Ředitel krajských silničářů na Vysočině Jan Míka (ČSSD).

Ředitel krajských silničářů na Vysočině Jan Míka (ČSSD). | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Šéf silničářů Míka byl znám už před výběrem, domnívá se bývalé vedení

  • 1
Otěže krajských silničářů na Vysočině převzal Jan Míka (ČSSD) na jaře roku 2009, krátce po vítězství sociální demokracie v krajských volbách na podzim roku 2008. Bývalý šéf silničářů na Vysočině tvrdí, že jméno Míky kolovalo už před výběrovým řízením.

"To byl víc stranický než odborný tah sociální demokracie," okomentoval tehdy tento krok opoziční zastupitel a předchozí hejtmanův náměstek pro dopravu Václav Kodet (KDU-ČSL).

Jan Míka

Současnému řediteli krajské správy a údržby silnic je 60 let. Má vysokoškolské vzdělání, v minulosti zastával různé vedoucí pozice ve veřejné správě.

Má bohaté zkušenosti s investicemi, kontrolou i auditem, nakládáním s prostředky EU, působil i jako projektový manažer.

Šéfem silničářů na Vysočině se stal na jaře 2009. V roce 2010 neúspěšně kandidoval jako lídr ČSSD na starostu Havlíčkova Brodu.

Ještě než Míka do funkce nastoupil, odešel na vlastní žádost z postu ředitele silničářů Zdeněk Vacek, který podle svých slov necítil od nové politické garnitury po volbách podporu.

"Krátce po tom, co jsem skončil, už se mluvilo o konkrétním jménu pana Míky, to přitom ještě nebylo ani vypsáno výběrové řízení. A tři měsíce na to jeho jméno bylo oznámeno oficiálně," řekl pro MF DNES Vacek.

Bývalý šéf krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Zdeněk Vacek tvrdí, že se změnou politické garnitury po krajských volbách v roce 2008, kdy hejtmanství ovládla ČSSD s tichou podporou komunistů, cítil tlak.

"Měl jsem určitý záměr, aby to nějakým způsobem fungovalo, jenomže se změnil náměstek pro dopravu a ten měl jinou představu o fungování KSÚS," tvrdí Vacek.

"Proto jsem se z osobních důvodů rozhodl na této pozici ukončit působení, protože člověk musí mít také nějaké možnosti dělat tu práci dobře," dodal Vacek.

Na jaře roku 2009 tak do křesla šéfa silničářů usedl Jan Míka, člen sociální demokracie. Toho vybrala ze tří kandidátů do funkce komise, které předsedal Jiří Běhounek, hejtman zvolený za sociální demokracii.

Členy komise byl i tehdy nový náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD) a ředitel krajského úřadu Zdeněk Kadlec.

Tandem Joukl – Míka

Oba hlavní aktéry kauzy nákupu sypačů, náměstka hejtmana Joukla a šéfa silničářů Míku, spojuje například členství v ČSSD. A oba si navzájem dokázali v minulosti vyjít vstříc. I když prošel výběrovým řízením, Jana Míku si na post šéfa silničářů "dovedl" právě Joukl, jeden z členů výběrové komise a náměstek hejtmana pro dopravu.

Před volbami, kdy Míka kandidoval na brodského starostu, Joukl prosadil mimořádnou desetitisícovou odměnu sedmi stovkám silničářů za zvýšenou pracovní aktivitu.

Výběr nového šéfa krajských silničářů pak už "jen" musela posvětit jednobarevná rada ČSSD.

Náměstek pro dopravu Libor Joukl včera na zaslané dotazy MF DNES nereagoval.

Výběr šéfa schválila rada ČSSD

V minulosti Jan Míka zastával různé vedoucí pozice ve veřejné správě. Ve svém životopisu má zkušenosti s investicemi, kontrolou i auditem, nakládáním s prostředky EU, působil i jako projektový manager.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu a nyní lidovecký opoziční zastupitel Václav Kodet je přesvědčený, že někdejší šéf silničářů Vacek byl jako šéf na svém místě.

"Vacek byl dříve voják z povolání, který měl na starosti na zahraničních misích techniku a měl obrovské organizační zkušenosti. Když se podíváte, co dělal pan Míka předtím, neměl v podstatě s podobnou organizací nikdy nic společného," tvrdí Kodet.

"A Vacek nebyl lidovec," neodpustil si Kodet znovu poznámku k Míkově stranické příslušnosti.

Prémie silničářům. Před volbami

O rok později Jan Míka kandidoval v barvách sociální demokracie na havlíčkobrodského starostu, tentokrát neúspěšně.

V době jeho kandidatury na starostu Brodu Libor Joukl společně s Míkou napsali dopis sedmi stovkám silničářů.

V dopise silničářům oznámili, že dostanou mimořádnou odměnu deset tisíc korun. Na tyto prémie bylo sociálními demokraty pod taktovkou Joukla připraveno 10 milionů korun.

Podle tehdejšího oficiálního vysvětlení náměstka Joukla dostali silničáři odměnu za zvýšenou pracovní aktivitu. Náměstek Joukl a Míka však v dopise silničářům kritizovali chování minulého vedení kraje z ODS a KDU-ČSL.

Tou dobou už se rozjížděla kauza nového sypače Iveco, kvůli níž nyní Joukla a Míku vyšetřuje policie.