odpověděli, že to nechceme,“ doplnil starosta Aleš Lancman. Také Měšínští mají obavy ze zvýšeného hluku, bojí se i případných nočních letů. (více o petici proti stavbě ranveje čtěte zde)

Naopak podle Zdeňka Kölbla ze společnosti Air Jihlava - service se výstavbou dráhy hluk naopak sníží. „To je jako kdybych protestoval proti vybudování kvalitního přivaděče na dálnici v místě blátivé cesty,“ přirovnal.

Na Vysočině dosud není jediné letiště se zpěvněnou ranvejí. Všechna větší letiště – tedy v Jihlavě, Havlíčkově Brodě, Chotěboři, Přibyslavi a Křižanově – mají jen travnatý povrch. Sloužit proto mohou jen přes letní sezonu a pro menší a lehčí letadla.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Další z rubriky

Kdo bude řídit dopravní podnik v Jihlavě? Konkurz vypíšou až v září

Ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Jihlava hledá nového výkonného ředitele dopravního podniku. Ten současný Josef Vilím se do výběrového řízení hlásit už...

Nepil jste? ANO zvažuje zavést před hlasováním zastupitelstva testy

Testování cyklistů na alkohol na vinařské cyklostezce u Strachotína.

Do renesanční síně jihlavské radnice vstupuje hlídka městské policie. Vyzývá vybrané zastupitele, kteří zde zrovna...

Z hvězdárny v akci Z zbyla věž čaroděje Merlina, jíž se Třebíčané vyhýbají

Úpatí třebíčského kopce Strážná hora je oblíbeným místem vycházek. Už tři...

Úpatí kopce Strážná hora v Třebíči dominuje už tři desetiletí torzo nedostavěné cihlové věže. Někteří lidé jí říkají...

Najdete na iDNES.cz