O placená parkoviště v Havlíčkově Brodě místní příliš zájem nemají, radnice se proto rozhodla, že stání zlevní.

O placená parkoviště v Havlíčkově Brodě místní příliš zájem nemají, radnice se proto rozhodla, že stání zlevní. | foto: Anna Vavríková, MF DNES

O placené parkování v Brodě řidiči zájem nemají, radnice proto zlevňuje

  • 0
V Havlíčkově Brodě se v poslední době množí placená parkoviště. Ta ale nejsou využívána tak, jak by si radnice představovala. Za miliony vybudovaná stání po většinu dne zejí prázdnotou a auta se těsnají v místech, kde se neplatí. Město proto na mnoha místech zlevňuje či rozšiřuje hodiny, po které jsou zdarma.

Minulý týden rada města upravila systém stání v Nádražní ulici a na Pražské. Za parkování se nově bude platit jen v pracovních dnech od 8 do 16 hodin, na Pražské o hodinu méně. Od počátku září, kdy město nechalo parkovací plochy osadit malými automaty, se před nádražím platilo od 5 do 20 hodin včetně sobot. Platit se bude stále 10 korun za hodinu.

"Vyšli jsme vstříc obyvatelům přilehlých domů. Parkoviště jsou zpoplatněna, aby si tam na krátkou dobu mohli zastavit klienti různých úřadů a institucí. Není důvod zpoplatňovat stání i v době, když jsou úřady zavřené," vysvětlil místostarosta Čeněk Jůzl.

Vlastník automatů chtěl co nejvíce zpoplatněných hodin

"Je to dobrý krok. Kdo odjíždí s autem do práce, ráno odjede a odpoledne může zdarma zaparkovat. I když to stále není ideální, je to lepší," poznamenal Jan Janča, obyvatel domu RossIn v Nádražní ulici. Právě obyvatelé této bytovky byli se zřízením placeného parkoviště hrubě nespokojeni.

Při zřizování placených stání sehrál roli lobbing společnosti Citymeter. Ta městu malé parkovací automaty poskytla, ke každému parkovacímu místu jeden. A z peněz, které do nich řidiči nahází, si bere 40 procent. "Logicky chtěli co největší zisk, tedy zpoplatnění na co nejdelší dobu," přiznal Jůzl.

Takových malých automatů je po městě zatím 28, jsou rozmístěné na čtrnácti stojanech u nádraží a okresní správy sociálního zabezpečení. "Vlastníkem je společnost Citymeter, která je zároveň i jejich provozovatelem. Vybrané parkovné poukazuje městu a poté si účtuje svoji odměnu ve výši 40 procent vybraného parkovného. Městu dále společnost platí za pronájem místa pro stojany ve výši sto korun ročně," uvedla mluvčí radnice Alena Doležalová.

V Jihlavské auta nestojí ani za dvě koruny na hodinu

Zda pomůže úprava času k zaplnění parkovacích míst, ale není jisté. Podobný krok učinila radnice před několika týdny na novém parkovišti v Jihlavské ulici. Na místě bývalého autobusového nádraží se může stát jen za dvě koruny na hodinu, o víkendech zdarma. A přesto na obrovském parkovišti stojí vozů jen minimum.

"Obyvatelé okolních bytovek si stěžovali, že nemají kde zaparkovat. Když mohou dát o víkendech auto na velké parkoviště, neudělají to a raději se mačkají v úzké ulici přímo před vchody domů a dětským hřištěm," říká Jůzl.

"Jak jednou auto zaparkuju, nechci se o něj do další cesty starat. Podle místostarosty bych asi měl hlídat hodinky a běhat několikrát k autu, abych ho dal na noc na velké parkoviště, ráno před osmou hledal místo v ulici a odpoledne zase přeparkovával? Jednou na to zapomenu a hned dostanu botu. Kdepak," odmítá takový režim jeden z obyvatel paneláku.

Podle druhého z místostarostů Libora Honzárka je možné, že se způsob stání na placených parkovištích opět časem upraví. "Věděl bych jak. Na každém vyčlenit několik míst pro obyvatele nemovitostí, kteří by zde mohli stát zdarma. Placená stání jsou totiž neustále prázdná," radí městu jeden z obyvatel bytovky v Nádražní.

Užitečným krokem, i když nikoliv pro obyvatele bytovek, by podle dalších bylo stání zdarma třeba jednu hodinu, platilo by se jen za delší čas. "Jestli radnice chce, aby se na parkovištích za miliony skutečně parkovalo, ať to udělá, jako je to u nemocnice nebo u Aleje. Dvě hodiny jsou zdarma, teprve pak se začne platit. Jenže to by město nemělo skoro žádný zisk a ten je v Brodě přednější než spokojenost řidičů," dodal profesionální řidič Pavel Libra.