Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když je na D1 nehoda, v Beranově nepřejdou silnici. Obec chce obchvat

  10:28aktualizováno  10:28
Dvě nové silnice, které výrazně ulehčí dopravě ve středu města či obce, připravuje Kraj Vysočina. Nové obchvaty za stovky milionů korun má mít Jihlava a Velký Beranov. Jenže co jedněm pomůže, může jiným uškodit. Proti nastíněné trase nyní vystupují lidé z okrajové jihlavské části Helenín.

Velkým Beranovem projede denně přes osm tisíc aut včetně těžkých kamionů. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Tisíce aut denně projedou Velkým Beranovem na Jihlavsku. Sjíždí tudy celá řada řidičů jedoucích po dálnici D1 ve směru od Brna a vedou tudy i spojky krajského města se Žďárem nad Sázavou a Velkým Meziříčím.

Podle posledního sčítání dopravy z roku 2010 vesnicí projede téměř 8 400 vozidel denně. A lepší to není ani dnes. Spíš naopak.

Místní obyvatelé touží po obchvatu a kraj už tuto stavbu zařadil do svých priorit. Společně s obchvaty Jihlavy a Okříšek.

„Bydlím nahoře u silnice a kvůli velké dopravě nám v domě praskají stropy. A když jede kamion, tak se mi chvěje postel,“ řekla důchodkyně Zdena Dvořáková. Šla zrovna po úzkém chodníku, který vede okolo hlavní silnice ve směru od dálnice a Žďáru nad Sázavou. Míjelo ji jedno auto za druhým.

„Tady ten asfalt před měsícem spravovali a už je to zase špatné,“ ukázala na záplaty ve vozovce.

Odlehčit tahu na Velké Meziříčí

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla by měl obchvat Velkého Beranova přijít zhruba na 160 milionů korun.

Kraj bude i vykupovat pozemky. „Obec samozřejmě pomůže a udělá všechno proto, aby obchvat vyšel,“ potvrdil starosta Jan Plevčík. Podle něj stavba nové silnice nepomůže jenom obyvatelům Velkého Beranova k většímu klidu a bezpečí.

„To není jen problém Beranova, ale celé dálnice, přivaděče k ní a hlavně nákladní dopravy. Řidiči se naučili jezdit zejména po ‚staré‘ brněnské silnici II/602 až do Velkého Meziříčí (na ní se nevybírá mýtné - pozn. redakce). Tím pádem je celý Velký Beranov zahlcen nákladní automobilovou dopravou,“ upozornil Plevčík.

„Provoz je tady šílený. A jsou dny, hlavně když se stane havárie na dálnici, že u nás není možné přejít z jedné strany silnice na druhou,“ doplnil obecní zaměstnanec Vladimír Prchal.

Obchvat Velkého Beranova a Nových Domků povede směrem k Henčovu. Tam se na něj má napojovat nový jihlavský okruh. Jenže navrhovaná trasa se nelíbí lidem v Heleníně, okolo kterého by silnice vedla.

„Dal jsem připomínky k vznikajícímu novému územnímu plánu a stavil se i na kraji. Směs těch obchvatů se mi nelíbí,“ říká Vladimír Havlíček z helenínského osadního výboru. Žije v Hálkově ulici, poblíž které by obchvat vedl. Silnice je plánována přes pole, kde se navíc staví nové rodinné domy.

Varianta podle obyvatel by byla delší a dražší

„Já bych volil trošku smysluplnější obchvat, který by začínal před Čížovem, vedl by kolem Kosova přes řeku Jihlavu na Brádlo a pod Velkým Beranovem, kde je Loudilka. Překřížil by silnici II/602 a pak pokračoval k silnici na Žďár nad Sázavou. A na druhé straně by směřoval okolo letiště k Herolticím,“ uvedl Havlíček.

Tato varianta by však byla výrazně delší, a tedy nákladnější. Kraj si například dělal propočet nákladů na přemostění řeky Jihlavy u Malého Beranova a dospěl k sumě blížící se jedné miliardě korun. Uvedl to náměstek hejtmana Joukl.

„Na mnou navrhované trase by neexistovaly problémy jako v Heleníně nebo v Sasovském údolí, kde lidé také protestují. Šlo by o jeden most přes řeku, který by ale stejně musel někde být i při jiných trasách obchvatů,“ reagoval Havlíček.

O projekt se začne zajímat blíže také osadní výbor v Henčově. „Zatím jsme žádný plán neviděli. Dám žádost na magistrát, aby nám k tomu dali nějaké podklady,“ sdělil za obyvatele Henčova Pavel Körber.

Obchvat Jihlavy v trase okolo Helenína a Kosova by měl podle náměstka Joukla stát přibližně 700 milionů korun. Obě velké stavby by mohla až z 85 procent financovat Evropská unie, zbylou částku by dodal Kraj Vysočina. Ten chce obě stavby zahájit do roku 2020.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Optokon, v jejímž čele stojí už od roku 1991 Jiří Štefl, vyvinula i...
Jihlavská firma vytvořila neviditelný plot, mohl by třeba hlídat hranice

Jiří Štefl stál před více než čtvrt stoletím u vzniku Optokonu. Firma nyní dává v Jihlavě práci více než stovce lidí. Ačkoliv společnost, jejíž výrobky využívá...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.