Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohádkové náměstí v Telči je plné aut. Radnice zvažuje změnu pravidel

  17:38aktualizováno  17:38
Vedení radnice v Telči uvažuje o tom, že změní dopravní pravidla pro náměstí Zachariáše z Hradce. Je jedním z nejkrásnějších na světě, místní si ale začínají čím dál víc myslet, že se mění v parkoviště.

Telč zvažuje, jak moc omezit automobilovou dopravu na náměstí Zachariáše z Hradce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Problém se stupňuje zejména v hlavní turistické sezóně, kdy někteří řidiči nerespektují, že se centrum po většinu dne mění v pěší zónu. Řešení by mohl přinést například výsuvný sloupek, kterým by se vjezd na náměstí mohl regulovat.

„O závoře nebo zábraně v bráně se opakovaně uvažovalo, dříve to ale nedovolovaly dopravní předpisy. Shodou okolností nyní s odborníky tuto variantu znovu otevíráme, prozatím jsme ve fázi diskuse nad řešením prostoru před bránou,“ uvedl starosta Telče Roman Fabeš. „A pokud to bude možné, přidáme k tomu rezidentní stání,“ doplnil.

Podle Fabeše se před zhruba dvěma lety konala veřejná anketa o problematice průjezdnosti centra města, tehdy se do ní ale zapojila jen mizivá část obyvatel náměstí a přilehlých ulic.

Také se sešlo minimum návrhů na podobu změny, která by středu města prospěla.

„Lidé by chtěli zavést taková opatření, která by se jich ale nedotkla. Pochopitelně nejde vyhovět všem. Bohužel ale u většiny chybí ochota se alespoň nějak omezit. Ten systém není vůbec špatně nastaven, jen se nedodržuje,“ konstatuje starosta.

Někteří lidé jsou líní zaparkovat opodál a dojít pěšky

V letní sezóně se vjezd na náměstí toleruje od desáté hodiny dopolední až do čtyř hodin odpoledne - pouze však se zakoupením parkovací karty nebo na povolení města.

Volně se motoristé v letních měsících na náměstí dostanou pouze od osmi do deseti dopoledne a od čtyř do šesti odpoledne.

Místní však nejvíce trápí skutečnost, že časové rozmezí řidiči nedodržují a že navíc na náměstí v určené časy vjíždějí ti, kteří nemají ani kartu, ani souhlas od radnice.

„Čeho je moc, toho je příliš. Samozřejmě, za turisty jsme rádi, ale musí se nastolit nějaký limit, aby nebylo náměstí přeplněné,“ říká Josef Svoboda, provozní jedné z restaurací sídlící přímo na náměstí.

Také podotkl, že občas lidé zcela zbytečně vjíždějí do úplného centra autem namísto toho, aby zaparkovali na parkovištích opodál a do centra došli pěšky.

Na návrh čekají památkáři

Památkáři by proti výsuvnému sloupku nic neměli. Jeden už navíc v historické části Telče je.

„Samozřejmě vždy záleží na konkrétním projektu, ale jakoukoli regulaci dopravního provozu na podobných historických náměstích jedině vítáme. Ještě jsme však nebyli kontaktováni s návrhem řešení situace zde v Telči,“ uvedla ředitelka tamního pracoviště Národního památkového ústavu Martina Indrová.

Vedení města zapsaného na prestižním seznamu UNESCO musí ale brát zřetel i na nespočet kulturních a jiných akcí vyžadujících dobrou dopravní obsluhu.

Jak uvedl starosta Fabeš, bude muset být připraven i operativní systém vpouštění vozidel na náměstí. „Úplný zákaz vjezdu na tomto místě nepřipadá v úvahu,“ řekl.

Nové řešení by město chtělo nalézt letos a spustit ho v cvičném provozu. „Pokud by bezproblémově fungoval, pro příští rok bychom jej zavedli natrvalo,“ doplnil šéf telčské radnice.

Rezidenčních karet je víc než parkovacích míst

Lidé v Telči upozorňují ještě na jinou věc: že na náměstí jsou sice zavedené rezidenční karty pro parkování, ale vystavilo se jich víc, než je počet reálných míst pro auta.

„Držitelé karet mohou využít i parkovací stání mimo centrum. Na kartu má dle platných zákonů nárok daleko více lidí, než je možné. Dobrovolně se jí nikdo nevzdá,“ zmiňuje trhliny systému Roman Fabeš.

„Jak je naše náměstí výjimečné po stránce architektonické, tak je bohužel výjimečné i po stránce dopravní. Sbíráme zkušenosti i v jiných městech,“ poznamenal.

Radnice se chce také víc zaměřit na kontroly. „V současné době máme na částečný úvazek pracovníka veřejného pořádku, ale v takovém počtu se to nedá zvládnout. Podle mého názoru by dopravní režim měla ohlídat především policie, ale kontroly jsou pouze nárazové,“ uvádí Fabeš.

Dodal, že debaty týkající se tohoto tématu vždy skončí u možnosti zavedení městské policie. To by ale pro městský rozpočet znamenalo enormní zátěž.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Kdo bude řídit dopravní podnik v Jihlavě? Konkurz vypíšou až v září

Ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Jihlava hledá nového výkonného ředitele dopravního podniku. Ten současný Josef Vilím se do výběrového řízení hlásit už...

Z hvězdárny v akci Z zbyla věž čaroděje Merlina, jíž se Třebíčané vyhýbají

Úpatí třebíčského kopce Strážná hora je oblíbeným místem vycházek. Už tři...

Úpatí kopce Strážná hora v Třebíči dominuje už tři desetiletí torzo nedostavěné cihlové věže. Někteří lidé jí říkají...

Atomy potřebuje vidět jen vědec, ne člověk ve fabrice, tvrdí Romanovský

„Pokud bychom za jádro atomu považovali třeba tuto desku, označující střed...

Jihlavský rodák Vladimír Romanovský instaluje a opravuje mikroskopy za miliony korun. Už jedenáct let pracuje pro...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ZÁKAZNICKÉ PODPORY S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 24 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz