Nový sjezd z dálnice má být vybudován v místě křížení dálnice se silnicí Jihlava - Polná nedaleko Měšína rok 2005)

Nový sjezd z dálnice má být vybudován v místě křížení dálnice se silnicí Jihlava - Polná nedaleko Měšína rok 2005) | foto: MF DNES

Nový sjezd z D1 u Jihlavy pomůže šoférům, lidem z okolí hrozí větší hluk

  • 2
Ministerstvo životního prostředí rozhoduje o tom, zda u Měšína na Jihlavsku může vzniknout nová křižovatka. Jihlavská průmyslová zóna by tím získala nové napojení na dálnici. Jenže na D1 by muselo být hned osm pruhů, tři základní a jeden odbočovací v každém směru.

"Studii i posudek vlivů na životní prostředí i obyvatele okolních obcí máme k dispozici. Musíme dospět k nějakému názoru, nebude to však jednoduché," předpokládá Miroslav Rokos z brněnského pracoviště ministerstva životního prostředí.

pište do redakce

Má se stavět nová dálniční křižovatka?
Pomohl by dopravní situaci na Jihlavsku nový sjezd z dálnice?
Myslíte si, že by protihlukové stěny ochránily obyvatele Měšína?

Pište redaktoru Jaroslavu Paclíkovi na e-mail: jaroslav.paclik@mfdnes.cz.

V případě stavby měšínské křižovatky je celá řada argumentů pro i proti. "U Měšína by vznikla plnohodnotná dálniční křižovatka, která by pomohla odlehčit přetíženému sjezdu v Pávově," uvedl jihlavský projektant Jan Sedlák.

Kde mají řidiči problém

V Pávově mají velký problém řidiči ve špičce. Problém je s odbočením z dálnice ve směru od Brna na hlavní silnici ve směru od Havlíčkova Brodu do Jihlavy. Složitý úkol je to hlavně pro šoféry těžkých kamionů.

"Situace na Pávově i v sousední lokalitě Tři věžičky je napjatá," poznamenal Petr Obst, který hodnotil vlivy stavby křižovatky Měšín na životní prostředí.

"Jihlavská průmyslová zóna by měla být napojena na dálnici D1 pomocí většího počtu cest. Tlak na rozvoj severní části Jihlavy bude trvat. A Měšín je jediné možné připojení té oblasti na dálnici. Bylo by to i alternativní napojení města na dálnici," popsal Obst.

Nemyslí si přitom, že stavba mimoúrovňové křižovatky Měšín bude mít nějaké negativní vlivy na životní prostředí.

Jiného názoru je Zuzana Toniková, která zpracovala posudek stavby pro ministerstvo životního prostředí. "Ty vlivy stavby nejsou malé. Některé jsou neakceptovatelné," zdůraznila Toniková.

Stavba v takové podobě, v jaké je navržena, podle Tonikové zhorší současné životní prostředí - například hlukové poměry a vlivy na zdraví lidí v Měšíně a v části Jihlavy Švábka. "Potřebnost té křižovatky je sporná," dodala Zuzana Toniková.

V sousedství měšínské dálniční křižovatky by výhledově mohlo vzniknout i nové odstavné parkoviště pro kamiony, takzvané truckcentrum.

Přes dva tisíce aut denně

Nejasná je také otázka, kolik aut vlastně dálniční sjezd Měšín využije? "Myslím si, že ve studii jsou uvedena poměrně nízká čísla: 2 445 aut za den a 155 vozidel v noci. Ta čísla mohou být v realitě vyšší," zhodnotil Karel Šnajdr, jeden z členů týmu, který zpracovával posudek pro ministerstvo životního prostředí.

"V projektu jsou poddimenzované protihlukové stěny. Ani pětimetrová stěna by nadměrný hluk z pohledu Měšína nevykompenzovala," domnívá se Šnajdr.

Na druhou stranu proti křižovatce se dosud nepostavil žádný orgán ochrany životní prostředí, ani hygienici.

Proti je naopak tým, který zpracoval posudek pro ministerstvo, a obec Měšín. Podle Zuzany Tonikové by měla nejprve vzniknout studie dopravy v lokalitě Jihlava-sever a Měšín, která by postihla situaci v letech 2011 - 2020. Toniková má na mysli studii se vším všudy - třeba i včetně úmyslu vystavět truckcentrum.

Zastaralá dokumentace

Záměr výstavby křižovatky Měšín vznikl před rokem 2006, dokumentace se posuzuje již od ledna 2006, proto je v některých ohledech zastaralá. Miroslav Rokos z ministerstva životního prostředí bude rozhodovat, zda tato dokumentace a celý záměr výstavby křižovatky musí být přepracován.

Dálniční křižovatku nechtějí ani lidé z obce Měšín. Líbí se jim ovšem plán na rozšíření dálnice o jeden pruh. Projekt bez nové křižovatky by obci přinesl mnohem větší protihluková opatření.

Zatímco nyní jsou limity u "staré" dálnice 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci, po rozšíření dálnice (a tedy po novostavbě - pozn. red.) by hraniční hodnoty byly vždy o deset decibelů nižší.

Mezi dálnicí a Měšínem by zřejmě vyrostl nějaký vysoký val nebo vysoká protihluková stěna. "Navrhovaná protihluková opatření jen pro případ rozšiřování dálnice svůj účel splní," je přesvědčen starosta Měšína Aleš Lancman.

"Při velikosti plánované křižovatky Měšín a nutné velikosti všech hlukových stěn si také vůbec nedovedu představit, jak by krajina u naší obce vypadala," hloubal starosta. "Není důvod stavět u Jihlavy další sjezd z dálnice," pravil Lancman.

"Současně se vznikem křižovatky by se zhoršila už tak špatná situace. Hluk je v půli obce nad limitem. Máme kvůli tomu vydanou i stavební uzávěru," prohlásil Aleš Lancman.

Na dálnici D1 u Jihlavy by měl vzniknout nový sjezd v obou směrech.