Vysokorychlostní železnice by měla protnout Vysočinu. Zvažují se dvě varianty. Proti té pravděpodobnější nyní protestuje osmička obcí v kraji. Ilustrační snímek

Vysokorychlostní železnice by měla protnout Vysočinu. Zvažují se dvě varianty. Proti té pravděpodobnější nyní protestuje osmička obcí v kraji. Ilustrační snímek | foto: SŽDC

Obce brojí proti vysokorychlostní trati. Půlí vesnice a ničí mokřady

  • 27
Vysokorychlostní železniční trať u nás nechceme, vzkazuje na krajský úřad i ministerstvo dopravy osmička obcí z Vysočiny. Po všech se těsně před Vánocemi začaly šířit nesouhlasné petice. Podepisují je stovky lidí, kolem jejichž domů by za patnáct let mohla vést nová trať spojující Prahu s Brnem.

Stát má plány na budování vysokorychlostní trati už několik let, ovšem nyní aktualizoval původní údaje a přes Vysočinu natáhl novou linku, jež do roku 2030 spojí Prahu s Brnem. Trasa se více blíží dálnici D1. Jenže na Jihlavsku a Pelhřimovsku vyvolala poprask.

"Osm obcí, které leží přímo na trase nové varianty, jsme se spojili. V každé zvlášť sepisujeme a podepisujeme protestní petici. Tu na konci roku pošleme na krajský úřad i ministerstvo dopravy," přiblížil starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm.

Do protestní akce se zapojily obce mezi Jihlavou a Humpolcem těsně před Vánocemi. Nelíbí se jim nové vedení trasy. To v některých případech vede přímo přes vesnici a půlí ji na dvě části. Jindy zase protíná chráněná území, velké rybníky či mokřady, ale třeba i rekreační oblasti.

Kudy má trať vést

Trasa vysokorychlostní trati se momentálně posuzuje ve dvou variantách – V7 a H4. Více pravděpodobná je momentálně druhá z nich.

Obě trasy vedou z Prahy přes Benešov a jižně obkružují Vlašim. Pak se ale dělí. Zatímco trasa V7 se stáčí severněji, v Lokti překonává dálnici, překlene Želivskou přehradou a tunelem pod hřebenem Melechova se dostane ke Světlé nad Sázavou a dále na Havlíčkův Brod, trasa H4 zůstává na jižní straně D1. Přes Čechtice a Želiv se dostává jižně od Humpolce, odkud míří dvěma oblouky do Jihlavy. Tu by měla obkroužit ze severu. S trasou V7 se potká u Velkého Beranova, kam se stáčí plánovaná trať z Havlíčkova Brodu.

Trasa V7 z Prahy do Brna měří zhruba 215 kilometrů, trasa H4 je pět kilometrů kratší. Tuto vzdálenost by nové moderní vlaky mohly urazit za necelou hodinu.

"Moc nevěřím, že naše petice něco zmůže a celý projekt zastaví. Pokud se tak nestane, přál bych si alespoň, aby nám pomohla k vyšším kompenzacím," vysvětlil Böhm.

Trasa železničního koridoru, kterým by vlaky mohly jezdit až třísetkilometrovou rychlostí, se plánuje už poněkolikáté. První verze kopírovala spíše nynější železniční trať z Kolína přes Havlíčkův Brod dále na Brno a počítá se s ní v územních plánech.

Když kopírovat dálnici, tak úplně, přejí si obce

Vznikly pak další dvě varianty, které se dělí u Vlašimi. Jedna vede severněji na Havlíčkův Brod, druhá přes Pelhřimov na Jihlavu. A právě ta se nyní zdá jako pravděpodobnější.

Podle požadavků státu i kraje lépe kopíruje trasu dálnice. "Když už chtěli trasu podél dálnice, měli jí kopírovat přesně a mnohem pečlivěji," namítá Petr Böhm.

"Úplného souběhu s dálnicí se nepodařilo dosáhnout, protože trať je trasována i kolem Benešova. Nadto bylo snahou uzpůsobit trasování také poptávce ze strany měst Pelhřimov, Humpolec a Vlašim, kde by měly v budoucnu vzniknout přestupní terminály," vysvětlila při první prezentaci záměru mluvčí ministerstva dopravy Andrea Volaříková.

"V případě této nové trasy koridoru dojde v bezprostředním blízkosti Vyskytné a jejích místních částí Hlávkov a Jiřín ke zničení cenných lokalit lesů a luk a dojde k zásadní degradaci hodnotné krajiny, tradičního klidného venkovského bydlení a rekreačního potenciálu území," brání se Petr Böhm.

Nová železnice rozpůlí vesnici na dvě části

"Trať omezí i rozvoj naší místní části Jiřín, u které je vedena trať téměř pod okny a ochranný koridor zasahuje celou tuto obec, v současnosti známá varianta dokonce tuto obec dělí na dvě části," dodal starosta Vyskytné.

Podle vysočinského krajského náměstka pro oblast dopravy Libora Joukla někudy trať vést musí. A zatím její vedení není definitivní. "Bude se dále zpřesňovat," konstatoval už dříve. Jak dodal, kraj po konzultacích s obcemi poslal požadavky na ministerstvo dopravy a to je vesměs akceptovalo a do návrhu začlenilo.

I tak ale chápe, že některé obce se mohou cítit více dotčené. "Budu dělat všechno proto, aby se trasa po dohodě s obcemi mohla posunut. A pokud by nějaká obec byla tratí omezená, měla by dostat kompenzaci," doplnil Libor Joukl.

V samotné Vyskytné by chtěli organizátoři petice nasbírat alespoň 150 podpisů. To se povedlo už v nedalekém Velkém Rybníku. "Bohužel, všichni lidé se nám nepodepíší. Někteří tvrdí, že z toho, co bude za patnáct let, je zatím hlava nebolí," poznamenal Petr Böhm.

Své postoje si obce, kraj i ministerstvo dopravy vymění na další schůzce věnované trase vysokorychlostní trati. Ta se má uskutečnit v lednu. Starosta Vyskytné doufá, že informace, které na ní získá, budou k jeho vsi vstřícnější.