Stavba pavilonu urgentní a intenzivní péče v jihlavské nemocnici se prodraží o 4,5 milionu (19. červen 2012) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Tunel do nového nemocničního pavilonu bude kratší, vadil by vrtulníkům

  • 0
Výhodou nového pavilonu urgentní a intenzivní péče v Jihlavě bude snazší transport pacientů z vrtulníku. Ti nebudou muset "přesedat" do sanitky, do nemocnice se dostanou tunelem vedoucím do nového pavilonu. Tunel však nakonec bude kratší, než se plánovalo. Část cesty tak budou pacienti muset absolvovat pod širým nebem.

Že záchranáři nebudou muset v Jihlavě pacienta z vrtulníku překládat do sanitky a pak ho s ní transportovat pár desítek metrů do nemocnice, to bylo jedno přání.

A druhé zpočátku znělo takto: aby nový spojovací trakt mezi záchrankou a vznikajícím pavilonem urgentní péče vedl pod zemí.

Toto druhé přání nebude vyslyšeno. Navíc tunel je o něco kratší, než se původně plánovalo. S pacienty tak budou muset zdravotníci zčásti - i za deště či sněžení - přejet po venku.

"Původně se uvažovalo, že tunel bude delší. Úřad pro civilní letectví ale rozhodl, že to tak být nemůže. Pak se mluvilo o tom, že by ta chodba mohla vést jakoby do suterénu pod zem. I to se zamítlo. Nakonec se ustanovila konkrétní podoba spojky, a tu už vidíme teď," říká Vladislava Filová. 

 "Byl tam problém z hlediska úřadu pro letectví,“ potvrdil i hejtman kraje Jiří Běhounek.

"Tunel jsem navrhoval o něco delší, než teď v současné době je. Naše dokumentace už byla schválená úřadem pro civilní letectví i záchrankou. Když jsem se ptal, proč je ta stavba nakonec kratší, tak mi bylo řečeno, že piloti zjistili, že by jim delší tunel překážel při přistávání," uvedl projektant nového nemocničního pavilonu Jaromír Homolka.

"Pořád je ale lepší, když alespoň část toho úseku je krytá, nemocného můžete dovézt i za deště. Není podstatné, jestli ho dovážíte ke kraji krytého chodníku nebo nekrytého. Předtím se pacienti museli vézt složitě sanitkou, to nyní odpadne," vysvětlila ředitelka krajské záchranné služby Vladislava Filová.

Homolka také připomněl, jakou úlohu má spojovací tunel při převozu pacientů. "Pacienta převezou z vrtulníku rovnou na urgentní příjem. Odtud pak pacient putuje dalšími prostředky v rámci budovy - tedy na vozíku nebo lůžku na kolečkách,“ popsal Homolka.

Změn oproti původnímu projektu bylo v jihlavské nemocnici více. Spory byly kolem sedmi stropních stativů pro přenos medicinálních plynů a elektřiny na sály. Ty se musely doobjednávat - za čtyři a půl milionu korun. Sumu musela doplácet nemocnice.