V Račerovicích se často potkává v esíčku zatáček traktor s náklaďákem.

V Račerovicích se často potkává v esíčku zatáček traktor s náklaďákem. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Lidem v obci dochází trpělivost, chtějí stopnout kamiony

  • 0
Některým obyvatelům Račerovic i dalších obcí na trase krajské silnice II/351 na Vysočině už dochází trpělivost s náklaďáky, které jim začaly jezdit před okny poté, co se opravovala cesta u Okříšek. Uvažují, že prosadí osazení zákazových značek.

Je to bizarní obrázek, když se v Račerovicích potkává v esíčku zatáček traktor s náklaďákem. Historicky tu domy stojí v některých místech těsně u silnice. A když se pak proti sobě vynoří dva mnohatunové kolosy, není to pro šoféry úplně jednoduchá situace. A potíže mají nejen traktoristé, ale i řidiči osobních aut.

Části místních obyvatel dochází trpělivost. Sepsali dotaz, který adresovali třebíčské radnici. „Naším cílem je prosadit zákaz těžké kamionové dopravy po silnici II/351. Zajímalo by nás, zda nás město Třebíč v tomto úsilí nějakým účinným způsobem podpoří,“ ptají se mimo jiné. Chtějí dosáhnout toho, aby byl úsek od Třebíče po Kamenici osazen dopravními značkami, které zamezí průjezdu vozidel nad šest, respektive sedm a půl tuny. S výjimkou dopravní obsluhy.

Často tudy projede přes 200 těžkých aut za den

„Kamiony si přes nás evidentně zkracují cestu z Třebíče na tranzitní silniční tahy, stále častěji zaznamenáváme cizí registrační značky, protože silnice se stává populární zkratkou a také objízdnou trasou kvůli úspoře mýta. Frekvence průjezdu těžkých vozidel ve všední den často překračuje číslo 200. Přičemž ale na uvedené trase není žádný velký výrobní závod nebo logistické centrum, které by vyžadovaly pravidelné spojení s těžkou přepravou,“ stojí dál v dopise.

Račerovičtí zvažují, že založí občanské sdružení, mají prý už podporu od některých obyvatel dalších obcí na trase silnice 351 - Čechtína i Kamenice.

Potíž vznikla v době, kdy se opravovala silnice II/405 u Okříšek. Přes Račerovice vedla objížďka. Řidiči zjistili, že vlastně mají k dispozici sice zatáčkovitou a ne vždy dokonale širokou, ale opravenou, a pokud není sníh, i dobře průjezdnou silnici. A bonusem navíc jsou uspořené kilometry.

„Je jasné, že si to nechali nastavené v navigaci. Navíc kamioňáci si tyto informace předávají vysílačkou,“ zmínila Monika Vavřínková z Krajské správy a údržby silnic Kraje Vysočina. Úspora je přes deset kilometrů.

Vavřínková ovšem upozorňuje, že velkou překážkou ve vyřizování případného omezení vjezdu kamionům bude fakt, že silnice byla před šesti lety spravovaná.

„Ano, náklaďáky, hlavně když jsou přetížené, ničí silnice. Na druhou stranu, když se II/351 opravovala, investovalo se do úseku dlouhého bezmála 23 kilometrů 123 milionů korun včetně evropské dotace. Vozovka musí vykazovat stanovené parametry,“ podotkla Vavřínková. V roce 2009 se opravovaly propustky, krajnice, dělaly se zátěžové zkoušky.

Bude nutné vyjádření vlastníka silnice

Třebíčský místostarosta Vladimír Malý uvedl, že bude nutné mít v ruce reálná čísla, kolik doopravdy přes Račerovice projede denně těžkých aut a jak se to změnilo oproti minulosti. Dají se získat sčítáním.

Vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina doporučil obrátit se na silniční úřad. Pro omezení tonáže bude chtít vyjádření vlastníka silnice, tedy kraje, a dopravní policie. Bude chtít znát podrobné technické údaje o tělese vozovky. Když někdo někam osadí zákazovou značku, nesmí to být právně napadnutelné dopravními společnostmi.

Ve Velkém Meziříčí už několik let dělají všechno pro to, aby dostali z průtahu města tranzit unikající mýtným branám na dálnici D1. Dělali podrobnou analýzu, kdo a v jakém počtu městem projíždí.

„Je důležité mít objízdnou trasu pro úsek, odkud chcete vytlačit tranzit. V našem případě je to dálnice D1. Udělali jsme projekt zákazového dopravního značení, komunikujeme s dopravním inženýrem i majitelem průtahu, tedy krajem,“ naznačil tamní starosta Radovan Necid, že byť už pokročili, ještě ve svém úsilí nevidí konec.