Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obyvatelé bytovky v Brodě sepsali petici proti stavbě parkovacího domu

  15:59aktualizováno  15:59
Záměr havlíčkobrodské radnice vybudovat nový parkovací dům v Husově ulici vyvolal vlnu odporu a petici. Projekt, který chce město realizovat na místě stávajícího parkoviště naproti soudu a policejnímu ředitelství, se nelíbí obyvatelům blízké bytovky. Ti se bojí hluku a větší dopravní zátěže.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Ještě než radnice stačila zveřejnit, jak by parkovací dům vypadal a fungoval, vystoupila s protestem většina obyvatel domu. V petici adresované radnici si stěžují na větší dopravní zátěž, hluk a zhoršený výhled z oken. Obávají se "železobetonového monstra", jak ho nazývají.

"Za vysoké ceny jsme si od města byty koupili. Město je obhajovalo tím, že jsme v centru. Počítali jsme, že nám za to nechá parkoviště. To se nestalo. A tak teď přijedeme a čekáme půl hodiny v autě, než se uvolní místo," uvedl Pavel Doležal, jeden z obyvatel bytovky. "Chceme parkování řešit, ale ne tak, aby tu přibyla další doprava," dodal.

"Okolo jsou čtyři panelové domy, policie, soud, k tomu připočtěme blízkost centra. Zaparkovat zde během dne je téměř nemožné. Většina obyvatel se těšila na rozšíření parkovacích ploch, jenže ve výsledku budou naše možnosti spíše omezeny," domnívá se další z obyvatel Lukáš Veselý.

O záměru nás nikdo včas neinformoval, tvrdí obyvatelé

Lidé si navíc stěžují, že je o záměru výstavby nikdo včas neinformoval. "Dozvěděli jsme se to, až když tady začali něco měřit," poznamenal Doležal. "Bylo by zapotřebí zlepšit komunikaci zastupitelů směrem k nám a otevřít veřejnou diskuzi. Stavět nás takto před hotovou věc mi nepřijde fér," tvrdí Veselý.

Podle brodského radního Libora Honzárka se ale o až tak novou věc nejedná. "Ten záměr už tu je několik let, vznikal ještě za bývalého starosty Kruntoráda," říká.

V té době byl také dotažen do územního rozhodnutí. Nynější radnice záměr oprášila a pokračuje v něm. "Do práce do centra dojíždí auty 300 až 400 zaměstnanců. Parkují v okolních ulicích po celý den, kde pak není místo pro obyvatele i pro ty, kdo si jedou na chvíli něco vyřídit," vysvětluje, proč město chce parkovací dům v Husově ulici.

Jak Honzárek dodává, že obyvatelé se stavby bojí zbytečně. Nemá se jednat o žádné vysoké garáže. "Mělo by jít o zhruba dva a půl metru velkou stavbu, prakticky jen zastřešení nynějšího parkoviště a srovnání terénu s Husovou ulicí," vysvětluje.

Krytá stání by byla na místě nynějšího parkoviště, o patro výš by byla otevřená. Vzhledem k více než čtrnáctimetrové vzdálenosti od bytovky by to neznamenalo zastínění jejích oken.

Stání za dvě stovky na měsíc a menší hluk

Ke krytým stáním by se mělo jezdit od bytovky, kudy se nyní vjíždí na parkoviště, vrchní patro by mělo vjezd od policie. Tím by odpadla dopravní zátěž, které se obyvatelé obávají. A rovněž by se snížil hluk, i díky dvoumetrové prosklené protihlukové stěně ve vrchním patře. "Pro obyvatele by to dokonce byl menší hluk, než jaký je tam teď," konstatoval Honzárek.

A město je ochotno uvažovat i o další velké výhodě pro obyvatele panelového domu. Celé spodní patro by totiž mohlo sloužit jen jim. Necelou padesátku krytých stání by si mohli pronajmout. Za kolik, není jasné, hovoří se o ceně kolem dvou stovek měsíčně. Například u budovy RossIn před nádražím platí obyvatelé o stokorunu měsíčně víc, garáže se v centru Brodu pronajímají i za dva tisíce korun měsíčně.

"Ten projekt nevypadá úplně špatně," připustil i Lukáš Veselý, když viděl dokumentaci. Petice se podepisovala ještě předtím, než plánky radnice zveřejnila. "Už podle obrázku můžu říct, že se moje obavy lehce rozptylují," dodal.

"S malůvkami se teprve budeme seznamovat, s představiteli města se sejdeme a uvidíme," doplnil ho i Pavel Doležal.

Zda se skutečně v takové podobě bude parkovací dům stavět, ale zatím není jisté. Záležet bude na penězích. "Pokud by vyšel na deset milionů, chtěli bychom do toho jít. Pokud by projekt stanovil cenu dvojnásobnou, asi bychom od toho upustili," konstatoval Honzárek.

Projekt v Jihlavě má trhliny

V Jihlavě dostal projekt parkovacího domu pořádné trhliny. Ještě do úterního zasedání zastupitelstva to vypadalo, že by se mohlo začít se stavbou za 180 milionů ještě letos. Opozici se ale nelíbí zejména výběr lokality na třídě Legionářů, kde by parkovací dům s 350 místy zabral stávajících asi 160 míst.

Minimálně do červnového jednání zastupitelstva jsou přípravy celého projektu pozastaveny. "Myslel jsem, že diskuze o tom, zda je parkovací dům v Jihlavě potřebný, máme už aspoň pět let za sebou," řekl náměstek primátora Josef Kodet.

"Termín zahájení stavby na podzim padá, s takovou budeme rádi, když se na podzim zahájí projektování," dodal Kodet.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Matka žáka základní školy dala facku učitelce, ta musela do nemocnice

Na učitelku zaútočila matka jednoho ze žáků v jihlavské základní škole Jungmannova. Kantorka po útoku musela na ošetření do nemocnice. Podle policie se...  celý článek

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce...
Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.